سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۴۷

اخبار

بازگشت کرونا؛ آیا زمستان ۱۴۰۱ دوباره رنگ کرونا می‌گیرد؟

با اعلام نشانه‌هایی از ابتلا به سویه‌های جدید کرونا در ایران، زنگ هشدار دوباره به صدا درآمده است. مسئولان وزارت بهداشت به طور رسمی شروع موج هشتم را اعلام کرده‌اند، هر چند خفیف‌تر. آیا زمستان ۱۴۰۱ دوباره رنگ کرونا می‌گیرد؟
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ کرونا این مهمان ناخوانده هنوز قصد رفتن ندارد. همه‌گیری کرونا تمام‌نشده و این ویروس سرکش، سر خاموشی ندارد. موج‌های آن ادامه دارد؛ نشانه‌هایی از سویه‌های جدید کرونا در دنیا دیده شده، آمارهای مرگ و میر در برخی کشورها به خصوص شرق آسیا افزایش یافته و ژاپن که در دو سال گذشته روزهای عادی‌تری را نسبت به بسیاری از کشورها تجربه می‌کرد اکنون درگیر کرونا شده و مرگ‌های سه رقمی را تجربه می‌کند.
از زمان شروع همه‌گیری جهانی کرونا سویه‌های مختلفی از این ویروس در دنیا گسترش یافت. اولین آن سویه ووهان چین بود و بعد از آن تاکنون بیش از ۴۰ گونه از این ویروس شناسایی شده که در زیر مجموعه‌های مختلفی شامل آلفا، بتا، دلتا، گاما و ... دسته می‌شوند.
آمارهای رسمی نشان می‌دهد تاکنون ۶۶۶ میلیون نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده و از این تعداد ۶ میلیون و ۷۰۱ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. در ایران از بهمن ۱۳۹۸ که اولین موارد مرگ این بیماری شناسایی شد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۷ میلیون و ۵۶۱ هزار نفر شناسایی شده و از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۶۹۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
آخرین نوع ویروس کرونا که از سال گذشته در ایران سویه غالب بوده، اُمیکرون است. طبق اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، سویه جدیدی که در ایران دیده شده نیز از خانواده امیکرون است.
ضرورت تکمیل چرخه واکسیناسیون در موج هشتم کرونا
تکمیل چرخه واکسیناسیون به ویژه برای افراد واجد شرایط از جمله سالمندان، بیماران سرطانی، دیابتی و پیوند در این روزها به دلیل شیوع سویه‌های جدید ۱ BQ و XBB و ورود به پیک هشتم و جلوگیری از مرگ‌های سیاه کرونایی، امری بسیار ضروری است.
از زمان شروع واکسیناسیون کرونا تاکنون ۱۵۵ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۹۱ دز واکسن کرونا تزریق شده و همین فرایند باعث کنترل جدی ویروس کرونا و کاهش مرگ و میر و ابتلا به این ویروس از سال ۱۴۰۰ تاکنون بوده است.
به عبارتی دیگر تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۷۸۸ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۱۰۵ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۴۶۰ هزار و ۱۹۸ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و ضرورت دارد دز یادآور با توجه به همه‌گیری زیر سویه‌های جدید امیکرون هر چه سریعتر در اولویت امور جاری مردم به ویژه افراد واجد شرایط از جمله سالمندان، بیماران سرطانی، دیابتی، پیوند و غیره قرار گیرد.
بر اساس باور پزشکان، در بدن افراد مبتلا به ویروس کرونا با واکسیناسیون کووید-۱۹ ایمنی ایجاد و منجر به ایجاد آنتی‌بادی‌های خنثی کننده در برابر این ویروس می‌شود که به محافظت در برابر ابتلای مجدد یا یک دوره شدید بیماری کمک می‌کند. آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده با اتصال به پروتئین اسپایک ویروسی از بدن محافظت کرده و از ورود ویروس به سلول‌ها جلوگیری می‌کنند، با این حال برخی از انواع ویروس کرونا به خصوص سویه امیکرون از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده فرار می‌کند و به علت جهش در پروتئین اسپایک، حتی در افراد واکسینه شده یا در حال نقاهت، باعث ابتلا به بیماری با علامت می‌شوند. این موضوع به عنوان فرار از سیستم ایمنی شناخته می‌شود و برای جمعیت‌های پرخطر از جمله افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خطرناک است.
گفتنی است انجام واکسیناسیون فراگیر موجب شد تا مردم در پایان سال ۱۴۰۰ با آسودگی خاطر به سفرهای نوروزی بروند و ترددهای نوروزی ۱۴۰۱ قابل مقایسه با سالهای قبل یعنی ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ که شاهد شیوع کرونا بودیم، نباشد اما این پایان راه کرونا نیست و با توجه به آغاز موج هشتم کرونا مردم باید در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و روند تکمیل واکسیناسیون خود سهل انگاری نکنند تا شرایط مطلوب‌تری برای مهار این ویروس ایجاد شود و نوروز ۱۴۰۲ را با خیالی آسوده و بدون قرنطینه و محدودیت های کرونایی سپری کنند.
 
 
۲۴ دی ۱۴۰۱ ۱۰:۴۵
تعداد بازدید : ۱۷۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید