سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۲۷

اخبار

بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به ۱۹۵ توانیاب خدمات می‌دهد/راه هموار رفت و آمد معلولان در بیمارستان نفت گچساران

بدون تردید انسان‌هایی که نمی‌بینند، انسان‌هایی که توان راه رفتن ندارند، انسان‌هایی که سال‌هاست در دنیای خودشان زندگی می‌کنند نگاه پرترحم جامعه و مسئولان را نمی‌خواهند؛ آنها رنج می‌کشند از باور انسان‌هایی که نمی‌خواهند آنها را بپذیرند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ روز جهانی معلولان روزی است که در آن نگاه ویژه‌ای به این قشر از جامعه می‌شود و می‌توان گفت در این روز افراد معلول برای ساعاتی به‌ عنوان شهروند پذیرفته می‌شوند. در این روز این قشر نه‌ چندان کم‌شمار، از جامعه را جور دیگر باید دید.
در سال ۱۹۹۲ میلادی «۱۳۷۱شمسی»، سازمان ملل متحد روز سوم دسامبر «۱۲ آذر» را به عنوان روز جهانی معلولان اعلام کرد که عموما در این روز به مسائل و مشکلات این افراد پرداخته می‌شود.
رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ضمن تبریک دوازدهم آذرماه مصادف با سوم دسامبر و روز جهانی معلولان به همه معلولان عزیز و خانواده‌های محترم و صبور آنان عنوان کرد: تکریم افراد دارای معلولیت و سالمندان از اولویت‌های بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران است.
دکتر رضا بقائی در تعریف معلولیت گفت: معلولیت (Handicap) به آسیب‌های ناشی از اختلال و ناتوانی گفته می‌شود که منجر به ایجاد محدودیت و جلوگیری از ایفای نقش طبیعی فرد در زندگی می‌شود و فرد دارای معلولیت یا معلول کسی است که بخشی از توانایی‌های فیزیکی، جسمی، اجتماعی، حرفه‌ای، ذهنی و روانی خود را از دست داده و یا اصلا بدست نیاورده است.

1

وی با بیان اینکه ۱۹۵ توانیاب از مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران خدمات دریافت می‌کنند، عنوان کرد: این مراکز شامل بیمارستان ۶۴ تختخوابی، درمانگاه‌ شهری، کلینیک‌ تخصصی، کلینیک‌ دندانپزشکی، مرکز مشاوره و سلامت روان و مرکز طب کار در نوبت‌های صبح و عصر فعال می‌باشد.
وی آمار جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران را بیش از ۱۲ هزار نفر اعلام کرد و گفت: حدود یکم و نیم درصد از خدمات گیرندگان دارای معلولیت‌های جسمی حرکتی، ذهنی، بینایی و شنوایی هستند و بیشترین تعداد مربوط به مردان است.
مناسب سازی مراکز درمانی و راه هموار رفت و آمد معلولان در بیمارستان نفت گچساران
 با نگاهی به ورودی و خروجی بخش‌های مختلف بیمارستان نفت گچساران می‌توان دریافت که راه برای رفت و آمد افراد توانیابی که جهت دریافت خدماتی به این مرکز درمانی مراجعه میکنند هموار است.

1

دکتر بقائی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین حقوق افراد دارای معلولیت وجود فضاهای مناسب برای تردد راحت و بدون دغدغه است، گفت: تمامی ورودی و خروجی‌های مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران جهت تردد این قشر مناسب سازی شده است.
فعال بودن واحد مددکاری در بیمارستان نفت
وی عنوان کرد: واحد مددکاری اجتماعی در بیمارستان نفت گچساران فعال است و عیادت از معلولین، انجام مشاوره و ارایه خدمات به بیماران خاص شامل بیماران سرطانی، ام اس، کلیوی و معلولین را از جمله فعالیت‌های این واحد برشمرد.
ارائه خدمات کاردرمانی به توانیابان
وی در ادامه با بیان اینکه واحد کاردرمانی مرکز توانبخشی بیمارستان بعثت صنعت نفت در سال ۹۷ راه‌اندازی شده است افزود: با راه‌اندازی این واحد توانیابان از مراجعه به کلینیک‌های کاردرمانی خصوصی بی‌نیازی شدند.
دکتر بقائی تصریح کرد: ارگونومی واحد فیزیوتراپی بیمارستان نفت گچساران با استانداردهای معاونت درمانی همخوانی دارد.
رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران عنوان کرد: این مرکز همه روزه از ساعت هفت صبح  تا ۱۴ عصر آماده خدمات‌رسانی به توانیابان است.
هدف از بزرگداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت، ترویج درک صحیح از مسائل و حقوق مربوط به افراد دارای معلولیت و آگاه کردن مردم از منافع حاصل از ادغام این افراد در همه‌ جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع آنها است. در واقع با تکیه بر برنامه جهانی اقدام که در سال ۱۹۸۲ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید، هر سال در این روز به منظور دستیابی برابر به حقوق بشر و مشارکت اجتماعی افراد معلول، برنامه‌هایی مشخص و اجرا می‌شود.
بیش از نیم میلیارد نفر به علت وجود نقص‌هایی در فرآیندهای جسمی و روحی و حسی به معلولیت دچار هستند. این اشخاص به دلیل ویژگی‌های خاص رفتاری، جسمی و روحی با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند که مانع رسیدن آن‌ها به خیلی از خواسته‌هایشان می‌شود.
افراد معلول شاید برای ادامه زندگی از دیگران کمک بگیرند اما خیلی از افراد امید، صبر، استقامت، پشتکار و غیره در زندگی را از همین معلولان یاد می‌گیرند و در نتیجه معلولیت محدودیت است اما ناتوانی نیست.
"راه‌حل های تحول آفرین برای توسعه فراگیر: نقش نوآوری در ایجاد جهانی در دسترس و برابر" شعاری است که امسال برای این روز انتخاب شده است.
 
۱۳ آذر ۱۴۰۱ ۲۱:۱۹
تعداد بازدید : ۱۶۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید