سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۴:۳۷

اخبار

۴۷ سالگی اورژانس و فوریت‌های پزشکی؛ کارنامه ۱۵۵ روزه اورژانس نفت گچساران

آنان که خدمت مردمان می‌کنند، به‌ یقین اجرشان چنان عظیم است که خلق را توان ادای آن نیست؛ از همین روی حساب ایشان با خالق کریم است و بس.
خدمت‌گزاران عرصه سلامت از جمله رهپویان این راه هستند و اگر روزی به نام این خادمان صادق نامگذاری شده، برای یادآوری به ماست که بهتر و بیشتر، آنان و خدمت‎شان را بشناسیم.
بیست و ششم شهریورماه روز ملی اورژانس و فوریت‌های پزشکی هم از جمله همین روزهاست؛ فرصتی برای قدردانی از بزرگوارانی که سختی‌های بسیار را بر خود و خانواده‎ها‎یشان هموار می‎کنند تا هموطنان نیازمند و سانحه دیده، در کوتاه‎ترین زمان به مراکز درمانی رسانده شوند و سلامت خویش را بازیابند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ اهمیت اورژانس در بیمارستان‌ها بر کسی پوشیده نیست، در بیمارستان اولین جایی که هر بیماری با وضعیت ناخوشی وارد آن می‌شود اورژانس است از این رو این بخش در مراکز درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین تخصصی بودن این بخش و افرادی که در آن کار می‌کنند بسیار حایز اهمیت است.

1

امروز "اورژانس" به عنوان خط مقدم جبهه سلامت شناخته می‌شود، چرا که پرسنل اورژانس نخستین مواجهه را با بیماران و مصدومان حوادث دارند. بر همین اساس طی سال‌های اخیر نیز توسعه اورژانس‌ها با توجه به جمعیت مناطق گوناگون و همچنین گسترش امکانات و به روز کردن تجهیزات این مراکز از دغدغه‌های مسوولان امر در وزارت بهداشت بوده است.
۴۷ سالگی اورژانس و فوریت‌های پزشکی 
۴۷ سال از راه‌اندازی اورژانس در ایران می‌گذرد؛ ساعت ۲:۵۰ دقیقه بعدازظهرِ ۱۴ آذرِ سال ۵۲ سالن انتظار فرودگاه مهرآباد به ‌دلیل ارتعاشات ناشی از سر و صدای موتور جت‌های غول پیکر  فرو ریخت .
در این حادثه دردناک ۱۶ تن کشته و ۱۱ نفر هم به شدت مصدوم شدند، حادثه‌ای که باعث شد سیستم اورژانس پیش بیمارستانی در سال ۱۳۵۴ در ایران راه‌اندازی و فعالیت آن  به طور رسمی آغاز شود.
این حادثه به دلیل انعکاس وسیع در رسانه‌های داخلی و خارجی آن سال، در ردیف یکی از تلخ‌ترین وقایع کشورمان به ثبت رسید، این در حالی بود که هیچ سیستم از قبل طراحی شده‌ای برای کمک و انتقال به مجروحین در اینگونه حوادث ناگهانی وجود نداشت .
بعد از این حادثه سیستم فوریت‌های پزشکی کشور با عنوان اورژانس ۱۱۵ کشور با همکاری آمریکا تأسیس شد و ایران بعنوان چهارمین کشور دارنده خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در جهان شناخته شد .
اورژانس نفت گچساران به شش هزار و ۷۰۰ بیمار خدمت‌رسانی کرد/افزایش ۲۰ درصدی مراجعات
مسئول واحد اورژانس بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران گفت: میزان مراجعه به اورژانس نفت از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.
جهانگیر نگهبان به مناسبت بیست و ششم شهریورماه چهل و هفتمین سالروز اورژانس و فوریت‌های پزشکی عملکرد پنج ماهه این واحد را تشریح کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه شش هزار و ۷۰۰ بیمار به اورژانس بیمارستان نفت مراجعه و از خدمات پزشکی، درمانی و دارویی آن بهره‌مند شدند که رشد ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.
وی آمار مراجعه‌کنندگان به اورژانس در فروردین‌ماه را یک‌هزار و ۳۷۱ مورد، اردیبهشت‌ماه را یک‌هزار و ۳۴۸ مورد، خردادماه را یک‌هزار و ۱۸۶ مورد، تیرماه را یک‌هزار و ۲۸۲ مورد و مردادماه را یک‌هزار و ۵۱۷ مورد اعلام کرد.
وی افزود: از این تعداد مراجعان به اورژانس نفت گچساران ۸۶ درصد به صورت سرپایی درمان و ۹۳۴ نفر نیز در بخش‌ها بستری شدند.
نگهبان همچنین آمار مراجعین به اورژانس بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران طی سال گذشته را ۱۱ هزار و ۸۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: پنج هزار و ۳۵۵ نفر از این تعداد مربوط به پنج ماهه نخست سال بوده است.
استقرار متخصص طب اورژانس در بیمارستان نفت
رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران عنوان کرد: هم اکنون ۵ پزشک عمومی و ۱۲ پرستار در اورژانس بیمارستان نفت به بیماران و مراجعان خدمات درمانی ارایه می‌دهند.
دکتر رضا بقائی در ادامه با بیان اینکه استقرار دائم پزشک در اورژانس جزء الزامات اورژانس مراکز درمانی است گفت: از سال ۹۷ متخصص طب اورژانس در اورژانس بیمارستان نفت مستقر و بیماران را معاینه می‌کند.
وی افزود: حضور و استقرار متخصص طب اورژانس منجر به کاهش نیاز حضور سایر متخصصین شده است.
دکتر بقائی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ هزار و ۶۹ نفر از خدمات مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران بهره‌مند هستند، که ۷۰ درصد کارکنان شاغل و افراد تحت پوشش و ۳۰ درصد نیز کارکنان بازنشسته و افراد تحت پوشش آنها می‌باشد، گفت: به ازای هر ۹۳۳ نفر جمعیت، یک تخت اورژانس در اختیار داریم.
مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به سهم خود روز ملی «فوریت‎های پزشکی و اورژانس» را به همکاران گران‌قدر و سخت‎کوش در این بخش حیاتی از زنجیره درمان، تبریک گفته و از خداوند مهربان، سلامت و سربلندی و موفقیت روزافزون‏‌شان را مسالت می‌نمایند.
۲۳ شهریور ۱۴۰۱ ۱۷:۰۳
تعداد بازدید : ۲۶۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید