سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۰۶:۳۲

اخبار

به بهانه روز جهانی آلزایمر؛ "آلزایمر" بلای قرن/هر ۷ دقیقه یک نفر در کشور دچار آلزایمر می‌شود

گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد بیش از ۸۰۰ هزار نفر مبتلا به آلزایمر در کشور زندگی می‌کنند و هر هفت دقیقه یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) روز جهانی آلزایمر نامگذاری شده است. اکنون بیش از ۵۲ میلیون نفر در جهان با این نوع بیماری زندگی می‌کنند و در واقع در جهان هر سه ثانیه یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود. پیش‌بینی‌های انجام شده نشان می دهد بیش از ۱۳۹ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ در جهان مبتلا به بیماری دمانس (زوال عقل) شوند.
در سال ۱۹۰۶ میلادی «آلویس آلزایمر» پزشک آلمانی پس از ۲۰ سال تحقیق توانست تعریفی علمی از این بیماری معروف به بیماری پیری که چیزی بیشتر از یک فراموشی ساده است ارائه دهد که بعدها برای قدردانی از او، این بیماری آلزایمر نامیده شد.
انجمن آلزایمر ایران در سال ۸۰ تاسیس و در سال ۸۵ عضو دائمی انجمن آلزایمر جهان شد و این انجمن خدمات حمایتی و رفاهی برای بیماران و خانواده‌های آنها ارائه می‌دهد.
زوال عقل، اختلال مزمن مغزی و آلزایمر جزو بیماری دمانس هستند. آلزایمر یا بیماری فراموشی، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که در اثر آن به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود؛ البته با بالا رفتن سن، اندکی فراموشکار شدن در افراد طبیعی است اما در بیماری آلزایمر این اختلال حافظه به تدریج پیشرفت می‌کند.
یک هشتم از افراد دارای ۶۵ سال و بیشتر، این حالت مخرب زوال عقل را دارند. آلزایمر در مرحله اول ممکن است برای خانواده و دوستان قابل تشخیص نباشد اما قبل از بروز، علائم هشداری از خود نشان می‌دهد. چگونه می‌توان آغاز فراموشی (که معمولا بی‌خطر است) در افراد را به سبب آلزایمر تشخیص داد؟
اکنون حتی افراد زیر ۶۰ سال با مشکلاتی مانند فراموشی به انجمن آلزایمر ایران مراجعه می‌کنند که یکی از علت‌های مهم آن، بیماری کووید۱۹ است، این بیماری با کاهش ارتباطات اجتماعی و افزایش فشار (استرس) و اضطراب بر سیستم اعصاب محیطی و مرکزی تاثیر نامطلوب داشته و سبب افزایش افسردگی شده است.

1

علائم اولیه آلزایمر
از دست دادن حافظه، دشوار شدن انجام امور زندگی و کارهای روزانه، مشکلات زبانی، سردرگمی زمانی و مکانی، کاهش قوه قضاوت، مشکل در تفکر انتزاعی، قرار دادن اشیاء در جای غلط، تغییر در رفتار و خلق و خو و از دست دادن قوه ابتکار و نوآوری از علائم آلزامیر است. 
آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد آلزایمر
آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است.
زوال عقل یکی از مهمترین دلایل ناتوانی و وابستگی سالمندان در سراسر جهان است.
زوال عقل نه تنها تاثیر جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی بر مبتلایان دارد،‌ بلکه خانواده و جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
اکنون حدود ۵۰ میلیون نفر به زوال عقل مبتلا هستند و سالانه حدود ۱۰ میلیون نفر به این تعداد افزوده می‌شود.
گرچه قربانیان زوال عقل عمدتا سالمندان هستند؛ ولی این عارضه یک بخش طبیعی از پیری نیست.
حدود پنج درصد از مبتلایان به آلزایمر در دهه چهل و پنجاه سالگی علائم اولیه را نشان می‌دهند.
روش‌هایی برای مبارزه با آلزایمر
تغییر سبک زندگی مهمترین عامل در پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر است. کاهش استرس، ورزش به طور منظم ورزش، داشتن روابط اجتماعی قوی، خواب کافی، کاهش کلسترول بد، کاهش فشار خون و پیروی از رژیم غذایی MIND را می‌توان از مهمترین روش‌هایی مبارزه با آلزایمر دانست.
شعار  روز جهانی آلزایمر در سال ۲۰۲۲ میلادی "دمانس را بشناسیم؛ باهم بیشتر می‌توانیم مراقبت کنیم" انتخاب شده است.
۳۰ شهریور ۱۴۰۱ ۱۰:۵۶
تعداد بازدید : ۲۱۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید