سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۰۳

اخبار

هوای پاک را قدر بدانیم

امروز بیست و نهم دی روز هوای پاک نام گرفته است؛ همان هوایی که حالا برای کلانشهرهای کشور و به ویژه تهران و بسیاری شهرهای دیگر به یک آرزو تبدیل شده و به ندرت می‌توان در طول سال شاهد هوای پاک بود! روزی که همگان را به تفکر فرا می‌خواند تا برای حفظ و صیانت از محیط اطراف خود تمام تلاش خود را معطوف سازند و حق داشتن آسمانی آبی را از خویش و آیندگان دریغ نکنند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ شعار امسال روز هوای پاک از طرف سازمان حفاظت محیط زیست «تحقق هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی» نامگذاری شده است.
آلودگی هوا به وجود هر ماده‌ای در هوا که می‌تواند برای انسان یا محیط مضر باشد گفته می‌شود، آلاینده‌ها ممکن است طبیعی و یا ساخته دست بشر باشند، بیش از ۱۸۰ آلاینده‌ی هوا، به شکل‌های مختلف ذرات جامد یا قطرات مایع و گاز وجود دارند.
از آنجایی که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی میان بخشی است با اعلام روز ملی هوای پاک تلاش شد تا با ایجاد حساسیت در میان افراد مختلف جامعه این هدف حاصل شود.
سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نهادی حاکمیتی و نظارتی همواره بر اجرای قانون هوای پاک تاکید دارد و در تلاش است تا در گام نخست با افزایش آگاهی عمومی نسبت به کاهش آلودگی هوا اقدام کند؛ از این رو در کشور یک هفته به نام هفته هوای پاک نامگذاری شده است که 24 تا 29 دی را شامل می‌شود.
نخستین هدف نامگذاری این هفته، ایجاد حساسیت و احساس مسئولیت در میان قشرهای گوناگون جامعه است، زیرا گره کور این معضل تنها به دست بزرگ‌ترین مجموعه تاثیر گذار بر آلودگی یعنی مردم باز خواهد شد. از این رو حل این مشکل نیازمند مشارکت فعال و همکاری جامعه است.

1

تقویم عنوان‌های روزهای این هفته به شرح زیر است:

شنبه (۲۴ دی) هوای پاک، قانون و دستاوردها، یکشنبه (۲۵ دی) هوای پاک، حمل و نقل عمومی، دوشنبه (۲۶ دی) هوای پاک، سلامت و بهداشت عمومی و سه‌شنبه (۲۷ دی) هوای پاک، نظام مدیریت سبز شهرداری‌ها نام‌گذاری شده است.
چهارشنبه (۲۸ دی)، پنجشنبه (۲۹ دی) و جمعه (۳۰ دی) نیز به ترتیب «هوای پاک، تولید دانش بنیان و اشتغال»، «هوای پاک، مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی» و هوای پاک، آموزش، فرهنگ سازی و رسانه نام گرفته‌اند.
 امروز ششمین روز از هفته هوای پاک را سپری می‌کنیم که به عنوان روز «هوای پاک، مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی» نامگذاری شده است که نشان از اهمیت مشارکت مردم در داشتن هوای پاک بر سلامت انسان‌ها دارد.
 این روزها که فصل زمستان چهره اصلی خود را به ما نشان داده، شاید ذهن فراموش کار ما آلودگی و تیرگی هوای روزهای گذشته را فراموش کند اما نباید این واقعیت کمرنگ شود که بشر با دست خود در حال از بین بردن سلامت جسم و روحش است.
شاید بارش‌های این چند روز ما را به یاد روزهای پربرف گذشته بیندازد و این سوال در ذهن شکل گیرد که چه شد دیگر از آن برف‌های زیبا خبری نیست و چند سالی است زمستان چهره واقعی خود را به ما نشان نمی‌دهد؟
جواب همه این سوال‌ها به عملکرد ما انسان‌ها، به زیاده‌خواهی و بیش از حد توان طبیعت از آن بهره‌کشی کردن برمی‌گردد که تغییر اقلیم را رقم زد؛ زندگی لوکس، خودروهای آنچنانی و غول‌های آهنی به عنوان برج و خانه، ما را چنان مسخ کرده که از یاد برده‌ایم اگر طبیعت، هوا، آب و خاک نباشد، هیچ کدام از اینها به درد ما نمی‌خورند حتی وقتی که طبیعت یک گوشه از قهر خود را با آلودگی و گاهی وقوع سیل هم به ما نشان می‌دهد، باز نمی‌خواهیم بر نفس زیاده خواه خود لجام بزنیم.
هر چند لمس کردن این مشکلات چندان هم دور نیست، آلودگی مداوم هوا، تعطیلی مدارس و گاهی ادارات، سرفه‌های پشت سر هم و پر شدن اورژانس بیمارستان‌ها در روزهایی که هوای آلوده همچون پتویی سطح شهری مانند تهران را فرا می‌گیرد؛ را همه تجربه کرده‌ایم، البته این بخش ظاهر ماجرا است چون تاثیر آلودگی هوا به مرور خود را بر سلامت انسان‌ها نشان می‌دهد. افزایش انواع بیماری‌ها از جمله سرطان و نارسایی‌های قلبی و ریوی برخی عوارض بلند مدت تنفس هوای آلوده است.
گفتنی است سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوا را بزرگترین خطر بهداشت محیطی نامیده است و اعلام کرده سالانه میلیون‌ها نفر در دنیا به علت آلودگی هوا و ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله سرطان و تنفسی جان خود را از دست می‌دهند. بانک جهانی نیز اعلام کرده که از هر ۱۰ مرگ یک مرگ منتسب به ذرات معلق و آلودگی هوا است.
همچنین مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش اعلام کرد که سال گذشته به علت آلودگی هوا ۲۱ هزار نفر در ۲۷ شهر کشور جان خود را از دست دادند.
این آمار می‌تواند تلنگری برای ما باشد که چرا جان خود را کف دست گرفته‌ایم و بی‌توجه به انتشار آلایندگی در هوا، سوار بر خودروی خود آنهم تک سرنشین در معابر شهرها ویراژ می‌دهیم.
۲۹ دی ۱۴۰۱ ۰۹:۳۰
تعداد بازدید : ۱۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید