سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۱۶

اخبار

آنفلوآنزا بر مدار سرعت؛ مراجعه چشم‌گیر بیماران مبتلا به آنفلوآنزا به مراکز درمانی بهداشت و درمان نفت گچساران

این روزها شیوع همه‌گیری آنفلوآنزا بر مدار سرعت قرار گرفته، بطوریکه مراکز درمانی مملو از مبتلایان به این بیماری ویروسی شده است.
رئیس بیمارستان نفت گچساران عنوان کرد: شمار مبتلایان به آنفلوآنزا در این شهرستان در حال افزایش است و روزانه ۱۳۰ بیمار به اورژانس و درمانگاه مرکزی (OPD) بیمارستان مراجعه می‌کنند.
دکتر عباس بزرگی در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط  بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران افزود: آنفلوانزا یک عفونت ویروسی است که سیستم تنفسی فرد از جمله بینی، گلو و ریه‌ها را مورد تهاجم قرار می‌دهد و این بیماری بر خلاف سرماخوردگی به طور ناگهانی روی داده و حس بسیار بدتری را در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند.
وی بیان کرد: هم اکنون شمار مبتلایان به آنفولانزا در این شهرستان رو به افزایش است به گونه‌ای که اکثر خانواده‌ها به آن مبتلا شده‌اند.
دکتر بزرگی تب بالا، درد عضلانی، لرز و عرق، سردرد، سرفه خشک و مداوم و خستگی و ضعف را از علائم آنفلوآنزا برشمرد و گفت: علائم مشکل تنفسی در آنفولانزا بیشتر از کرونا بوده و شهروندان با وجود علائم این بیماری سریعا به مراکز درمانی مراجعه و از خود درمانی پرهیز کنند.
رئیس بیمارستان نفت گچساران با بیان اینکه یکی از مهمترین درمان‌های آنفلوآنزا استراحت است افراد مبتلا به این ویروس باید پنج روز تا یک هفته استراحت کنند، ابراز کرد: استفاده از ماسک، شستن دست‌ها،  فاصله‌گذاری اجتماعی و خود مراقبتی به خصوص در افراد دارای بیماری زمینه‌ای تاثیر چشم‌گیری در کاهش ابتلا دارد.
ایمن‌سازی گروه‌‎های پرخطر در برابر آنفلوانزا 
دکتر بزرگی در ادامه گفت: با آغاز فصل سرما و شیوع بیماری‌ رایج این فصل "آنفلوانزا"، بیمارستان نفت گچساران از اوایل مهرماه تزریق واکسن "آنفلوانزا" با اولویت گروه‎های پرخطر خدمات گیرنده و کادر درمان شاغل در مراکز درمانی نفت را آغاز کرده است.
وی تصریح کرد: افراد دارای بیماری زمینه‌ای و بیماران قلبی عروقی به عنوان افراد پرخطر و در معرض آسیب از سوی بیمارستان نفت برای تزریق واکسن فراخوانده شدند و پیش از فصل سرد واکسنشان را دریافت کردند.
دکتر بزرگی عنوان کرد: ۴۵۰ دُز واکسن آنفلوآنزا برای گروه‎های پرخطر خدمات گیرنده و کادر درمان مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران تزریق شد.
پرخطرها واکسن بزنند
رئیس بیمارستان نفت گچساران خاطرنشان کرد: ضرورت دارد گروه‎های پرخطر سریعتر واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.
نحوه انتشار آنفلوانزا چگونه است؟
دکتر بزرگی اظهار داشت: ویروس آنفلوانزا از طریق ترشحات تنفسی بیماران در اثر سرفه یا عطسه گسترش می‌یابد ولی از طریق دست دادن و تماس با وسایلی که فرد مبتلا به آن‌ها دست زده است نیز منتقل می‌شود. این بیماران از دو روز قبل تا ۲۴ ساعت پس از فروکش کردن تب، ناقل بیماری هستند. بعضی از افراد ممکن است مبتلا به این ویروس شوند ولی هیچ علائمی نداشته باشند و همزمان ویروس را به دیگران منتقل کنند.
وی با بیان اینکه مکانهای پر جمعیت می‌تواند عامل انتقال ویروس آنفلوانزا باشد، تصریح کرد: در شرایطی که ویروس آنفلوآنزا ممکن است ساعت‌ها در محیط سرد و رطوبت کم در محیط زنده بماند و ترشحات آلوده را منتقل کند، به همین دلیل به همه افراد توصیه می‌شود در این مکانهای بسته حتما ماسک بزنند و دستهای خود را ضدعفونی کنند.
گفتنی است به دلیل رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی برخی افراد وضعیت کرونا در شهرستان گچساران هم اکنون زرد است.
۱۶ آبان ۱۴۰۱ ۰۷:۱۱
تعداد بازدید : ۱۵۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید