سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۵۷

اخبار

او یک فرشته است؛ "دعای خیر" بهترین هدیه به فرشتگان زمینی

نگاه مهربان و دستان نوازشگرش حیات می‌بخشد به بیماری که فکر می‌کند زندگی برایش به پایان رسیده است و لبخند پر از مهرش آرامشی به او تزریق می‌کند که در توان هیچ دارویی نیست.
1
لباس فرشته‌ها را نپوشیده ولی خود یک فرشته است، فرشته‌ای زمینی که حتی با نگاهش امید را در دل بیماران زنده می‌کند،  با اینکه از خستگی نای صحبت کردن ندارد اما بر سر بالین بیمار که حاضر می‌شود با لبخند پر از مهر به او آرامش هدیه می‌دهد.
همدردی، همراهی و همدلی وجه مشترک پرستارانی است که با جانفشانی و از خودگذشتگی گام به گام با بیماران قدم برداشته و با خنده آنان، خندیده و با گریه آنان، گریسته‌اند.
قلبی به وسعت آسمان و به زلالی باران دارد، از هر نگاهش عشق به زندگی می‌بارد، پای نجات جان که در میان باشد به خستگی اجازه ابراز وجود نمی‌دهد، با درد بیمارش درد می‌کشد و با لبخندش می‌خندد.
از سختی‌ها و مشکلات کارش آگاه است اما با عشق در این راه قدم نهاده و به تنها چیزی که فکر می‌کند، بیمار است، برای اینکه امید به سلامتی را در دل او زنده نگه دارد با عشق کارش را انجام می‌دهد و لبخند را که بر لبان بیمار و همراهانش دید، خستگی‌ها از تنش بیرون می‌رود.
صبر و حوصله، برخورد مناسب، خوش رفتاری، حسن خلق و دلسوزی از ضرورت‌های شغل پرستاری است زیرا تاثیرگذاری روحی در بیماران امکان درمان و شفای آنان را تقویت می‌کند و این موضوع اهمیت کار پرستاری را بیش از پیش نشان می‌دهد.
پرستار، واژه آشنایی که ناخودآگاه هر شنونده‌ای را به یاد آرامش پس از توفان و به یاد شخصی می‌اندازد که در لحظات سختی، ناراحتی و ساعتی که به کمک نیاز داریم، یاری رسان ماست. انسان‌های بی ادعایی که به معنای واقعی کلمه، خالصانه کار می‌کنند و تمام تلاش خود را معطوف می‌سازند تا بیماران، دوران نقاهت خود را به آرامی سپری کنند.
واژه پرستار، آدمی را به یاد مفاهیم دیگری هم می‌اندازد. یاد شب بیداری و یاد مردان و زنان سپیدپوشی که لحظه‌ای لبخند از سیمایشان دور نمی‌شود.
پرستاری، عاشقیست، پرستار که شدی باید خودت را وقف بیماران کنی، نه تعطیلی داری و نه آرامش؛ اصلا چیزی به نام آرامش در فرهنگ لغت پزشکی برای پرستاران، ترجمه نشده است.
همراهی با روزهای پر درد بیماران و همگام بودن و همراهی با بیمار در روزهای سخت و بیقراری و دادن آرامش و صبوری و مهربانی و از خودگذشتگی از دیگر ویژگیهای پرستاران است.
روز پرستار، بهانه‌ای برای ادای احترام به کسانی است که با نیت‌های خالص، به بیماران خدمات ارایه می‌کنند؛ به مناسبت فرا رسیدن روز پرستار، سری به بیمارستان نفت گچساران زدیم و لحظاتی به گپ و گفت با پرستاران بخش‌های مختلف نشستیم.
نقطه مشترک این مصاحبه‌ها رضایت قلبی پرستاران از شغلی است که انتخاب کرده‌اند و همه آنها با وجود سختی‌ها و دشواری‌های کاری که دارند به پرستار بودن خود افتخار می‌کنند.
از پرستاران در مورد خوش‌ترین و بدترین خاطراتشان پرسیدم که همگی آنها لبخند و سلامتی بیماران را بهترین و مرگ آنان را بدترین خاطرات خود عنوان کردند.

کاهش درد و رنج بیماران

 اله کرم‌پور پرستار بخش مردان عنوان می‌کند: اگر کسی با پرستاری زندگی کند، به خوبی از شرایط سخت زندگی آنان با خبر است، از لحظات نبودشان در کنار خانواده در شرایط حساس، روزهای تعطیل، شب‌های طولانی و سرد زمستان، مناسب‌های خانوادگی و هزاران زمان دیگر.

وی می‌گوید: با این وجود، پرستاران خود را عاشق شغلشان می‌دانند، عشقی که اگر نباشد، تلخی مشاهده درد انسان‌هایی در بستر بیماری، مرگ هم نوعان و گاه اوقات ناخوش همراهان در زمان مشاهده حال عزیزانشان، برای آنان غیر قابل تحمل و جان فرسا می‌شود.
اله کرم‌پور زیبایی کار پرستار را در کمک به کاهش درد و رنج بیمارانی دانست که وارد بیمارستان شده اند و در نهایت با حال خوش و بهبود یافته از آن خارج می شوند.
لبخند سلامتی بیماران، بهترین خاطرات در ذهنم است
زهرا پورمجیدی سوپروایزر با ۲۹ سال تجربه کار در حرفه پرستاری نیز از تلخی‌ها و شیرینی‌های شغلش سخن گفت و افزود: تمامی شیرینی این شغل، تجربه و مشاهده سلامتی بیماران است که با لبخندی بر لب بیماران در کنار خانواده هایشان بیمارستان را ترک می‌کنند.
وی با بیان اینکه تاکنون به فکرم نرسیده که شغلم را تغییر بدهم اعلام کرد: کارمان را خوب انجام می‌دهیم و با آن عجین شده‌ایم.
این سرپرستار به بیان خاطرات خود پرداخت و ادامه داد: بهبودی بیمارانی که در اوج نا امیدی سلامتی خود را باز یافته‌اند، بهترین خاطراتی است که در ذهن ما ثبت می‌شود.
پورمجیدی ادامه داد: تلخی این کار در کنار تمامی شیرینی آن فراموش می‌شود و اگر بخواهیم به تلخی‌های آن فکر کنیم، نمی‌توانیم ادامه بدهیم.
با وجود سختی کار عاشقانه خدمت می‌کنم
مژگان قیصری سرپرستار اتاق عمل که ۲۹ سال سابقه کار دارد و به صورت اتفاقی این شغل را انتخاب کرده حال به این حرفه عشق دارد و آن را دارای زیبایی‌های مختص به خود دانست.
وی در پاسخ به این سوال که اگر به گذشته باز گردد باز هم این شغل را انتخاب میکند، مکث میکند و میگوید به علت استرس کاری این شغل نسبت به انتخاب آن مردد هستم.
وی با بیان اینکه این شغل با تمامی زیبایی‌ها، سختی هایی هم دارد خاطرنشان کرد: چهره شاد و لبخند صورت بیمار یا همراهش در روز ترخیص، بهترین خاطرات ثبت شده در ذهن ما هستند، تشکری که خانواده‌ها از ما می‌کنند، خستگی را از تنمان خارج می‌کند.
قیصری مرگ دختر ۱۷ ساله بر اثر بیماری سرطان خون در سال‌های اول خدمتش را تلخ‌ترین خاطره‌اش عنوان کرد.
مراکز درمانی صنعت نفت گچساران با ۹۸ پرستار پرتلاش
حجت‌الله باقرپور مدیریت خدمات پرستاری و مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار گفت: یکی از مهمترین نقش‌ها در درمان و بهبود بیماران را پرستاران بر عهده دارند، پزشک دستورات لازم را می‌دهد و تلاش خود را به کار می‌گیرد اما کسی که کنار بیمار می‌ماند و این دستورات را برای بهبودی وی اجرا می‌کند، بدون شک پرستاران هستند.
وی ادامه داد: روز پرستار بهانه‌ای برای تشکر از پرستاران است، هر چه تشکر کنیم، حق مطلب را ادا نکردیم و در این بیمارستان کنار پرستاران بسیار خوبی کار کرده‌ام و دلسوزی، محبت‌ها و تلاششان را برای بهبود بیمار دیده‌ام.
این مسئول گفت: اکنون ۹۸ پرستار در مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران مشغول ارایه خدمات پرستاری هستند که ۵۸ درصد آن را بانوان و ۴۲ درصد آنان را مرد تشکیل می دهند.
مدیر دفتر پرستاری و مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران اعلام کرد: این پرستاران در ۱۷ مرکز درمانی و یک بیمارستان ۶۴ تختخوابی بصورت شبانه‌روزی کار ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را به کارکنان و خانواده‌های شرکت نفت و گاز گچساران بر عهده دارند.
وی عنوان کرد: حدود ۳۰ درصد از پرستاران این مراکز بالای ۲۵ سال سابقه کار دارند.
مراکز درمانی نفت گچساران با کمبود پرستار مواجه است
باقرپور با اعلام اینکه مراکز درمانی نفت گچساران در حال حاضر با کمبود ۶ پرستار مواجه هستند، عملیاتی بودن منطقه گچساران و استقرار تعدادی از پرستاران در درمانگاه‌های عملیاتی، اعزام بیماران به مراکز درمانی پیشرفته و اسکرت نمودن بیماران توسط پرستار، برپایی مسابقات ورزشی در منطقه و اسکرت ورزشی توسط پرستار و به سر بردن همکاران در مرخصی زایمان را برخی از علل کمبود پرستار عنوان کرد.
وی یادآور شد: ۱۸ پرستار از مجموع پرستاران در درمانگاه‌های مناطق عملیاتی مشغول به ارائه خدمات هستند.
۹۰ درصد پرستاران گرفتار کرونا شدند
باقرپور گفت: در دوران کرونا ۹۰ درصد از پرستاران شاغل در مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند.
همه ساله سالروز ولادت حضرت زینب (س) روز پرستار فرصتی می شود تا یادی از پرستارانی شود که حتما هر کدام از ما در طول سال با آنها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و درمانگاهها خوب و یا بد برخورد داشته‌ایم.
مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ضمن تبریک ولادت با سعادت عقیله بنی‌هاشم، حضرت زینب (س) و روز پرستار، این روز را به تمام فعالان و تلاشگران این عرصه به‌ویژه پرستاران گرانقدر مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران تبریک و تهنیت عرض نموده و از زحمات و تلاش‌های ارزنده این قشر شریف تشکر و قدردانی نموده و توفیق روزافزون مقام و منزلت همه پرستاران زحمتکش را از درگاه ایزد منان مسئلت دارد.
۱۰ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۳۲
تعداد بازدید : ۲۲۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید