سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۲۷

اخبار

گنجی به نام سلامتی با کلید خود مراقبتی

۲۷ آبانماه تا سوم آذرماه برابر با ۱۸ الی ۲۴ نوامبر به عنوان هفته جهانی خود مراقبتی (World Self Care Week) نامگذاری شده است. این مناسبت فرصتی را برای افزایش توجه به موضوع خودمراقبتی در سراسر جهان فراهم می‌کند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نقت گچساران؛ خودمراقبتی عملی است که در آن، هر فردی از دانش، مهارت و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می‌کند تا به‌طور مستقل از سلامت خود مراقبت کند. 
خودمراقبتی، گام اول سلامت است تا یاد بگیریم از خودمان مراقبت کنیم. بین ۶۵ تا ۸۵ درصد از مراقبت‌هایی که به سلامت ما منجر می‌شود، محصول همین خودمراقبتی است.
بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی، درصد بالایی از بیماری‌هایی که سلامت جسم و روان را مختل می‌کند محصول بی‌تفاوتی به خود مراقبتی است. 
اگرچه خود مراقبتی، فعالیتی است که مردم برای تأمین، حفظ و ارتقای سلامت خود انجام می‌دهند؛ ولی گاهی این مراقبت به فرزندان، خانواده، دوستان، همسایگان، هم محلی‌ها و همشهریان آن‌ها نیز گسترش می‌یابد. 
زمینه پیدایش خود مراقبتی در جوامع
انسان‌ها همیشه در جست و جوی راه‌ها و روش‌هایی بوده و هستند که در مقابل بیماری‌ها - حوادث و خطرات زندگی حیات خود را حفظ کنند و به آن ادامه دهند. در این جریان جوامع و گروه‌های اجتماعی مختلف به تدریج فرا گرفتند که در چارچوب فرهنگ جامعه خود یعنی عادات - رسوم - اعتقادات مذهبی - معلومات و ... با به کارگیری روش‌های متفاوتی از خود و خانواده‌شان مراقبت کنند.
خود مراقبتی و سبک زندگی سالم
همه انسان‌ها دوست دارند تا با داشتن دانش خود مراقبتی در سلامت زندگی کنند اما روش خود مراقبتی برای هر فرد مختص به شرایط اقلیمی و فیزیکی و روحی وی متفاوت و قابل تفسیر است.  خود مراقبتی برای رسیدن و ماندن در سلامتی از مجموعه‌ای از رفتارها محقق شده و بیماری تنها عدم رعایت این معیار هاست. 
میزان اهمیت خود مراقبتی
خود مراقبتی عملی است که در آن افراد بر اساس دانش، مهارت، توانمندی و اطلاعاتی که به شکل تجربه یا از منابع مختلف به دست می‌آورند، می‌توانند به صورت مستقل و بدون نیاز به کمک دیگران از سلامت خود مراقبت کنند و در شرایط بحرانی اعمال و رفتاری را انجام دهند که به حفظ سلامت فرد منجر شود. به هر اندازه نسبت به موضوع خودمراقبتی حساس باشیم، به همان اندازه به طول عمر خود توجه کرده‌ایم.
چرا خودمراقبتی/اشکال خود مراقبتی
با خودمراقبتی می‌توانیم استرس خود را کاهش دهیم، اعتماد به نفس خود را بازیابیم و تقویت کنیم، شور و شوق جوانی و انگیزه موفقیت خود را حفظ کنیم و افزایش دهیم، جوانی سالم، ایمن و با نشاط را تجربه کرده و سلامت سایر دوران‌های زندگی خود را تضمین کنیم، آینده بهتری را برای خود، خانواده، دوستان و کشورمان رقم بزنیم.
خود مراقبتی به ۵ دسته خود مراقبتی جسمی، روانی، عاطفی، اجتماعی و معنوی تقسیم‌بندی شده است.
بر اساس مطالعات علمی می‌توان ۴۰ درصد کاهش مراجعه به پزشکان عمومی، ۱۷ درصد کاهش مراجعه به پزشکان متخصص، ۵۰ درصد کاهش مراجعه به مراکز اورژانس، ۵۰ درصد بستری در بیمارستان و ۵۰ درصد غیبت از کار را با خودمراقبتی کاهش داد.
براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت موضوع هفته خودمراقبتی سال ۲۰۲۲ "ورزش خودمراقبتی برای زندگی" است.
۱ آذر ۱۴۰۱ ۰۸:۱۰
تعداد بازدید : ۱۵۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید