سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۵۶

اخبار

ابتلای ۹ و نیم درصد خدمات گیرندگان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به دیابت؛ زنان شیرین‌تر از مردان

مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران اعلام کرد: ۹ و نیم درصد از جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران مبتلا به درجاتی از بیماری دیابت هستند.
دکتر عباس بزرگی به مناسب ۱۴ نوامبر برابر با ۲۴ آبان روز جهانی دیابت در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: یکهزار و ۱۳۷ نفر از خدمات گیرندگان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به دیابت نوع ۱ و ۲ مبتلا هستند.
این مسئول با اشاره به اینکه دیابت نوع ۲ بیشتر در افراد بالغ و بعد از ۳۰ سالگی رخ می‌دهد، تصریح کرد: مبتلایان به دیابت نوع دو، عمدتا چاق هستند و سابقه ابتلا به دیابت در اقوام آنها وجود دارد.
وی گفت: دیابت نوع ۱ به علت از بین رفتن کامل سلول‌های سازنده انسولین در بدن ایجاد می‌شود، در نتیجه ترشح انسولین متوقف و یا بسیار کم‌می شود. شروع بیماری در دیابت نوع یک به علت نبود انسولین با نشانه‌هایی همراه است و معمولاً ناگهانی و پر سر و صداست.
وی با اعلام اینکه ۶۸۰ نفر از مبتلایان دیابتی زن و ۴۵۷ نفر مرد هستند، گفت: ۱۵۰ نفر از این مبتلایان از انسولین استفاده می‌کنند.
ایمن‌سازی دیابتی‌ها در برابر آنفلوآنزا
مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در ادامه با بیان اینکه بیماران مبتلا به دیابت جزو افراد پرخطر برای ابتلا به آنفلوآنزا هستند، گفت: با آغاز فصل سرما و شیوع بیماری‌ رایج این فصل "آنفلوانزا" بیمارستان نفت گچساران تزریق واکسن "آنفلوانزا" با اولویت گروه‎های پرخطر خدمات گیرنده را آغاز کرد.
دکتر بزرگی تصریح کرد: بیماران دیابتی به عنوان افراد پرخطر و در معرض آسیب از سوی بیمارستان نفت برای تزریق واکسن فراخوانده شدند و پیش از فصل سرد واکنشان را دریافت کردند.
 وی توضیح داد: احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آنفلوآنزا در بیماران مبتلا به دیابت بسیار بیشتر و شدیدتر است؛ بنابراین واکسن در این افراد یک راه امن و موثر برای جلوگیری یا کاهش این عوارض است.
دکتر بزرگی انجام معاینات دوره‌ای سالانه شامل اندازه‌گیری قد، وزن، محاسبه BMI شاخص توده بدنی، بررسی اختلالات روانشناختی، تغذیه، فعالیت بدنی، بررسی اختلالات قلبی، اندازه‌گیری فشار خون، معاینه پا، ارجاع به کلینیک‌های قلب، چشم و تغذیه، انجام آزمایشات لازم به صورت هر ۳ ماه یکبار، تشخیص، درمان، کنترل و پیگیری را از جمله اقدامات تیم سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران برای افراد مبتلا به بیماری دیابت برشمرد.
وی یکی از راهکارهای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت را بررسی‌های دوره‌ای سلامت عنوان کرد و اظهار داشت: با شناسایی زود هنگام بیماران و افراد در معرض خطر و پیشگیری و درمان به موقع، می‌توان کیفیت زندگی و طول عمر آنها را افزایش داد.
صدور کارت برای بیماران دیابتی‌
دکتر بزرگی گفت: کارت مخصوص برای بیماران مبتلا به دیابت خدمات گیرنده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران صادر شده است.
وی افزود: این کارت در واقع یک کارت شناسایی است که تمامی مشخصات بیمار در آن درج شده که اگر مشکلی برای وی پیش آمد و به پزشک مراجعه کرد، پزشک از بیماری او آگاهی می‌یابد و نحوه درمان بهتر می‌شود.
وی تصریح کرد: همچنین اگر در معابر عمومی مشکلاتی برای بیماران مبتلا به دیابت بوجود آمد، این کارت می‌تواند کمکی زیادی از لحاظ مشخصات بیماری به اطرافیان انجام دهد.
چهاردهم نوامبر، مصادف با سالروز  تولد "فردریک بانتینگ" کاشف انسولین، اولین بار در سال ۱۹۹۱ با همکاری بنیاد بین‌المللی دیابت (IDF) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شد که هدف از نامگذاری چنین روزی افزایش آگاهی عمومی در ارتباط با علل، عوارض، پیشگیری و درمان این پدیده روز افزون است.
از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، پویش سه ساله دیابت با "شعار دسترسی به مراقبت دیابت"(Access to Diabetes Care) در حال اجرا است، شعار اختصاصی سال ۲۰۲۲ دیابت "با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم" اعلام شده است.
فدراسیون بین‌المللی دیابت شمار مبتلایان به دیابت را بیش از ۴۱۸ میلیون نفر از بزرگسالان در دنیا اعلام و پیش‌بینی کرده  تا ۲۵ سال آینده این رقم به بیش از ۶۰۰ میلیون نفر برسد.
گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که در ایران بیش از ۱۲ درصد بزرگسالان به دیابت مبتلا هستند که معادل ۵.۵ میلیون نفر در کشور است و البته شیوع این بیماری در کشور روند افزایشی دارد. این در حالیست که حدود ۶۴ درصد از مبتلایان از وجود بیماری دیابت بی‌خبرند. 
۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۴۴
تعداد بازدید : ۱۴۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید