سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۲۳

اخبار

هفته آگاهی اورولوژی به سال نهم رسید

سازمان جهانی بهداشت (WHO) به دلیل اهمیت اورولوژی و اورولوژیست در سال ۲۰۱۴ اقدام به راه اندازی هفته آگاهی اورولوژی کرد تا نمایه سلامت اورولوژی را افزایش دهد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ اورولوژی شاخه‌ای از علم پزشکی است که با جراحی و درمان سیستم دفع ادراری مردان و زنان و همچنین اورگان‌ های تولید مثل مردان سروکار دارد.  به پزشکی که در این شاخه پزشکی تخصص دارد اورولوژیست یا متخصص اورولوژی می‌گویند.
اورولوژی علمی است که به تشخیص و درمان بیماری های سیستم ادراری تناسلی می پردازد و اورولوژیست فردی است که با دانش خود به درمان بیماری های دستگاه ادرار و اندام های تناسلی مردان و زنان می پردازد. این دسته از پزشکان می‌توانند بیماری های مختلفی که مربوط به دستگاه‌های ادراری مانند کلیه‌ها، غدد فوق کلیه، مثانه، مشکلات مجاری ادرار، اندام تولید مثل مردان مانند اپیدیم، کیسه منی و بیضه ها هستند را درمان کنند.
۲۶ تا ۳۰ دسامبر مصاف با چهارم تا هشتم مهرماه هفته اورولوژی سال ۲۰۲۲ بر سرطان مثانه و تشخیص زود هنگام این بیماری تمرکز دارد تا به افزایش آگاهی در خصوص این بیماری کمک کند.
سالانه بیش از نیم میلیون مرد و زن در اروپا به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند. بسیار مهم است که علائمی مانند خون در ادرار جدی گرفته شود زیرا این اغلب اولین نشانه است.
سرطان مثانه دهمین سرطان شایع در جهان است و سالانه بیش از ۵۵۰ هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند. شیمی‌درمانی متداول‌ترین روش درمان این بیماران است.
سرطان مثانه دومین سرطان شایع دستگاه ادراری-تناسلی است. سن متوسط برای تشخیص سرطان مثانه ۶۵ سالگی است. معمولا سرطان مثانه در افراد ۵۵ سال به بالا دیده می‌شود و متوسط سن مبتلایان ۷۳ سال است. بر اساس آمار، از هر ۲۶ مرد یک نفر به سرطان مثانه مبتلا می‌شود. در ایران، مردان چهار برابر بیش‌تر از زنان به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند.
معمولا سرطان مثانه از بافت پوشش مثانه آغاز می‌شود و در نوع تهاجمی توسط سیستم لنف در سراسر بدن پخش می‌شود و به روده، کلیه، کبد و ریه حمله می‌کند.
علائم سرطان مثانه چیست؟
بسیاری از افراد مبتلا به سرطان مثانه می‌توانند در ادرار خود خون داشته باشند اما هنگام ادرار بدون درد باشند. تعدادی از علائم وجود دارد که ممکن است سرطان مثانه را نشان دهد مانند خستگی، کاهش وزن و حساسیت به استخوان و اینها می‌تواند بیماری پیشرفته‌تری را نشان دهد.
خون در ادرار، ادرار دردناک، تکرر ادرار، ادرار فوری، بی‌اختیاری ادرار، درد در ناحیه شکم و درد در کمر از جمله علائمی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت.
چه کسانی در معرض خطر سرطان مثانه هستند؟
سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد. سیگار کشیدن باعث نیمی از سرطان‌های مثانه در مردان و زنان می‌شود. عوامل زیر همچنین خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد:
قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی عامل سرطان، عفونت‌های مزمن مثانه، مصرف مایعات کم، مرد بودن، سفید بودن، مسن تر بودن، از آنجا که اکثر سرطان های مثانه در افراد بالای 55 سال رخ می دهد، داشتن یک رژیم غذایی پرچرب، داشتن سابقه خانوادگی سرطان مثانه، درمان قبلی با داروی شیمی درمانی به نام سیتوکسان، داشتن پرتودرمانی قبلی برای درمان سرطان در ناحیه لگن از دیگر عواملی است که خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.
انواع سرطان مثانه
سرطان مثانه سلول انتقالی  (Transitional Cell Carcinoma) 
سرطان سلول انتقالی رایج ترین نوع سرطان مثانه است. این در سلول های انتقالی در لایه داخلی مثانه شروع می شود. سلول های انتقالی سلول هایی هستند که هنگام کشیده شدن بافت بدون آسیب دیدن تغییر شکل می دهند.
سرطان مثانه سلول سنگفرشی (Squamous Cell Carcinoma)
سرطان سلول سنگفرشی یک سرطان نادر در ایالات متحده است. این بیماری از آنجا شروع می شود که سلول های سنگفرشی نازک و مسطح پس از عفونت طولانی مدت یا تحریک مثانه در مثانه تشکیل می شود.
سرطان مثانه آدنوکارسینوم (Adenocarcinoma)
آدنوکارسینوما نیز یک سرطان نادر در ایالات متحده است. این بیماری از زمانی شروع می شود که سلول های غده ای در مثانه پس از تحریک طولانی مدت و التهاب مثانه تشکیل می شود. سلول های غده ای غدد ترشح کننده مخاط در بدن را تشکیل می‌دهند.
پیشگیری از سرطان مثانه
عوامل و رفتارهای مانند سیگار نکشیدن، اجتناب از دود سیگار دست دوم، اجتناب از سایر مواد شیمیایی سرطان‎زا، نوشیدن مقدار زیادی آب می‎تواند خطر ابتلا به سرطان مثانه را کاهش دهد.
۶ مهر ۱۴۰۱ ۱۶:۰۱
تعداد بازدید : ۲۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید