سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۰۳

اخبار

به بهانه روز ملی خون‌های نادر؛ گروه خونی خود را بدانید/شاید شما دارای خون نادر باشید

جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۹ به عضویت انجمن بین المللی خون های نادر دنیا درآمده و ایران تنها کشور اسلامی و کشورهای منطقه مدیترانه شرقی (امرو) عضو این انجمن است که دارای برنامه خون های نادر است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران، ۲۱ دی ماه روز ملی خون های نادر است، ایران به عنوان تنها کشور مسلمان در جمع ۲۳ کشور عضو مجمع بین المللی خون های نادر در جهان است و در سال های اخیر توانسته است با شناسایی افرادی که در سراسر کشور دارای گروه های خونی نادر هستند، شرایطی را ایجاد کند که با ذخایر خون های اهدایی این افراد در سردخانه های پشتیبان کننده به بیماران با گروه های خونی در صورت نیاز کمک کند.
گروه‌های خونی نادر
افرادی که حداقل در گروه خونی اصلی (O، A، B، AB)  قرار نداشته باشند در رده بندی گروه های خونی نادر قرار می گیرند. اهداکنندگان گروه های خونی نادر به دو گروه تقسیم می شوند، گروه اول (اهداکنندگان نادر) افرادی هستند که در خون آنها چند آنتی ژن منفی وجود دارد و گروه دوم (اهداکنندگان بسیار نادر) که از افرادی تشکیل شده است که یک آنتی ژن با شیوع بالا در خون آنها منفی است، افراد دارای گروه خون‌های نادر، افرادی هستند که مشابه خون آنها فقط در هر پنج تا ۱۰ هزار نفر جمعیت جغرافیایی جامعه موجود است.

1

گروه های خونی نادر گاهی به صورت تصادفی در بین اهداکنندگان خون شناسایی می شوند، عده ای از افرادی که دارای گروه های خونی نادر هستند نیز در بیمارستان ها به علت بیماری، سقط جنین، عمل جراحی یا برخی حوداث که نیاز به خون دارند اما برای تامین خون به اشکال بر می خوردند، شناسایی می شوند. پس از شناسایی افراد دارای گروه خونی نادر تشکیل پرونده می شود، ‌ بعد از انجام تست های تکمیلی، این خون های اهدایی در بانک خون ذخیره تا درمواقع لازم برای بیماران و متقاضیان این گروه های خونی استفاده شود.
جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۹ به عضویت انجمن بین المللی خون های نادر دنیا درآمده و ایران به عنوان تنها کشور اسلامی عضو این انجمن است که دارای برنامه خون های نادر است.
فراوانی گروه های خونی نادر در یک کشور به نوع گروه خونی نادر و جمعیت هر کشور بستگی دارد و گروه خونی بمبئی از جمله گروه های خونی بسیار نادر شناخته شده در ایران است.
دشواری تهیه خون در گروه‌های خونی نادر و بسیار نادر
با همه اقدامات پیشگیرانه که در نظام سلامت انجام می شود و همچنین همه اقداماتی اجتماعی که برای جلو گیری ازبروز حوادث و تصادفات می شود، اما بازم هم شاهدیم که سالیانه شمار زیادی از انسان های بی گناه به کام مرگ کشیده می شوند، اما مشکل زمانی رخ می دهد که با تمام پیش بینی ها، اتفاقی می افتد که خارج از انتظار است، انسانی در بستر بیماری می افتد یا تصادفی رخ می دهد و مصدوم یا بیمار نیاز شدید به تزریق خون پیدا می کند و برای نجات جان او فقط اکسیر حیات است که نجات بخش است، اما دریک بررسی دقیق مشخص می شود که گروه خون بیمار یا مصدوم یک گروه خونی نادر یا یک گروه خونی بسیار نادر است که به راحتی در دسترس نیست و شاید تعداد بسیار اندکی از افراد یک جامعه یا حتی جهان دارای آن گروه خونی هستند و می توانند به وی خون اهدا کنند.
اینجاست که اقدامات و تدابیر خاص که از سوی انتقال خون انجام شده است، می تواند نجات بخش باشد و به کمک بیمار و کادر درمان بیاید و جان یک انسان را نجات دهد، بانک های خون نادر یا بسیار نادر برای این اهداف راه اندازی شده اند و با ذخیره و شناسایی افراد دارای این گرو ه هایی خونی آماده اند تا در صورت نیاز، سریع وارد عمل شوند و خون مورد نیاز را تهیه کنند و حتی گاهی شاید نیاز باشد که این خون نادر یا بسیار نادر از دیگر کشورها تهیه شود.
افرادی که گروه خونی آنها در بین چهار گروه اصلی خون نباشد در رده گروه های خونی نادر قرار می گیرند و شاید هم بازهم گروه خونی آنها نادرتر باشد که در رده گروه های خونی بسیار نادر قرار می گیرد و تهیه خون برای این افراد  شاید گاهی غیر ممکن باشد، شاید فقط از بستگان نزدیک یا درون یک طایفه یا قبیله باشد که در بسیاری از موارد هم این افرد شناسایی نشده اند که بتوان از آنها کمک گرفت، گروه خون‌های نادر، افرادی هستند که مشابه خون آنها فقط در هر ۵ تا ۱۰ هزار نفر جمعیت جغرافیایی جامعه موجود است.
معمولا تعریف خاص و معینی در مورد گروه های خونی نادر به طور مشترک وجود ندارد، اما افراد دارای گروه خون‌های نادر افرادی هستند که مشابه خون آنها فقط در هر ۵ هزار تا ۱۰ هزار نفر جمعیت جغرافیایی جامعه موجود است.
همچنین افرادی که حداقل در گروه خونی اصلی (O، A، B، AB) قرار نداشته باشند در رده بندی گروه های خونی نادر قرار می گیرند.
اهمیت گروه های خونی زمانی مشخص می شود که فرد نیاز به تزریق خون پیدا می کند و مجبور می شویم که به وی خون تزریق کنیم و در این زمان حتما باید به وی خون سازگار تزریق شود و به همین دلیل کمیاب بودن افراد با گروه خونی نادر، سازمان انتقال خون برای ارائه خدمت بهتر به کسانی که دارای خون نادر هستند با همکاری سازمان بهداشت جهانی استقرار برنامه ملی خون های نادر را در نظر گرفت و از اردیبهشت سال ۱۳۸۷ به عنوان مرکز آموزش فنی و علمی نگهداری و مدیریت برنامه خون های نادر سازمان بهداشت جهانی در سطح بین الملل فعالیت می کند.
 گفتنی است در جهان تاکنون ۳۳۴ گروه خونی نادر شناسایی شده است، در دنیا حدود ۸۰ گروه خونی بسیار نادر و در ایران نیز ۱۸ گروه خونی بسیار نادر شناسایی شده است.
 
۲۴ دی ۱۴۰۱ ۱۰:۴۵
تعداد بازدید : ۲۹۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید