سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۰۸

اخبار

۲۲ درصد خدمات گیرندگان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران سالمند هستند

خداوند متعال در قرآن کریم سوره مبارکه اسراء آیه ۲۳ و ۲۴، بر احترام به سالمندان تأکید فرموده‌اند: «و خدای تو حکم فرموده که جز او هیچ‌کس را نپرستید و در حق پدر و مادر، نیکی کنید و چنانکه هر دو یا یکی از آنها پیر و سالخورده شوند و موجب رنج و زحمت شما باشند مواظب باشید کلمه‌ای که رنجیده‌خاطر شوند مگویید و کمترین آزار به آنها مرسانید و با ایشان به اکرام و احترام، سخن گویید و همیشه پر و بال تواضع و تکریم را با کمال مهربانی نزدشان بگستران و.... » در فرهنگ اسلامی ما نیز وجود سالمندان و احسان به آنان به‌ مثابه عاملی جهت نزول برکات و خیرات و باعث رخ دادن اثرات مثبت و سازنده در زندگی قلمداد شده است. رسول خدا(ص) فرموده‌اند: «وجود پیران سالخورده بین شما باعث افزایش رحمت و لطف پروردگار و گسترش نعمت‌های الهی بر شماست» (نهج الفصاحه، ص ۲۲۲) و «پیران را بزرگ و محترم دارید؛ زیرا احترام به آنها به‌ منزله احترام به مقام الهی است»(بحار جلد، ، ۷۵ ص ۱۳۶.)
بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران از آغاز فعالیت ارائه خدمات مناسب و شایسته به کارکنان و خانواده‌های صنعت نفت بالاخص سالمندان را اولویت اصلی خود قرار داده است و برای رسیدن به این مهم از تمام ظرفیت‌ها استفاده میکند. نتایج رضایت‌سنجی ماهانه از مراجعه کنندگان، رضایتمندی سالمندان از خدمات بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران را نشان میدهد.
دکتر رضا بقائی به مناسبت ۹ مهر روز جهانی سالمندان جمعیت تحت پوشش مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران را ۱۱ هزار و ۷۷۵ نفر اعلام کرد و گفت: دو هزار و ۵۵۰ نفر از جمعیت خدمات گیرنده سالمند هستند.
وی افزود: نیمی از سالمندان تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران مرد و نیمی زن هستند.
رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: سال گذشته سالمندان و افراد تحت تکفل حدود ۱۴۶ هزار بار به مراکز درمانی مراجعه و خدمات دریافت کردند.
دکتر بقائی در ادامه با اعلام اینکه ۱۰۰ درصد سالمندان خدمات گیرنده از بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران پزشک خانواده دارند، گفت: هدف کلی تیم پزشک خانواده ارتقاء سطح سلامت خانواده صنعت نفت می‌باشد.
وی غربالگری، آزمایشات معمول، معاینات پزشکی، غربالگری‌های روانشناختی، بررسی مراجعه کننده از نظر بیماری‌های طبی و الگوی تغذیه، پیگیری بیماری‌های خاص شامل دیابت، فشارخون بالا، اختلال چربی و اضافه وزن، چاقی و آسم، تشخیص، درمان و کنترل بیماری‌ها را از جمله خدمات تیم پزشک خانواده به سالمندان اعلام کرد.
وی با بیان اینکه سالمندان سرمایه‌های ارزشمند کشور هستند تصریح کرد: بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران، با همه توان و ظرفیت در حال خدمات‌دهی به جمعیت سالمند و جلب رضایت این قشر عزیز است و تکریم سالمندان رسالت همگانی است.
وی اظهار داشت: جمعیت خدمات گیرنده برای انجام مراحل درمانی خود به بیمارستان ۶۴ تختخوابی بعثت، درمانگاههای عملیاتی و شهری، کلینیک‌های تخصصی، دندانپزشکی، مشاوره و سلامت روان و مرکز طب کار و سلامت بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران مراجعه می‌کنند.
دکتر بقائی تصریح کرد: هم اکنون ۶۱ پزشک شامل ۲۶ پزشک عمومی، ۲۳ متخصص، ۷ دندانپزشک، ۲ دندانپزشک متخصص کودکان، یک متخصص ترمیم و یک متخصص و جراح فک و صورت در نوبت‌های صبح و عصر کار ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت تحت پوشش را بر عهده دارند.
وی عنوان کرد: فاطمه نوروزی، متولد سال ۱۲۹۰ با داشتن ۱۱۱ سال سن، شوکت نجفی و سمنبر تاجی نیز به ترتیب با ۱۰۶ و ۱۰۱ سال سن مسن‌ترین افراد خدمات گیرنده از بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران شناخته می‌شوند.
وی اضافه کرد: هم اینک یکهزار و ۷۹۴ از جمعیت تحت پوشش در رده سنی نوجوان، یکهزار و ۹۰۶ نفر در رده سنی ۱۸-۲۹ سال و پنج هزار و ۵۲۵ نفر در رده سنی  ۳۰-۵۹ سال قرار دارند.
گفتنی است سازمان ملل در ۱۹۸۲ میلادی، «شورای جهانی سالمندی» را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارایه داد اما این طرح عملی نشد تا اینکه در۱۹۹۰ میلادی این شورا یکم اکتبر را با هدف آگاه‌سازی و با تمرکز سازمان‌های پیری و برنامه سازمان ملل متحد در زمینه پیری و سالمندی، «روز جهانی سالمندان» نامگذاری کرد.
امسال شورای جهانی سالمندی شعار جهانی روز سالمند را «انعطاف پذیری سالمندان در دنیایی در حال تغییر Resilience of Older Persons in a Changing World» نامگذاری کرده است.
۱۰ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۲۹
تعداد بازدید : ۲۲۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید