سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۴۹

اخبار

هفته حمایت از بیماران کلیوی؛ هر آنچه باید درباره سلامت کلیه‌ها بدانیم

روزهای منتهی به اواخر آبان‌ماه (۲۳ لغایت ۳۰ آبان ماه،)، هفته حمایت از بیماران کلیوی در کشور نامگذاری شده است، هفته‌ای که دست اندرکاران امر و البته رسانه‌ها تلاش می‌کنند در این مدت برای آگاهی بخشی بیشتر در خصوص راه‌های پیشگیری و عوامل ابتلا به این بیماری با مردم سخن بگویند و اطلاع‌رسانی کنند.
حفاظت از کلیه در برابر دیابت
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ هدف اصلی از نامگذاری این هفته افزایش آگاهی عموم مردم درباره بیماری‌های مزمن کلیه و خطرات و عوارض جدی این بیماری و بیماری‌های ناشی از آن است. شعار امسال هفته حمایت از بیماران کلیوی "حفاظت از کلیه در برابر دیابت" تعیین شده است.
کلیه‌ وظیفه تصفیه‌خون را بر عهده دارد. آنها مواد زائد را حذف می‌کنند، تعادل مایعات بدن را کنترل می‌کنند و سطوح الکترولیت‌های مناسب را حفظ می‌کنند.
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت اکنون حدود ۸۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری‌های مختلف کلیوی مبتلا هستند. بیماری‌ مزمن کلیه (CKD) عامل حداقل ۲.۴ میلیون مورد مرگ در سال است و ششمین عامل مرگ و میر محسوب می‌شود. آسیب شدید کلیه (AKI) به عنوان یکی از مهمترین عوامل بروز بیماری مزمن کلیه، بیش از ۱۳ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد که ۸۵ درصد این موارد در کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط زندگی می‌کنند.
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود ۱.۷ میلیون نفر سالانه بر اثر آسیب شدید کلیه در جهان جان خود را از دست می‌دهند.
به طور معمول در هر فرد سالم دو کلیه وجود دارد که در طرفین ستون مهره‌ها و زیر دنده‌های تحتانی واقع شده‌اند. کلیه‌ها به رنگ قرمز متمایل به قهوه‌ای و از نظر شکل شبیه لوبیا هستند. هر کلیه به اندازه مشت بسته فرد است. اکثر اعضاء بدن برای عملکرد مطلوب وابسته به کلیه‌ها هستند. در نتیجه کلیه‌ها یکی از مهم‌ترین اعضای بدن انسان هستند.

1

کلیه‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین اعضای بدن، روزانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ لیتر خون را تصفیه می‌کنند و عملکرد آن ها برای سلامت بدن بسیار ضروری است.
تنظیم فشارخون، تعادل الکترولیتی و تولید سلول های قرمز خون به عهده کلیه هاست. چنانچه کلیه ها یک روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند، عملکرد اکثر ارگان‌های بدن، به ویژه قلب مختل می‌شود. از آنجا که نارسایی کلیه در ابتدا هیچ علامتی ندارد، لازم است که تمام افراد با رموز آن آشنا شوند.
چه کسانی در معرض بیماری های کلیوی قرار دارند 
افراد بالای ۶۰ سال، بیماران دیابتی، افراد با فشارخون بالا، افرادی با پیشینه بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، سابقه خانوادگی از بیماری‌های کلیوی، افراد سیگاری و افراد چاق بشترین افرادی هستند که در معرض بیماری و نارسایی کلیوی قرار می گیرند.
کلیدهای طلایی برای سلامت کلیه
سلامت کلیه‌ها و مراقبت از آنان در گرو چند راهکار ساده است این کلیدهای طلایی عبارتند از: تحرک کافی داشته باشید، قندخون خود را به طور مرتب کنترل کنید، فشار خونتان را در حد نرمال نگه دارید، غذای سالم بخورید، آب کافی بنوشید، سیگار نکشید، وزن خود را کاهش دهید، هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنید.
شایع‌ترین علایم نارسایی کلیه
تهوع و استفراغ، کاهش میزان ادرار، تورم، به خصوص در ناحیه مچ پا و دور چشم، طعم نامطبوع در دهان و احساس بویی شبیه به ادرار در بازدم، خستگی مزمن، تنگی نفس، کاهش اشتها، مشاهده خون در ادرار، مشاهده کف در ادرار، ایجاد ضایعات پوستی و کاهش حافظه حافظه از مهمترین علائم نارسایی کلیه محسوب می‌شوند.
۲۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۱۳
تعداد بازدید : ۲۲۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید