سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۵۰

اخبار

جبران بزرگ

هفته جهانی ایمن سازی - 4 تا 10 اردیبهشت 1402

ایمن‌سازی از مرگ 3.5 تا 5 میلیون نفر در سال در اثر بیماری‌هایی مانند دیفتری، کزاز، سیاه‌سرفه، آنفولانزا و سرخک جلوگیری می‌کند

 ایمن‌سازی یک داستان موفقیت در سلامت و توسعه جهانی است که هرساله جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهد. واکسن‌ها باکار کردن با دفاع طبیعی بدن برای ایجاد محافظت، خطر ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهند. هنگامی‌که واکسن دریافت می‌کنید، سیستم ایمنی بدن شما پاسخ می‌دهد. در حال حاضر واکسن‌هایی برای پیشگیری بیش از 20 بیماری تهدیدکننده زندگی وجود دارد که به افراد در هر سنی کمک می‌کند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشند. ایمن‌سازی از مرگ 3.5 تا 5 میلیون نفر در سال در اثر بیماری‌هایی مانند دیفتری، کزاز، سیاه‌سرفه، آنفولانزا و سرخک جلوگیری می‌کند.
آخرین هفته ماه آوریل باهدف برجسته کردن اقدامات جمعی موردنیاز برای محافظت از مردم در برابر بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسن، هفته جهانی ایمن‌سازی نام‌گذاری شد.
سازمان بهداشت جهانی برای حمایت از کشورها جهت بازگشت به مسیر برای اطمینان از محافظت بیشتر مردم از بیماری‌های قابل‌پیشگیری جهانی شعار جبران بزرگ را انتخاب کرد. به گفته سازمان بهداشت جهانی ما باید همین‌الان اقدام کنیم تا  از دست دادن واکسن میلیون‌ها کودک  در طول همه‌گیری را جبران کنیم، پوشش واکسیناسیون ضروری را حداقل به سطح ۲۰۱۹ بازگردانیم و مراقبت‌های بهداشتی اولیه را برای ارائه ایمن‌سازی تقویت کنیم. باوجود پیشرفت فوق‌العاده، پوشش واکسیناسیون  از سال 2020 کاهش‌یافته است. همه‌گیری COVID-19 و اختلالات مربوط به آن در دو سال گذشته نظام‌های بهداشتی را تحت‌فشار قرار داده است، به‌طوری‌که 25 میلیون کودک در سال 2021 واکسیناسیون را از دست داده‌اند، یعنی 6 میلیون بیشتر از  سال 2019 و بالاترین تعداد از سال 2009.

خانم پشت‌دار مسئول واحد واکسیناسیون بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران اهمیت واکسیناسیون را این‌چنین تشریح   کرد: واکسیناسیون نقشی شگرف در سلامت جامعه ایفا کرده است وپ پس از تأمین آب آشامیدنی سالم بیشترین تأثیر را در کاهش مرگ‌ومیر داشته است.
ایمن‌سازی جزء کلیدی مراقبت‌های بهداشتی اولیه و یک حق مسلم بشری است. واکسن‌ها همچنین برای پیشگیری و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی حیاتی هستند قطعاً واکسیناسیون زیربنای امنیت بهداشت جهانی است. واکسن‌ها سیستم ایمنی شما را برای ایجاد آنتی‌بادی آموزش می‌دهند، درست مانند زمانی که در معرض بیماری قرار می‌گیرد. بااین‌حال، ازآنجایی‌که واکسن‌ها فقط حاوی اشکال کشته یا تضعیف‌شده میکروب‌ها مانند ویروس‌ها یا باکتری‌ها هستند، باعث بیماری نمی‌شوند و شمارا در معرض خطر عوارض آن قرار نمی‌دهند.
ایشان در ادامه افزودند: در 30 سال گذشته پس از آغاز برنامه توسعه ایمن‌سازی EPI دستاوردهای مهمی در کنترل بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسن در کشور حاصل‌شده است. طوری که سرخک و سرخجه مادر زادی در مرحله حذف و 15 سال است که کشور عاری از فلج اطفال است. همچنین کزاز نوزادی حذف و بیماری‌های دیفتری، سیاه‌سرفه و اوریون کنترل شده‌اند. برنامه ایمن‌سازی از تجربیات موفق ملی درزمینهٔ بهداشت همگانی است و در حال حاضر 99 درصد جمعیت هدف تحت پوشش واکسیناسیون می‌باشند. زیور پشت‌دار در ادامه به فعالیت واحد واکسیناسیون بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران پرداخت و تصریح کرد: کلیه کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران و خانواده‌های ایشان تحت پوشش بهداشت خانواده قرار دارند. واکسیناسیون گروه سنی زیر یک سال و 1-2 سال صد در صد انجام‌گرفته است، همچنین واکسیناسیون کودکان 6 سال 90درصد انجام‌شده است. ایشان تعداد تزریق واکسن در سال 1401 در این مرکز را 3264 مورد عنوان کردند و افزودند بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با تزریق 7222 مورد تزریق واکسن کوید-19 عملکردخوبی در کنترل این بیماری در افراد تحت پوشش نشان داد.

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰۱:۲۲
تعداد بازدید : ۲۷۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید