سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۰۵

اخبار

مددکاری و نقش آن در بهداشت و درمان صنعت نفت

هر ساله به‌ پاس تلاش‌های مددکاران بی‌ادعا همزمان با ولادت حضرت علی (ع) روز مددکار اجتماعی گرامی داشته می‌شود.

مددکاران اجتماعی افرادی دلسوز و متخصص هستند که به صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه برای کاهش معضلات اجتماعی تلاش و مداخله می‌کنند.

مددکاری اجتماعی یکی از رشته‌ها و شغل‌های پرکاربرد در بسیاری از کشورهای دنیا به شمار می‌رود و در واقع هدف فعالان این حوزه کمک به کسانی است که دچار مشکلاتی از جنس اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره شده‌اند.

به عبارت کلی، مددکاران تلاش می‌کنند تا با ارائه راهکارهای مختلف مشکلات شخص مورد نطر را برطرف کرده یا دست کم کاهش داده و فرد آسیب دیده را وارد یک زندگی اجتماعی جدید کنند.

امروز برخی از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در کشور با به کارگیری این مددکاران به دنبال برطرف کردن مشکلات افراد تحت پوشش و جامعه هدف خود هستند و به صورت روزانه خدمات زیادی به آنها ارایه می‌شود.

یکی از سازمان‌هایی که در کشور ما از این حوزه استفاده زیادی را می‌برد سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است که به استخدام مددکاران پرداخته و آنها را در فعالیت‌های مختلف خود دخیل کرده‌اند.

به مناسبت روز مددکار و برای آشنایی هر چه بیشتر خدمات گیرندگان با خدمات مددکاری بهداشت و درمان صنعت نفت گفت و گویی را با سیده‌زهرا فاطمی مسئول واحد مددکاری بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ترتیب داده که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

1

فاطمی در ابتدا گریزی به تاریخچه جهانی مددکاری زد و گفت: مددکاری اجتماعی به‌ عنوان یک حرفه مرسوم و شناخته‌شده از حدود ۱۱۰ سال قبل در انگلستان و با اقدامات سازمان‌یافته گروهی از بانوان نیکوکار و خیر شکل گرفت.

این بانوان که عمدتا از زنان متشخص و سرآمد جامعه خود بودند، با دیدن نابسامانی‌ها و پریشانی تعداد زیادی از شهروندان خود که غالباً به خاطر فقر و بیماری و کهولت در بیمارستان‌های شلوغ و یا خانه‌های مسکین بستری بودند به فکر چاره‌اندیشی افتادند و گروه نیکوکاران را تشکیل داده و کمک‌های موردنیاز این‌گونه افراد را فراهم می‌کردند.

به تدریج، این رفتار جنبه ‌‌‌‌‌‌تشکیلاتی و منسجم به خود گرفت و زیربنای حرفه‌ای را بنا نهاد که امروزه گستردگی یک سازمان بوروکراتیک و بسیار پیچیده را پیدا کرده و از ضرورت‌های هر نظام اجتماعی مدرن و مردم‌سالار به‌حساب می‌آید.

به‌ طور کلی و بسیار موجز، می‌توان چنین عنوان کرد که: حاصل یا بازده مجموعه اقدامات و رفتار مددکاری، ارائه خدمات به اعضای آسیب‌پذیر و یا در معرض آسیب جامعه است به‌ گونه‌ای که با دریافت این کمک‌ها و خدمات ترغیب و توانمند بشوند که مشکلات خود را پشت سر بگذارند.

وی در ادامه گفت: مددکاری اجتماعی حرفه‌ایست مبتنی بر استعدادها، مهارت‌ها و تخصص، به‌منظور فراهم کردن شرایط مادی و معنوی برای افراد و اقشار نیازمند جامعه طوری که در جهت شناخت و رفع مشکل خود تشویق شوند.

این مسئول عنوان می‌کند: در بیمارستان مددکار پل ارتباطی بین بیمار و پزشک، کارکنان و مسئولین است.

فاطمی تاکید کرد: مهم‌ترین هدف ما در بیمارستان «قادرسازی»، «استقلال» و «خوداتکایی» بیمار است.

وی ادامه داد‌: در برخی موارد شغل ما بخشی از زنجیره درمان است. به‌ عنوان‌ مثال مهیا کردن بیمار برای اخبار بد و خوب، آماده کردن بیمار و همراهان برای پذیرش درمان‌های تهاجمی و ...

وی افزود: همان‌طور که گفتم مددکار رابط کارکنان و مسئولین نیز هست. بررسی و حل مشکلات و ناسازگاری‌های شغلی کارمندان، از طریق فراهم کردن وام‌های ضروری، منزل، کمک به کارکنان برای انتقالی، مرخصی بدون حقوق، کمیسیون‌های پزشکی و ... مواردی هستند که مددکار ورود پیدا می‌کند.

فاطمی در ادامه به تشریح علت هم‌زمانی روز ولادت امام علی (ع) و روز مددکار پرداخت و گفت: یکی از خصوصیات اخلاقی حضرت علی مدد و کمک به دیگران است. ایشان با شجاعت و دلسوزی یار مظلومان و مددکار یتیمان بودند. سیره علی نقشه راه است. الگوی مددکاران مرام حضرت علی (ع) است و نگاه مهربانانه و عطوفت خالصانه و بی چشمداشت مولای مؤمنان، الهام‌بخش راه و سیره زندگی‌شان شده است.

مددکار نمونه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در سال 94 از اهمیت ادغام اجتماعی سخن به میان آورد و بیان کرد: وقتی از ادغام اجتماعی صحبت به میان می‌آید یک معنای آن پرهیز از جداسازی برخی از اعضای جامعه با هر مشکل یا نیازی که دارند از بدنه اصلی جامعه تا بتوانند در کنار سایر مردم به زندگی عزتمندانه و مستقل خود ادامه دهند و از حق شهروندی مثل همه مردم برخوردار شوند. همان رویه و شعار سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در قالب مسئولیت‌های اجتماعی است که افراد در هر طبقه از اجتماع که ناامید و ناتوان باشند را با کمک و پیگیری به جامعه برمی‌گردانند. کمک به معلولین برای برخورداری از حق شهروندی، شناسایی، آموزش و روانکاوی بیماران خاص که احساس طرد شدن از جامعه رادارند ازجمله فعالیت‌های مددکاری بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران است.

مسئول واحد مددکاری بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران اظهار کرد: یکی از حوزه‌های مهم در راستای تحقق سلامت اجتماعی در هر جامعه‌ایی حوزه مسئولیت اجتماعی است. در یک‌کلام نمی‌توانیم فقط برای خودمان زندگی کنیم. بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با همکاری کمیته امداد و بهزیستی افراد نیازمند را شناسایی و برای درمان و رفع مشکلات آنها اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه نقش مددکار در سازمان پررنگ است افزود: روابط کار و مددکاری بازوی واحد منابع انسانی سازمان است. ارتباط مؤثر و مناسب رئیس روابط کار سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با مددکاران و منابع انسانی باعث پیشبرد اهداف و مرتفع شدن مشکلات است.

فاطمی در ادامه از تأثیر شغل مددکاری بر زندگیش گفت: خوشحال و خرسندم که برای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنم کاری انجام می‌دهم. مواقعی پیش می‌آید که از نظر روحی خسته می‌شوم، در مواردی اعضای خانواده از وقت و بی‌وقت کار کردن من رنجیده می‌شوند، ولی لذت کمک باعث شد که بمانم و بعد از 22 سال خدمت هنوز هستم.

وی در پایان به کسانی که می‌خواهند مددکار شوند توصیه کرد: اگر می‌خواهید مددکار باشید باید خودتان را از نظر روحی و روانی آماده کنید، انگیزه و علاقه لازم را داشته باشید، در غیر این صورت خیلی زود ناامید می‌شوید. غمخوار باشید و رازدار، زمانی که نتوانید کاری انجام دهید برای شما آزار دهنده است، به یاد داشته باشید لبخند و همدلی در این شغل ارزش زیادی دارد.

۱-سایت تخصصی مددکاری اجتماعی ایران

۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ۱۰:۴۴
تعداد بازدید : ۴۷۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید