سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۱۲

اخبار

یک درصد افراد جامعه دچار لکنت زبان هستند

وقتی که کودکمان به سن یک‌سالگی می‌رسد با هجی‌کردن نخستین کلام و واژه به دنیای تازه‌ای از شگفتی‌های جهان پیرامونش پای می‌گذارد و وقتی در حدود سن دو سالگی، جملات ساده‌اش را ابراز می‌کند احساسات و عواطف خوشایند ما را نسبت به زندگی تشدید می‌کند همراه با رشد سنی و جسمی کودک، قدرت فراگیری وی بیشتر شده، دامنه لغات او گسترش می‌یابد و جملاتی که بکار می‌برد طولانی‌تر و متنوع‌تر می‌شود، در این شرایط او بیش از گذشته قادر است اظهار نظر و عقیده کرده و یا نسبت به اتفاقات پیرامونش به مخالفت بپردازد کارشناسان معتقدند که صحبت کردن مداوم با کودک، پاسخ رسا دادن به سوالاتش، عادت دادنش به تماشای تلویزیون و گوش کردن به رادیو، خواندن کتاب برایش، بازی‌های کلامی و اجتماعی و از همه مهمتر گوش دادن دقیق به صحبت هایش و نیز هم‌صحبتی با او نقش بسیار مهمی در تقویت و گسترش زبان و مهارت کلامی کودک ایفا می‌کند. اما متاسفانه یک درصد جمعیت هر کشور به اختلال لکنت زبان مواجهند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ ۲۲ اکتبر روز آگاهی از لکنت زبان است، اختلالی گفتاری که اگرچه علاج مشخصی ندارد و حدود یک درصد از جمعیت جهان نیز از آن رنج می‌برند با این حال قابل کنترل است.
روز ۲۲ اکتبر نخستین بار در سال ۱۹۹۸ میلادی به عنوان روز جهانی آگاهی از لکنت زبان انتخاب شد تا سالیانه همراه با گرامیداشت این روز به مردم جهان، در مورد این اختلال گفتاری-ارتباطی اطلاع‌رسانی شود. این مناسبت جهانی امسال با شعار «دیده شدن، شنیده شدن: بازنمایی و عادی سازی لکنت در جریان اصلی» که از سوی انجمن بین‌المللی لکنت زبان تعیین شده است، گرامی داشته می‌شود.
هدف از گرامیداشت روز جهانی آگاهی از لکنت زبان جلب توجه‌ها نسبت به این اختلال و حمایت از کسانی است که با آن زندگی می‌کنند. در این روز به افزایش آگاهی عمومی در مورد لکنت و ترویج درمان‌های موثر برای این اختلال گفتاری پرداخته می‌شود. 
یکی از بهترین روش‌ها برای بزرگداشت روز جهانی آگاهی از لکنت زبان این است که به مطالعه در مورد افراد مشهور و موفقی از تاریخ بپردازیم که به لکنت زبان مبتلا بوده‌اند تا متوجه شویم که این ناتوانی جزئی، مانع از موفقیت انسان‌ها نشده است. از سوی دیگر، تحقیق در مورد روش‌هایی که افراد مبتلا به لکنت زبان به کار گرفته‌اند و توانسته‌اند بر مشکل خود غالب شوند نیز از دیگر کارهایی است که افراد می‌توانند در روز جهانی آگاهی از لکنت زبان استفاده کنند.
جالب است بدانید که افراد مشهور تاریخ نظیر تیبریوس کلودیوس سزار آگوستوس ژرمانیکوس ‏چهارمین امپراتور روم، سر وینستون لئونارد اسپنسر چرچیل نخست‌وزیر بریتانیایی، مرلین مونرو بازیگر آمریکایی و جیمز ارل جوز، دوبلور، بازیگر تئاتر و تلویزیون آمریکا که با صداپیشگی "دارت وید" در "جنگ ستارگان" شناخته شد به لکنت زبان مبتلا بوده‌اند.
لکنت زبان چیست؟
لکنت زبان یک اختلال گفتاری است که با تکرار اصوات، سیلاب‌ها یا کلمات، کشیدن آواها و وقفه در کلام همراه است. افرادی که به لکنت زبان دچارند، می‌دانند چه می‌خواهند بگویند اما در تولید جریان عادی کلام مشکل دارند. حدود یک درصد از جمعیت کل جهان از این اختلال گفتاری رنج می‌برند. لکنت زبان می‌تواند فرد مبتلا را در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل کند که اغلب بر کیفیت زندگی و روابط شخصی وی اثر می‌گذارد.
لکنت به صورت تکرار صداها، هجاها و کلمات، کشیده اداکردن بعضی صداها یا گیر و قفل روی بعضی از صداها و قطع موقت گفتار روی می دهد؛ به طوری که سخن گفتن را برای فرد مشکل می سازد.
افراد در چه سن و جنسیتی در معرض لکنت زبان هستند؟
لکنت زبان ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد اما بیشتر در کودکان بین ۲ تا ۶ سال که در حال فراگیری مهارت‌های زبانی هستند، ظاهر می‌شود. احتمال بروز لکنت زبان در پسران دو تا سه برابر دختران است. لکنت زبان در بیشتر کودکان در گذر زمان از بین می‌رود اما در حدود ۲۵ درصد از افراد مبتلا، این اختلال ارتباطی تا پایان عمر با آن‌ها می‌ماند.
انواع لکنت زبان
اختلال گفتاری لکنت زبان بر دو قسم است؛ لکنت زبان تکاملی (developmental) و عصب‌زا (neurogenic) لکنت زبان تکاملی رایج‌ترین نوع لکنت زبان است که هم زمان با مرحله زبان باز کردن و یاد گرفتن مهارت‌های زبانی در کودکان اتفاق می‌افتد. لکنت زبان عصب‌زا ممکن است در پی بروز سکته مغزی، ضربه به سر و دیگر انواع صدمات مغزی در فرد ایجاد شود.
درمان
اگرچه لکنت زبان در حال حاضر علاج مشخصی ندارد اما روش‌های درمانی متنوعی برای کنترل این مشکل وجود دارند. ماهیت این روش‌های درمانی متناسب با سن، اهداف ارتباطی و دیگر فاکتورها متفاوت است.
۲ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۵۴
تعداد بازدید : ۱۷۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید