سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۰۲

اخبار

ابتلای یک درصد جمعیت جهان به روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی (rheumatoid arthritis) یک بیماری التهابی مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن ندانسته به مفاصل حمله می‌کند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ در سال 2011 بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی گرد هم آمدند و بنیاد بیماران روماتوئید را تشکیل دادند. در سال 2013، این بنیاد دوم فوریه روز آگاهی از روماتوئید را برای افزایش آگاهی و رفع باورهای غلط در مورد این بیماری آغاز کرد. هدف این سازمان گسترش آگاهی در مورد شرایط و گزینه های درمانی موجود است.
شایع‌ترین علائم آرتریت روماتوئید شامل درد، تورم و التهاب مفاصل می‌شود. مفاصل در نهایت می‌توانند بدشکل شوند. احتمال ابتلای زنان به این بیماری سه برابر بیشتر از مردان است.

1

رماتیسم مفصلی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به بافت سالم حمله و آن را مورد تجزیه قرار می‌دهد. در بیماری رماتیسم مفصلی، پوشش مفاصل دست، زانو و مچ مورد حمله قرار می‌گیرد. علیرغم شیوع این بیماری، هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد و محققان به دنبال روش‌های موثر درمان هستند.
آرتریت روماتوئید می‌تواند بر تمام مفاصل بدن اثر بگذارد و به غضروف‌ها و تاندون‌ها آسیب بزند. گاهی آرتریت روماتوئید می‌تواند بر استخوان‌ها و دیگر ارگان‌های بدن نیز اثر بگذارد. افرادی که به این بیماری دچارند بیشتر ممکن است دچار ناتوانی‌هایی شوند و این مسئله بر کیفیت زندگی آنها اثر خواهد گذاشت.
نحوه کار کردن مفاصل در حالت عادی
مفصل جایی است که دو استخوان به یکدیگر می‌رسند. بیشتر مفاصل طوری هستند که به استخوان‌ها اجازه دهند در جهات معین و محدوده مشخصی حرکت کنند.
علائم روماتیسم مفصلی چیست؟
درد در مفصل، التهاب، تب و قرمزی مفصل، سختی مفصل به‌ویژه هنگام صبح، خستگی و کمبود انرژی، کم اشتهایی، کاهش وزن، دمای بالای بدن یا تب، تعرق، چشم‌های خشک در نتیجه التهاب و درد قفسه سینه در نتیجه التهاب از مهم‌ترین علائم روماتیسم مفصلی است.
آیا روماتیسم مفصلی بر طول عمر بیمار نیز اثر می‌گذارد؟
هرچند روماتیسم مفصلی کُشنده نیست اما عوارض ناشی از آن می‌توانند طول عمر فرد را تقریباً ده سال کوتاه‌تر کنند. لازم به یادآوری است که پیشرفت این بیماری در افراد بسیار با هم متفاوت است. کسانی که تست RF و آنتی – CCP آنها مثبت شده است معمولاً بیماری‌شان با سرعت بیشتری پیشرفت می‌کند.
علاوه بر دارودرمانی، یک سری از مراقبت‌های فردی مانند ورزش، استراحت، تغذیه مناسب، درمان‌های مکمل مانند ماساژ، طب سوزنی نیز می‌توانند به بهبود وضعیت عمومی سلامت و کیفیت زندگی‌ بیماران مفصلی کمک کند.
بیماران روماتیسم مفصلی در معرض چه عوارض و بیماری‌های دیگری هستند؟
روماتیسم مفصلی می‌تواند عوارضی ایجاد کند. نودول‌های زیر پوست و بد فرم شدن مفاصل، برخی از شایع‌ترین عوارض‌اند. بعضی از افراد ممکن است در ستون فقرات گردن دچار مشکلاتی شوند. آنمی، التهاب چشم، پوکی‌استخوان و دیابت دیگر عوارض احتمالی این بیماری است. 
همچنین افرادی که روماتیسم مفصلی دارند بیشتر در معرض التهاب رگ‌ها (واسکولیت روماتوئید)، التهاب دیواره بیرونی قلب (پریکاردیت) و التهاب عضله قلب (میوکاردیت) هستند.
بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر یک درصد جمعیت جهان به این بیماری دردناک مبتلا هستند و این بیماری با داروهای کورتن کنترل می‌شود.
 
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۵:۰۶
تعداد بازدید : ۱۶۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید