سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۱۰

اخبار

نقش واحد تغذیه بیمارستان نفت گچساران در سلامت بیماران

در قرن بیست و یکم مدیران سازمان‌ها با چالش‌های بسیاری از جمله کیفیت خدمات مواجه هستند. در این خصوص بیمارستان‌ها به عنوان پیچیده‌ترین سازمان نظام سلامت بیش از سایر سازمان‌ها با این موضوع مواجه میباشد، زیرا کیفیت خدمات عامل مهمی در ماندگاری و رشد یک بیمارستان بوده که به عنوان یک راهبرد موثر در دستور کار مدیران قرار دارد.

به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ بیماران به عنوان مشتریان اصلی بیمارستان شناخته می‌شوند که درمان صحیح و جلب رضایت آنها مهمترین هدف در اداره آن است. از آنجا که بیمارستان‌ها خدمات مشابه ولی با کیفیت متفاوت ارائه می‌دهند بنابراین هر چه کیفیت خدمات بالاتر باشد رضایت و وفاداری بیماران از بیمارستان افزایش می‌یابد. از سوی دیگر توجه مدیران به کیفیت خدمات باعت کاهش هزینه‌های بیمارستان می‌شود.

مطالعات و نظرسنجی‌های انجام شده در بیمارستان‌ها نشان می‌دهد که یکی از مهمترین عوامل موثر در کیفیت خدمات بیمارستان‌ها توجه به سرویس‌های غذایی می‌باشد، سرویس تغذیه در بیمارستان عامل اساسی در فرآیند درمان می‌باشد که تاثیر زیادی بر مدت زمان بهبودی و کیفیت زندگی بیماران دارد.
افرادی که در سرویس تغذیه بیمارستان‌ها مشغول فعالیت هستند باید با اهمیت غذای بیمار آشنا باشند. کیفیت غذای بیمار و گرم بودن غذا هنگام سرو، وجود منوی غذایی و حق انتخاب نیز باید مورد نظر باشد. 
همچنین با ایجاد تدابیر لازم در جهت آموزش پرسنل تهیه و توزیع غذا، بهسازی آشپزخانه‌ها، درجه حرارت مناسب غذا، امکان انتخاب غذا توسط بیمار، فراهم نمودن تجهیزات سالم و کافی و معاینه منظم پرسنل بخش تغذیه می‌توان کیفیت مواد غذایی بیمارستان و در نتیجه رضایت بیماران را افزایش داد.
هفته اطلاع‌رسانی تغذیه صحیح فرصت مناسبی برای بازدید از آشپزخانه بیمارستان نفت گچساران جهت اطلاع از کیفیت مواد غذایی، چگونگی تهیه و نظارت بر مراحل آماده‌سازی تغذیه ارائه شده به بیماران و پرسنل، سرو غذا و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
دهم تا شانزدهم آذرماه به عنوان هفته اطلاع‌رسانی تغذیه صحیح نامگذاری شده است.

1

کیفیت غذای بیمارستان بر میزان رضایتمندی بیماران موثر است
اسماعیل محمدی که مسئولیت واحد تغذیه این مرکز درمانی را برعهد دارد می‌گوید: تغذیه بیماران یکی از دغدغه‌های مدیریت بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران است، به نحوی که در این زمینه دستورالعمل‌ها و فرم‌های ارزیابی و پیگیری تغذیه‌ای بیماران بستری به تفکیک بزرگسالان، کودکان و پروتکل‌های درمان و مشاوره تعذیه بیماران بستری تدوین شده است و با استفاده از استانداردهای ارائه خدمات غذایی و مشاوره تغذیه‌ای برای بیماران بستری مورد اعتبارسنجی و ارزیابی قرار می‌گیرند.
وی در ادامه اضافه می‌کند: تغذیه یکی از ارکان مهم سیر درمان بیمار است و موضوع تغذیه در بیمارستان‌، یک مسئله اساسی است و باید به آن توجه ویژه شود، زیرا با توجه به مواردی مانند تغذیه می‌توان هزینه‌های درمان را کاهش داد و درمان سیر بهتری پیدا می‌کند.
محمدی با اشاره به اینکه کیفیت غذای بیمارستان بر میزان رضایتمندی بیماران موثر است عنوان می‌کند: در بیمارستان‌ نفت گچساران موضوع تغذیه به صورت تخصصی مطرح است، زیرا ممکن است رژیم غذایی یک بیمار با بیمار دیگر متفاوت باشد. در نتیجه هم سفارش غذای بیمار و هم طبخ غذا و هم سرو غذا درباره بیماران مطرح است. 
وی تصریح می‌کند: همه این موارد توسط متخصصان و کارشناسان تغذیه در این مرکز درمانی نظارت می‌شود.
تکریم بیماران و طبخ ۲۵ نوع غذا
مسئول واحد تغذیه بیمارستان نفت گچساران با بیان اینکه این مرکز درمانی تکریم بیماران را اولویت قرار داده است درباره نحوه سرو غذا در بیمارستان‌ تشریح می‌کند: استفاده از ظروف سالم و بهداشتی آرکوپال به جای ظروف یک‌بار مصرف از جمله خدماتی است که اخیرا در این مرکز درمانی در راستای تکریم بیماران به اجرا درآمده است.
وی در ادامه توضیح داد: روزانه حدود ۱۵۰ پرس غذای گرم به همراه سوپ و میان وعده در آشپزخانه این مرکز درمانی آماده و در اختیار بیماران بستری در بخش‌ها و پرسنل قرار می‌گیرد. 
محمدی به برنامه غذایی این مرکز درمانی اشاره می‌کند و می‌گوید: برنامه غذایی به صورت فصلی تغییر می‌کند و غذای بخش‌ها بعد از قرار دادن پوشش و یا کاور، سریعا توسط توزیع کنندگان غذا با ترالی حمل غذا در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.
وی تصریح می‌کند: ۲۵ نوع غذا در آشپزخانه بیمارستان طبخ و در اختیار بیماران و پرسنل قرار می‌گیرد.
خریداری تجهیزات و رفع کمبودها
محمدی همچنین می‌گوید: اکثر تجهیزات آشپزخانه با توجه به فرسوده بودن طی چند ماه اخیر تعویض شده است. 
وی با توضیح اینکه آشپزخانه این مرکز درمانی با کمبود تجهیزاتی از جمله دستگاه سیخ‌شور، دستگاه گرم‌کن غذا، چرخ گوشت صنعتی و سیخ‌گیر روبرو بود بیان می‌کند: با موافقت دکتر رضا بقائی رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران و تخصیص اعتبار تجهیزات اعلام شده در حال خریداری است.
توجه به سلامت کارکنان
محمدی ادامه می‌دهد: اقدامات و نکاتی از جمله توجه به سلامت و چک پرسنل آشپزخانه در هنگام ورود، الزام آنان به استفاده از کلیه لوازم حفاظت فردی و آموزش و نظارت بر پرسنل برای رعایت کامل اصول بهداشت فردی در هنگام توزیع غذا مورد توجه است.
بازدید مستمر کارشناسان بهداشت محیط از آشپزخانه
محمدی با بیان این موضوع که شرایط نگهداری مواد غذایی در این واحد کاملا بهداشتی و به صورت استاندارد است، یادآوری می‌کند: کارشناسان بهداشت محیط به صورت مستمر از آشپزخانه بازدید و نحوه طبخ و توزیع غذا در این مرکز را پایش می‌کنند. 
مسئول واحد تغذیه بیمارستان نفت گچساران عنوان می‌کند: کنترل بهداشت فردی کارکنان آشپزخانه، کنترل فرآیند تهیه، پخت و نگهداری غذا، کنترل سیستم آبرسانی آشپزخانه، کنترل انبار و سردخانه‌های بالای صفر و زیر صفر، کنترل محل استراحت کارکنان آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی، کنترل مدیریت پسماند و پساب، رعایت بهداشت موادغذایی و بهداشت محیط و بهداشت تجهیزات از جمله مواردی است که توسط کارشناسان بهداشت محیط رصد می‌شود.

در حال حاضر ۹ نفر در آشپزخانه بیمارستان نفت مشغول ارائه خدمات به پرسنل و بیماران هستند.

۱۵ آذر ۱۴۰۱ ۱۳:۲۱
تعداد بازدید : ۲۳۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید