سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۹:۴۷
 

اخبار

تغذیه سالم؛ شاخص اصلی سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها

تغذیه سالم اصلی‌ترین شاخص برای سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری‌ها است، تغذیه ناسالم عوارض مشهودی همچون سوءتغذیه و عوارض پنهانی مانند بروز بیماری قلبی و عروقی در سن پایین، دیابت و کبد چرب در فرد ایجاد می‌کند.
1
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ سلامت، محور توسعه است و جامعه‌ای که افراد آن در صحت و سلامت باشند بهتر و سریعتر به سمت توسعه گام برمی دارد، سلامت تعریف‌های متفاوتی دارد اما اصلی‌ترین شاخصی که باعث می‌شود فرد شاداب و سلامت باشد داشتن تغذیه سالم است.
بدن انسان در طول روز نیاز به تغذیه‌ای دارد که همه گروه‌های غذایی غلات، سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات، و پروتئین‌ها را به اندازه کافی و مناسب در برداشته باشد. اگر تغذیه ناسالم باشد عوارض پیدا و پنهانی بر روی فرد می‌گذارد؛ عوارض مشهودی همچون سوءتغذیه و عوارض پنهانی همچون خستگی زودهنگام یا بروز بیماری قلبی و عروقی در سن پایین، دیابت و کبد چرب را به دنبال دارد.
 تغذیه صحیح به معنی مصرف مواد غذایی گرانقیمت نیست بلکه با استفاده از جایگزین‌های مواد غذایی می‌توان تغذیه‌ای صحیح و متناسب با اقتصاد خانواده داشت.
هفته بسیج ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم هر ساله  ۱۵ تا ۳۰ دی‌ماه برگزار می‌شود. برگزاری بسیج ملی تغذیه با هدف فرهنگسازی و اصلاح الگوی تغذیه جامعه و کاهش شیوع عوامل خطر تغذیه‌ای بیماری‌های غیر واگیر از جمله کاهش مصرف قند، نمک و چربی، افزایش مصرف میوه، سبزی و حبوبات و پیشگیری از کنترل وزن و چاقی در سطح کشور است. 
ضرورت حساس‌سازی جامعه نسبت به الگوی غذای سالم
روند رو به رشد بیماری‌های غیرواگیر در کشور به دنبال الگوهای تغذیه‌ای ناسالم، می‌تواند در آینده یک زنگ خطر برای سلامت مردم باشد و در این میان حساس‌سازی و فرهنگسازی در جامعه نسبت به الگوی غذای سالم، مهمترین راهکاری است که در برخی استان‌ها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
یکی از برنامه‌های مهم برای حساس‌سازی و الگو بخشی در خصوص غذاهای سالم، طرح بسیج ملی تغذیه سالم است که می‌تواند نقش مهمی در فرهنگسازی نسبت به مصرف غذاهای سالم داشته باشد. 
سیزدهمین دوره بسیج ملی تغذیه سالم
سیزدهمین دوره بسیج ملی تغذیه سالم را در حالی پشت سر میگذاریم که شاید تنها شماری از مردم کشور نسبت به وجود چنین برنامه‌ای آگاهی دارند و یا در معرض برنامه‌های پیش‌بینی شده در این طرح قرار گرفته‌اند.
بی‌شک هدف اصلی نظام سلامت در اجرای این برنامه که با شعار «ترویج الگوی غذای سالم با جایگزین‌های غذای سالم» نامگذاری و هر ساله از ۱۵ تا ۳۰ دی‌ماه در کشور اجرا خواهد شد، ارتقای سطح سواد مردم نسبت به مضرات غذاهای ناسالم و اصلاح الگوها و عادات غذایی نامناسب است.
در این هفته تلاش می‌شود تا با اطلاع‌رسانی صحیح، دانش تغذیه‌ای مردم را ارتقا داده تا در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رعایت بهداشت فردی و زدن ماسک (در دوران اپیدمی)، سیستم ایمنی خود را نیز تقویت کنند.
تغذیه مناسب سلامت افراد جامعه را تضمین می‌کند و در عین حال داشتن رژیم غذایی مناسب انسان را در برابر بسیاری بیماری ها مصون نگه می‌دارد.
آمارهای منتشر شده بیانگر آن است که بسیاری بیماری‌های غیر واگیر در کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط روند نگران کننده‌ای را طی می‌کند و ۸۰ درصد مرگ و میرها در این کشورها ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است.
بیماری‌های غیر واگیر که به بیماری‌های مزمن معروف هستند از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود اما مدت طولانی در بدن باقی می‌مانند و به کندی نیز پیشرفت می‌کنند در همین راستا با اتخاذ عادات غذایی سالم می‌توان از بروز بسیاری بیماری‌های واگیر پیشگیری کرد.
بنا به گفته متخصصین رفتارهای غذایی غلط و تغذیه ناسالم سلامت جامعه را تهدید می‌کند، چهار عامل رفتاری تغذیه نامناسب، مصرف الکل، دخانیات، کم تحرکی و نیز چهار عامل بیولوژیک فشار خون، قند خون، چربی و اضافه وزن و چاقی علل اصلی مرگ و میرها در کشور محسوب می‌شود. 
همچنین بنا بر آمارهای منتشره ۷۵ درصد مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های واگیر به دلیل تغذیه نامناسب است.
هدف از تغذیه تنها سیر شدن نیست بلکه هدف اصلی تغذیه رساندن گروههای مواد مغذی به بدن است، داشتن تغذیه و رژیم غذایی مناسب انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و بسیاری بیماری‌ها را درمان می‌کند در همین راستا کاهش این بیماری‌ها نیازمند تغییر سبک زندگی آحاد جامعه است.
"از یاد نبریم که، نگهداشت تندرستی و بهداشت جامعه، وظیفه فردی بوده و نتیجه آن به خود ما برخواهد گشت."
۱۹ دی ۱۴۰۱ ۰۸:۵۴
تعداد بازدید : ۳۲۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید