سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۴۰

اخبار

کارگاه آموزشی "هموویژلانس" در بیمارستان نفت گچساران برگزار شد

بیمارستان صنعت نفت گچساران کارگاه هموویژلانس (نظام مراقبت از خون) را در سالن کنفرانس این مرکز درمانی برگزار کرد.
این کارگاه با حضور پزشکان، پرستاران، ماماها، کارشناسان آزمایشگاه و تکنسین‌های اتاق عمل مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران برگزار شد.

1

دکتر سید ذاکر سعیدی‌نژاد سرپرست  اداره کل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد مباحثی را در خصوص هموویژلانس و اهمیت آن، زنجیره خون و وضعیت هموویژلانس در ایران و جهان ارائه کردند.
آماده‌سازی بیمار و فرآورده خونی، مراحل تحویل گرفتن خون، آشنایی با نحوه اجرای سیستم هموویژیلانس در مراکز درمانی، آشنایی با فرم‌های درخواست خون، شرایط نگهداری و انتقال خون و خطاهای رایج در انتقال از دیگر مباحثی بود که در این کارگاه ارائه شد.
دکتر سعیدی‌نژاد در این کارگاه عنوان کرد: آگاهی پزشکان و کادر درمانی با هموویژلانس، سبب ارتقای امنیت خون و سلامت بیماران می‌شود.

1

گفتنی است کارگاه هموویژلانس سالیانه دو بار در بیمارستان صنعت نفت گچساران برگزار می‌شود.

افزایش ۲۸ درصدی اهدای خون کهگیلویه و بویراحمدی‌ها در نیمه نخست سال ۱۴۰۱

سرپرست اداره کل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه این کارگاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: مردم استان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۸ درصد بیشتر خون اهدا کردند که این درصد نشان از افزایش "اهداکنندگان بار اول" را  دارد.
دکتر سعیدی نژاد گفت: در حال حاضر بجز گروه‌های نادر خونی، ۱۰۰ درصد خون های مورد نیاز  را در استان تامین می‌کنیم که سطح ذخیره خونی ما  مطلوب است و کمبودی در این خصوص نداریم.
وی در خصوص پایگاه‌های انتقال خون استان، گفت: سه پایگاه انتقال خون در استان وجود دارد یکی در یاسوج و  دو تا از آنها در  شهرهای دهدشت و دوگنبدان به صورت استیجاری مستقر هستند.
وی در خصوص رفع زیرساخت‌های مورد نیاز اداره کل انتقال خون استان گفت: پایگاه اصلی انتقال خون در شهر یاسوج، در حال ساخت است، که با بهره برداری و تکمیل زیرساخت های آن، در دهه فجر امسال، وابستگی جزیی به استان‌های همجوار برطرف می‌شود.
دکتر سعیدی نژاد افزود: تمام خون‌هایی که از مراجعه کنندگان گرفته می‌شود نباید از لحاظ میکروبی و ویروس آلوده باشد که استان ما تاکنون دستگاه تشخیص و بررسی بیماری‌های میکروبی و ویروسی و فرآورده های خونی را نداشت و روزانه نمونه‌های خونی را به شیراز ارسال می‌کند.

1

1

1

1

 

 

۱۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۳۵
تعداد بازدید : ۱۹۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید