سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۱۵

اخبار

روز جهانی ایمنی بیمار ۴ ساله شد

سازمان جهانی بهداشت برای اولین بار روز ۱۷ سپتامبر سال ۲۰۱۹ میلادی را به عنوان روز جهانی بسیج ایمنی اعلام نمود.
زراعت‌کیش در خصوص نامگذاری روز جهانی ایمنی بیمار گفت: ایمنی بیمار (Patient_safety)، شاخه‌ای از مراقبتهای سلامت است که با شدت یافتن پیچیدگی مراقبتهای سلامت و افزایش آسیبهای وارده به بیمار در مراکز سلامت، ظهور کرد. 
نواب زراعت‌کیش کارشناس ایمنی بیمار بیمارستان نفت گچساران به مناسبت روز جهانی بسیج ایمنی (World Patient Safety Day) در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: وقتی در مورد ایمنی بیمار صحبت میکنیم، در واقع در مورد چگونگی محافظت بیمارستانها و سایر سازمانهای مراقبتهای سلامت از بیماران خود در برابر خطاها، صدمات، حوادث و عفونتها صحبت مینماییم.
وی با اعلام اینکه ایمنی بیمار، اصلی‌ترین اولویت اکثر بیمارستانها در سرتاسر دنیا میباشد، ادامه داد: در این بین، بیمارستانهایی که دارای یک رهبر قوی و یک تیم منسجمی که به خوبی با همدیگر همکاری میکنند، هستند، بهتر میتوانند ایمنی بیماران را تضمین نمایند. 
زراعت‌کیش تاکید کرد: در غیر اینصورت، بیماران متحمل عواقب خطرناکی میشوند که بعضا منجر به مرگ میشود.
وی ادامه داد: ایمنی بیمار، به معنای رهایی از هرگونه صدمات تصادفی نشات گرفته از مراقبتهای سلامت میباشد.
تعریف ایمنی بیمار از نظر سازمان جهانی بهداشت (WHO)
زراعت‌کیش در ادامه به تعریف ایمنی بیمار از نظر سازمان جهانی بهداشت پرداخت و گفت: به گفته‌ی سازمان WHO، ایمنی بیمار، عبارت است از عدم وجود آسیبهای قابل پیشگیری و همچنین کاهش خطر آسیبهای بی‌مورد مرتبط با مراقبتهای سلامت، به کمترین حد قابل قبول.
وی تصریح کرد: منظور از "کمترین حد قابل قبول"، میزان خطری است که بیمار باید در مقایسه با خطر ناشی از عدم درمان و یا استفاده از روشهای درمانی دیگر متحمل شود و این "کمترین حد"، با توجه به دانش فعلی، منابع موجود و بستری که در قالب آن، مراقبتهای سلامت ارائه میشود، مشخص می‌گردد.
اهداف ایمنی بیمار
کارشناس ایمنی بیمار بیمارستان نفت گچساران با بیان اینکه ایمنی بیمار، به دنبال پیشگیری و کاهش خطرات، خطاها و آسیب‌هایی است که در حین ارائه‌ی خدمات سلامت، برای بیماران ایجاد میشود، گفت: اساس ایمنی بیمار، بهبود مداوم بر پایه‌ی یادگیری از خطاها و وقایع ناگوار میباشد.
زراعت‌کیش شناسایی صحیح بیمار، توجه به داروهای با نام (تلفظ) و اشکال مشابه، برقراری ارتباطات موثر کارکنان سلامت در زمان تحویل بیمار و  انجام پروسیجر صحیح در محل صحیح بدن بیمار را از جمله راه‌حلهای ایمنی بیمار برشمرد.
وی تضمین صحت دارویی در مراحل انتقال خدمات مراقبتی، اجتناب از اتصالات نادرست کاتترها و لوله‌ها، استفاده‌ی یکباره از وسایل تزریقات و بهبود بهداشت دست جهت جلوگیری از عفونتها را دیگر راه‌حلهای ایمنی بیمار عنوان کرد.
گذری بر شعارهای روز جهانی ایمنی 
موضوع اصلی روز جهانی ایمنی بیمار در سال ۲۰۲۲ "ایمنی دارویی" و شعار آن "دارو درمانی بدون آسیب" می‌باشد .
شعار روز جهانی ایمنی بیمار سال ۲۰۱۹؛ "برای ایمنی بیمار صحبت کنید" 
شعار روز جهانی ایمنی بیمار در سال ۲۰۲۰؛ "کارکنان سلامت ایمن، بیماران ایمن" 
شعار روز جهانی ایمنی بیمار در سال ۲۰۲۱؛ "اکنون برای زایمان ایمن و محترمانه اقدام کنید!" 
 
۲۶ شهریور ۱۴۰۱ ۱۴:۴۴
تعداد بازدید : ۴۰۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید