سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۳۵

اخبار

هپاتیت، دومین قاتل عفونی در جهان

از حدود ۲۳ سال قبل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به اهمیت آگاهی‌های عمومی در جلوگیری از انتقال و ابتلا به هپاتیت، هفته اول آبان‌ماه را در تقویم سلامت کشور به عنوان هفته اطلاع رسانی بیماری هپاتیت نامگذاری کرده است و تاکید دارد باید مردم با راه‌های بروز، درمان و پیشگیری از این بیماری آگاهی پیدا کنند. هپاتیت انواع A,B,C و غیره دارد که شایع‌ترین آن در مبتلایان ایرانی سی و بی ست.
این هفته فرصتی مناسب برای افزایش آگاهی، حساس کردن مردم و ارائه اطلاعات بیشتر به مردم است.
همچنین سازمان بهداشت جهانی ۲۸ جولای (ششم مردادماه)، سالروز تولد پروفسور «ساموئل باروخ بلومبرگ»، کاشف ویروس هپاتیت بی و برنده جایزه نوبل، را به عنوان روز جهانی هپاتیت نامگذاری کرده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ هپاتیت پس از سل، دومین قاتل عفونی در جهان است، با اینکه این بیماری قابل پیشگیری و درمان است اما حدود ۸۰ درصد مبتلایان به هپاتیت، فاقد اقدامات مرتبط با پیشگیری، آزمایش و خدمات درمانی هستند.

1

تاکنون پنج ویروس اصلی هپاتیت شناخته شده است که به عنوان هپاتیت نوع  A، B، C، D و E شناخته می‌شوند. احتمال سیروز کبدی و سرطان در دو نوع B و C بیشتر است. هپاتیت نوع A و E معمولا بر اثر مصرف آب و غذای آلوده ایجاد می‌شوند. هپاتیت نوع  B، C  و D معمولا نتیجه تماس با مایعات آلوده بدن هستند.
هپاتیت A
هپاتیت A یک بیماری ویروسی کبدی است که علائم آن می‌تواند متوسط یا شدید باشد. برخلاف نوع B و  C، این عفونت معمولا منجر به عارضه مزمن کبدی نمی‌شود و به ندرت کشنده است. ویروس هپاتیت A  یا HAV از طریق غذا و آب آلوده یا تماس مستقیم با بیماری آلوده منتقل می‌شود.
تامین آب و غذای سالم، آموزش همگانی، واکسینه کردن افراد و اجتناب از رفتار جنسی پرخطر مهمترین روش‌های پیشگیری از این عفونت هستند.  
هپاتیت B
عفونت ویروسی هپاتیت B به کبد حمله می‌کند و می‌تواند به بیماری مزمن و حاد کبدی منجر شود.
این ویروس از مادر به فرزند هنگام تولد و تماس با مخاط بدن و خون آلوده منتقل می‌شود. واکسینه شدن در مقابل این ویروس مهمترین راهکار مقابله با آن است.
هپاتیت C
این بیماری بر اثر ویروس HCV به وجود می‌آید و می‌تواند ملایم یا حاد باشد. هپاتیت C عامل اصلی بروز سرطان کبد است.
ویروس هپاتیت C از تماس با خون آلوده شروع می‌شود که می‌تواند شامل تزریق با سرنگ آلوده، تجهیزات پزشکی آلوده، مراقبت‌های بهداشتی ناامن، ‌محصولات خونی آلوده و رفتارهای جنسی پرخطر باشد. بیشتر مبتلایان به هپاتیت C، به سرطان کبد یا سیروز کبدی مبتلا می‌شوند.
هپاتیت D
ویروس این بیماری (HDV) برای تکثیر به ویروس  هپاتیت B  یعنی   (HBV) نیاز دارد. این ویروس از طریق مادر به فرزند هنگام تولد و تماس با مخاط و خون آلوده منتقل می‌شود.
هپاتیت E
این بیماری ناشی از ویروس HEV است. واکسن هپاتیت E در حال حاضر فقط در چین استفاده می‌شود.
گفتنی است در حال حاضر ۳.۸ درصد جمعیت جهان یعنی معادل ۲۹۶ میلیون نفر به هپاتیت B مبتلا هستند و ۰.۷۵ درصد جمعیت جهان نیز از هپاتیت C رنج می‌برند، همچنین ۵.۹ درصد میزان بروز هپاتیت B  و ۲.۳ درصد نیز میزان بروز هپاتیت C در کشور است اما از نظر میزان شیوع، ایران جزو کشورهایی با شیوع پایین است و میزان شیوع هپاتیت B کمتر از یک درصد و میزان شیوع  هپاتیت C کمتراز ۰.۳ درصد جمعیت عامه است.
هپاتیت A و B قابل درمان است و نوع C پیش از این با عارضه برخورد می‌کرد که امروزه درمان آن هم سهل الوصول شده اما تمام این حالت‌ها به شرط مراجعه زودهنگام به پزشک و تشخیص و توجه به بیماری است. افراد با مراجعه به واحدهای مشاوره هپاتیت می‌توانند خدمات لازم را دریافت کنند که این موضوع نیازمند افزایش آگاهی پیرامون بیماری است.
۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۴۵
تعداد بازدید : ۱۶۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید