سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۲۳

اخبار

همدلانی که امید می‌کارند؛ افزایش اعتماد به روانشناسان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران

روانشناسان با عشق به تخصص خود در همدلی و درک انسان‌ها، حال بهتر و امید را به مراجعان هدیه می‌دهند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ دردهای جسمی نمود دارند؛ احساس می‌شوند و تا جایی که درمان نشوند دست از تکاپو برای آزار انسان برنمی‌دارند. تشخیص آن‌ها با بهره‌گیری از انواع آزمایش‌ها و تجهیزات پزشکی آسان است و البته درمان این دردها با کمک داروها و یا امکانات پزشکی سخت نیست.
دردهای روح اما متفاوتند. بیشتر مواقع نمود خارجی ندارند؛ حتی خود شخص قادر نیست بداند دردش چیست یا کجاست؟ فقط می‌شود دانست که رنجی در جان می‌یپیچد و هر بار خراشی در گوشه‌ای از روح باقی می‌گذارد. تشخیص و درمان این دردها نیز به سادگی امکان‌پذیر نیست و چه بسا گاهی غیرممکن است و اگر درمان نشوند، در جسم رخنه می‌کنند و از این طریق وجودشان را ابراز می‌دارند.
تشخیص و درمان این دردها، کار ساده‌ای نیست اما روانشناسان تلاش و انرژی خود را داوطلبانه در این مسیر صرف می‌کنند.
توجه به دردهای روح، به قدری اهمیت بالایی دارد که ۱۸ تا ۲۴ مهر در ایران به نام هفته بهداشت روان نامگذاری شده و عمده ترین اهداف این مناسبت ارتقا، افزایش آگاهی، تغییر و اصلاح نگرش مردم نسبت به مسائل بهداشت و روان است.

سرمایه گذاری در راستای تامین سلامت روان

مسئول مرکز مشاوره و سلامت روان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با تاکید بر اینکه سلامت روان، نقش قابل توجهی در تامین سلامت فرد و جامعه دارد، گفت: هرگونه هزینه کردن در راستای تامین سلامت روان آحاد جامعه، به عنوان سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

1

سیده زهرا فاطمی عنوان کرد: هفته سلامت روان فرصتی برای ارتقای آگاهی‌های عمومی مردم در خصوص اهمیت سلامت روان و همچنین تغییر و اصلاح نگرش در خصوص بهداشت روان است.

وی تعمیر و بازسازی مرکز مشاوره و سلامت روان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با اعتباری حدود ۱۰ میلیارد ریال از سوی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و همچنین اتصال این مرکز به دکل رادیویی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران را سرمایه‌گذاری در راستای تامین سلامت روان برشمرد.

وی گفت: بنا به قول مساعد مدیرعامل و مدیران نفت و گاز گچساران عملیات بهسازی و تعمیر این مرکز در تیرماه آغاز، کمبودها تهیه و سپس تجهیزات آن بروزرسانی و نصب شد.

فاطمی از مجموعه مدیران شرکت بهره برداری نفت و گاز و همچنین رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در راستای این خدمات تقدیر کرد.

وی گفت: بر اساس برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۱ و با تصویب شورای تخصصی سلامت روان ‌سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، آموزش‎های لازم در زمینه خود مراقبتی، پیشگیری از خودکشی. غربالگری و فرزند پروری در دستور کار مرکز مشاوره و سلامت روان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران قرار گرفته است.

فاطمی افزود: در این مرکز خدماتی از جمله مشاوره خانواده، زوج‌درمانی، خانواده‌درمانی، مشاوره تحصیلی، مشاوره کودکان، نوجوانان و جوانان، ازدواج، مشاوره شغلی، مهارت‌های زندگی، روان‌درمانی، روان‌سنجی، گفتاردرمانی، توانبخشی و بازتوانی جسمی و حرکتی، آموزش شاغلین و پژوهش ارائه می‌شود.

وی در ادامه عملکرد هفت ماهه مرکز مشاوره و سلامت روان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران را تشریح و آمار مراجعات تا پایان مهرماه را یکهزار و ۱۲۹ نفر در قالب دو هزار و ۲۸۴ جلسه اعلام کرد و افزود: ۵۱۵ نفر از مراجعین زن و ۶۱۴ نفر مرد هستند.

مسئول مرکز مشاوره و سلامت روان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ادامه داد: یکهزار و ۳۶۴  مورد از جلسات مربوط به واحد روانشناسی، ۵۷۱ مورد از جلسات مربوط به واحد کاردرمانی و ۳۴۹ جلسه نیز مربوط به حوزه گفتار درمانی بوده است.

وی همچنین عنوان کرد: در سال جاری ۵۲۷ نفر از نیروهای تبدیل وضعیت شرکت بهره برداری نفر و گاز گچساران جهت انجام معاینات بدو استخدام به مرکز مشاوره و سلامت روان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران مراجعه نموده‌اند.

فاطمی استقرار روانشناس در مناطق عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران را از دیگر خدمات این مرکز عنوان کرد.

نقش پررنگ روانشناسان در کرونا و پساکرونا

فاطمی در ادامه به نقش پررنگ روانشناسان در دوران کرونا و پساکرونا اشاره کرد و بیان کرد:  با شیوع کرونا نقش روانشناسان بیش از پیش تاثیرگذار بود و نقش پر رنگی در این دوران داشته و آنان در زمینه حفظ و ارتقای سلامت روان جامعه از هیچ تلاشی دریغ نکردند.

1

این مسئول عنوان کرد: با توجه به شرایط این دوره مشکلاتی از جمله اضطراب، استرس و نگرانی بیش از اندازه، کاهش تحمل در مواجه با سختی‌ها، دشوار بودن قرنطینه در برخی افراد و بسیاری دیگر از مشکلات موجود، روانشناسان با هدف بهبود وضعیت و ایجاد انگیزه و مدیریت استرس به انجام مشاوره‌های روانشناختی به بیماران و خانواده‌های متوفیان و کادر درمان پرداخته و کمک بسزایی در این برهه زمانی داشتند.

فاطمی ادمه داد: هم چنین در دوران پسا کرونا، روانشناسان و مشاوران در صف مقدم حضور دارند چرا که در این دوران، با مباحثی چون خودمراقبتی، دیگرمراقبتی و مسائل باقی‌مانده از دوران کرونایی مواجه هستیم که باید مدیریت شود.

وی در ادامه، با شرح فعالیت‌های گروه روانشناسی مرکز مشاوره و سلامت روان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران بیان کرد: هم اکنون این گروه متشکل از ۶ نفر روانشناس در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد با گرایش‌های متخصص اعصاب و روان، بالینی، عمومی، مشاور راهنمایی و مشاور آموزشی و تحصیلی است که مبتنی بر شرح وظایف مندرج در کتاب طبقه‌بندی مشاغل رسته‌های بهداشتی درمانی در حوزه‌های درمانی، توانبخشی و آموزشی فعالیت دارند.

فاطمی همچنین عنوان کرد: این مرکز از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ الی ۱۶ فعالیت داشته و از طریق شماره تلفن شهری ۳۲۲۲۰۶۰۴، شرکتی ۲۴۶۰۰ و ۲۱۰۰۰ آمادگی پاسخگویی به پرسش‌های جمعیت تحت پوشش می‌باشد.

1

۹ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۰۵
تعداد بازدید : ۲۰۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید