سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۱۸

اخبار

روز جهانی بینایی؛ "چشمانت را دوست بدار"

امروز بیست و یکم مهرماه مصادف با دومین پنج‌شنبه اکتبر (۱۳ اکتبر) می‌باشد که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) و نظام جهانی اپتومتری (WCO) به عنوان روز جهانی بینایی نام‌گذاری شده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ موضوع امسال روز جهانی بینایی همچون سال گذشته «چشمانت را دوست بدار Love your eyes» عنوان شده است. در این روز باید بدانید که برای جلوگیری از کاهش بینایی و محافظت از آن همچنین آگاهی از اختلالات بینایی چه کارهایی باید انجام داد.
بینایی، بزرگترین هدیه برای هر انسانی است و با این نعمت می‌توانید همه خوبی‌های روی زمین را مشاهده کنید. روز جهانی بینایی توجه افراد را به مشکلات چشم جلب خواهد کرد.
حفظ سلامت چشم
چشم‌ها پیچیده‌ترین اندام بعد از مغز هستند و ۹۰ درصد اطلاعات پردازش‌شده توسط مغز از طریق چشم است اما متاسفانه، بسیاری از ما تا زمانی که برخی از مشکلات ظاهر نشوند به مراقبت از چشم توجه نمی‌کنیم. 
اختلال بینایی افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار می‌دهد و البته اکثر آنان (۷۳ درصد) بالای ۵۰ سال هستند. بیش از ۹۰ درصد افرادی که کم‌بینا می‌شوند در کشورهای کم‌درآمد و متوسط زندگی می‌کنند. ۵۵ درصد افراد که بینایی خود را از دست می‌دهند زن هستند. تعداد افراد مبتلا به کاهش بینایی تا سال ۲۰۵۰ به دلیل افزایش جمعیت و افزایش سن از ۱.۱ میلیارد نفر به ۱.۷ میلیارد نفر افزایش می‌یابد.

 1

چشمان می‌توانند مطالب بسیاری درباره سلامت عمومی افراد را بیان کنند. کاهش بینایی می‌تواند به دلایل متعددی از جمله بیماری‌هایی مانند دیابت و تراخم، ضربه به چشم یا شرایطی مانند عیوب انکساری، آب‌مروارید، دژنراسیون ماکولا یا گلوکوم ناشی از افزایش سن ایجاد شود. از دست دادن بینایی به تدریج اتفاق می‌افتد و بسیاری از بیماری‌های چشمی تا زمانی که بیماری پیشرفت نکرده باشد علائم خود را نشان نمی‌دهند اما ۷۵ درصد بینایی از دست رفته در صورت تشخیص و درمان زودهنگام برگشت‌پذیر است.
اولین روز بین‌المللی بینایی در هشت اکتبر ۱۹۹۸ و توسط سازمان SightFirstCampaign of Lions Club (LCIF) جشن گرفته شد. این سازمان برنامه‌های متعددی را در سطح جهان در زمینه بینایی، مراقبت از چشم، خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی و جراحی‌های بازسازی بینایی برگزار کرده است. روز جهانی بینایی به ابتکار مشترک سازمان جهانی بهداشت (WHO) و آژانس بین‌المللی به عنوان پیشگیری از نابینایی (IAPB) تبدیل شد.
کشورهای عضو در هفتاد و چهارمین مجمع جهانی بهداشت، اهدافی را برای مراقبت از چشم تصویب کردند که دو هدف برای رسیدن به سال ۲۰۳۰ انتخاب شد. این اهداف شامل افزایش ۴۰ درصدی پوشش موثر عیوب‌انکساری و دستیابی به ۳۰ درصد افزایش در جراحی آب‌ مروارید موثر است. اهداف انتخاب‌شده نقش مهمی در افزایش مراقبت از چشم در سراسر جهان ایفا همچنین به کشورها در ارائه خدمات با کیفیت کمک می‌کند.
براساس اعلام نظام جهانی اپتومتری، ۲.۲ میلیارد نفر (یک چهارم جمعیت‌جهان) اختلال بینایی دارند که تقریبا نیمی از این اختلال‌ها قابل پیشگیری و قابل اجتناب است و البته تعداد افراد نابینا تا سال ۲۰۵۰ بدون تلاش فوری و پایدار به ۱۱۵ میلیون نفر خواهد رسید.
تقریبا همه افراد روی کره‌ زمین در طول‌ عمر خود با مشکل سلامت چشم مواجه می‌شوند اما بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان به خدمات مراقبت از چشم دسترسی ندارند. دومین پنجشنبه ماه اکتبر به‌عنوان روز جهانی بینایی در نظر گرفته می‌شود و هدف از برگزاری مراسم این روز، اهمیت مراقبت از سلامت چشم و کارهایی است که برای دستیابی به خدمات مراقبت از چشم انجام می‌شود را به جهانیان یادآوری کند.
۲۱ مهر ۱۴۰۱ ۱۶:۴۸
تعداد بازدید : ۲۳۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید