سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۱۴

اخبار

"اتحاد قلب‌ها برای سلامتی قلب‌ها"

مراقبت از حیاتی‌ترین عضو بدن انسان به نام قلب نیازمند دانسته‌هایی است که می‌تواند منجر به افزایش طول عمر انسان یا حتی نجات بیماران از مرگ شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ هر سال بیست‌ونهم سپتامبر به‌عنوان روز جهانی قلب در نظر گرفته می‌شود. هر سال با برگزاری مراسم روز جهانی قلب، مباحث مهم و تأثیرگذاری در زمینه سلامت قلب و عروق برای افراد بیان می‌شود. 

1

روز جهانی قلب به عنوان یک ابتکار جهانی در سال ۲۰۰۰ مطرح شد تا آگاهی عمومی نسبت به تهدید بیماری‌های قلبی و اهمیت شیوه زندگی را افزایش دهد. این روز به صورت سالیانه توسط اعضای اتحادیه جهانی قلب در بیش از ۱۰۰ کشور و با همکاری بیش از ۲۰۰ عضو از سازمان‌ها، انجمن‌های علمی، بنیادها و جمعیت‌های بیماران و انجمن‌های قلب و عروق برگزار می‌شود.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز به صورت فعال از روز جهانی قلب حمایت می‌کند، این سازمان اعتقاد دارد که سلامت قلب برای هر فرد یک حق بشری اساسی و یکی از ارکان دسترسی به عدالت در سلامت جهانی است.
در سال جاری هفتم مهرماه، به عنوان روز جهانی قلب در نظر گرفته شده و شعار آن “Use Heart for Every Heart" است که در کشور ما شعار روز جهانی قلب "اتحاد قلب‌ها برای سلامتی قلب‌ها" در نظر گرفته شده است.
بیماری‌های قلبی و عروقی قاتل شماره یک در جهان
بیماری‌های قلبی و عروقی قاتل شماره یک در جهان به حساب می‌آیند، اما می‌توان تنها با چند تغییر ساده در سبک زندگی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و سکته مغزی را کاهش داد به بهبود کیفیت زندگی خود کمک کرد.
مراقبت از قلب به معنای انجام اقداماتی کوچک اما معنی دار است، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، انجام ورزش منظم، کاهش مصرف الکل و ترک سیگار اینها تمام چیزهایی است که باعث می‌شود نه تنها سالم‌تر باشید، بلکه از زندگی خود لذت ببرید.
 سالانه ۳۲ میلیون مورد سکته قلبی و مغزی در دنیا رخ می‌دهد که ۵۰ درصد آنها ناشی از بیماری قلبی است، از این رو باید بیشتر مراقب قلب خود باشیم.
گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) حاکیست بیماریهای قلبی و عروقی در دنیا سبب  سالانه ۱۷.۹ میلیون مرگ میشوند که پیش‌بینی شده با روند کنونی تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۲۳ میلیون نفر به علت این بیماری‌ها فوت کنند.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماری قلبی اولین علت مرگ در ایران و جهان است. ایران با حدود ۱۵۰ نفر در روز، یکی از رکوردداران بالاترین آمار مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در دنیا است و ۳۹ درصد مرگ‌ها در کشور ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است.
جلوگیری از بیماری قلبی
اگر چهار عامل اصلی خطر که شامل کاهش مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، عدم تحرک جسمی و استفاده از الکل کنترل شود، می‌توان از ۸۰ درصد مرگ و میر ناشی از نارسایی ناشی از بیماری قلبی جلوگیری کرد.
نگاهی به شعار روز جهانی قلب در دهه گذشته
شعار سال ۲۰۲۱؛ قلبهایمان را با سلامتی پیوند بزنیم
شعار سال ۲۰۲۰؛ با تمام وجود از سلامت قلب مراقبت کنید
شعار سال ۲۰۱۹؛ قهرمان قلب خود باشیم
شعار سال ۲۰۱۸؛ هم پیمان برای سلامت قلب
شعار سال ۲۰۱۷؛ همه با هم برای سلامت قلب
شعار سال ۲۰۱۶؛ مهربانی با قلب نیرو بخش زندگی
شعار سال ۲۰۱۵؛ قلب سالم الویتی برای همه کس و همه جا
شعار سال ۲۰۱۴؛ انتخاب های دوستدار سلامت قلب
شعار سال ۲۰۱۳؛ همواره در جاده قلب سالم حرکت کنید 
شعار سال ۲۰۱۲؛ یک قول بدهید تا قهرمان سلامت قلب شوید
۶ مهر ۱۴۰۱ ۱۵:۴۸
تعداد بازدید : ۲۶۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید