سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۳۴

اخبار

با ستون بدن مهربان باشیم

شانزدهم اکتبر به منظور افزایش آگاهی در مورد سلامت و اختلالات ستون فقرات، روز جهانی ستون فقرات نامیده شده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ تا سال ۲۰۱۲ میلادی هیچ رویداد رسمی به عنوان روز جهانی ستون فقرات وجود نداشت و همین امر باعث شده بود که توجه خاصی به این موضوع مهم نشود. این روز به طور رسمی از سال ۲۰۱۲ میلادی، توسط فدراسیون جهانی کایروپراکتیک و با هدف افزایش آگاهی در مورد سلامت و اختلالات ستون فقرات برگزار شد. در تمام کشورهای دنیا برنامه‌ها و فعالیت‌های ویژه‌ای برای افزایش آگاهی در مورد کمردرد، گردن درد،‌ اختلالات ستون فقرات و ارایه راهکارهایی برای جلوگیری از آسیب به ستون فقرات صورت می‌گیرد.
ایجاد فرصت‌های مناسب برای بحث و تبادل نظر در مورد انواع اختلالات ستون فقرات، ترویج رویکرد مناسب برای کاهش فشار روی ستون فقرات و افزایش آگاهی عمومی در مورد سلامت و اختلالات ستون فقرات و اتخاذ سیاست‌های لازم در این زمینه اصلی‌ترین اهداف روز جهانی ستون فقرات هستند.
ستون فقرات به طور طبیعی به صورت یک منحنی S شکل است. نشستن طولانی مدت در یک وضعیت ثابت بیشترین صدمه را به ستون فقرات وارد می‌کند. استفاده از صندلی ارگونومیک و طبی، راه رفتن و انجام حرکات کششی هر ۳۰ دقیقه یک بار به شدت توصیه شده است.  جالب است بدانید که فشار وارد شده به ستون فقرات هنگام نشستن، سه برابر بیشتر از زمانی است که راه می رویم یا ایستاده‌ایم.
مهره‌های ستون فقرات از ۳۳ استخوان تشکیل شده است که به هم قفل می‌شوند تا ستون فقرات را تشکیل دهند. هر مهره با توجه به موقعیت‌ش در ستون فقرات شماره‌گذاری و دسته بندی می‌شود. 
ستون فقرات، ساختار نگهدارنده مرکزی در بدن است که از فعالیت‌های اساسی مانند نشستن، ایستادن، راه رفتن، چرخش و خم شدن پشتیبانی می‌کند.
ستون فقرات سالم اثربخشی فعالیت‌های روزمره و شیوه زندگی فرد را تعیین می‌کند، زیرا بدشکلی یا بیماری‌های ستون فقرات می‌تواند منجر به کمردرد شدید و سایر عوارض شود و بر تندرستی عمومیِ فرد تأثیر بگذارد.
کمردرد، ‌درد گردن، بیماری دیسک و انحنای غیرطبیعی ستون فقرات از جمله مهمترین اختلالات ستون فقرات هستند که در درازمدت فرد را با مشکلات جدی مواجه می‌کنند؛ با رعایت چند نکته ساده می‌توان از بروز اختلالات ستون فقرات اجتناب کرد.
در ادامه چند عادت نامناسب که موجب آسیب ستون فقرات می‌شوند، به اختصار معرفی شده است.
* نشستن طولانی مدت موجب تضعیف عضلات کمر و فشار مضاعف بر دیسک‌ها شده و حتی ممکن است موجب بیرون زدن آن‌ها شود.
* اضافه وزن به ویژه در میان تنه موجب بزرگ‌شدن شکم و فشار مضاعف به عضلات کمر می‌شود. این فشار به مرور زمان موجب خم شدن ستون فقرات و انحنای غیرطبیعی آن می‌شود.
* بر اساس تحقیقات دانشگاه دوک، استرس و عصبانیت یکی از عوامل درد مزمن کمر محسوب می‌شود. کاهش استرس و گذشت می‌تواند این نوع کمردرد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
* وضعیت بدنی نامناسب در زمان انجام فعالیت‌های روزانه می‌تواند انحنای طبیعی ستون فقرات را تغییر داده و موجب بروز کمردرد و مشکلات جدی در ستون فقرات شود.
* استفاده از کفش نامناسب به ویژه کفش‌های پاشنه بلند موجب فشار روی ستون فقرات شده و مفاصل ران و ستون فقرات را از حالت طبیعی خارج می‌کند.
* نداشتن فعالیت فیزیکی مستمر به ویژه تمرینات تقویت‌کننده میان تنه موجب تضعیف بدن به طور کلی و تضعیف عضلات و بافت‌های پیوندی ستون فقرات می‌شود.
* استفاده طولانی از کیف دستی که معمولا با یک دست حمل شده و با لوازم، کتاب، نوشیدنی و مواد خوراکی پر می‌شود، فشار زیادی را به یک طرف بدن تحمیل می‌کند. در این وضعیت ستون فقرات به منظور حفظ تعادل بدن فشار زیادی را متحمل می‌شود و در بلند مدت دچار آسیب خواهد شد.
* استفاده از تشک نامناسب می‌تواند به کمردرد بینجامد. عمر مفید یک تشک با کیفیت حدود پنج تا هفت سال است. پس از آن قسمت میانی تشک فرورفته و در هنگام خواب موجب تغییر شکل ستون فقرات و در نتیجه کمردرد می‌شود.
 
۲ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۵۳
تعداد بازدید : ۱۶۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید