سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۳۸

اخبار

۱۰ هزار و ۷۰۰ خدمت فیزیوتراپی در بیمارستان نفت گچساران ارائه شد/افزایش تخت‌ و بروزرسانی تجهیزات مرکز فیزیوتراپی مطالبه خدمات‌گیرندگان

واحد فیزیوتراپی بیمارستان نفت گچساران از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه ۱۰ هزار و ۷۰۰ خدمت فیزیوتراپی به مراجعه‌کنندگان ارائه داد.

خسرو نظریان مسئول واحد توانبخشی بیمارستان نفت گچساران به مناسبت هفتم سپتامبر روز جهانی فیزیوتراپی در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: بر اساس آمار موجود از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه مراجعه‌کنندگان به این مرکز درمانی ۱۰ هزار و ۷۰۰ خدمت دریافت کردند.
وی ادامه داد: این آمار نشانگر روند افزایشی مشکلات دستگاه حرکتی و عضلانی است.
نظریان با بیان اینکه حرفه فیزیوتراپی یکی از ارکان مهم و حیاتی تیم درمان برای تسریع در بهبود و بازتوانی بیماران است، افزود: در واحد توانبخشی بیمارستان نفت خدماتی همچون الکتروتراپی، لیزر درمانی، دیاترمی، کشش گردن، کشش کمر، دستگاه cpm اندام تحتانی، تمرینات ورزشی، منیپولیشن و موبیلیزیشن تخصصی، درای نیدلینگ، پارافین‌تراپی، اولتراسوند، شاک‌ویو، دستگاه UV و تیپینگ انجام می‌شود.
وی همچنین یادآور شد: کارشناسان فیزیوتراپی با حضور در بخش‎های مختلف بیمارستان نفت به بیماران بستری شده در صورت نیاز جلسه درمانی ارائه می‌دهند.
این مسئول عنوان کرد: مرکز فیزیوتراپی بیمارستان نفت گچساران به دستگاه‌های شوک درمانی، لیزر، دیاترمی و ... مجهز و کادر درمان از تکنیک‌های از جمله سوزن خشک استفاده می‌کنند.
نظریان با بیان اینکه بیشترین موارد ارجاعی به این مرکز بیماری‌های ارتوپدی، مغز و اعصاب است گفت: از فیزیوتراپی می‌توان برای درمان دردهای مختلف از جمله گردن درد، کمردرد، بیماری‌های ستون فقرات، بیماری‌های لگن، باسن و ران، بیماری‌های ناحیه دست و شانه، دردهای ناحیه زانو و کف پا استفاده کرد.
وی یادآور شد: فیزیوتراپی در عصر جدید علاوه بر شناخت و درمان بیماران با مشکلات ارتوپدی، مغز و اعصاب در زمینه ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی، بیماری‌های زنان، بیماران دیابتی، سرطانی، کودکان کم توان ذهنی و جسمی، بیماران نورولوژیک و بیماران مبتلا به کووید نقش بسزا و غیرقابل انکاری دارد.
نظریان در ادامه مجموع مراجعه‌کنندگان سال گذشته این مرکز درمانی را هفت هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: ۶۰ درصد مراجعین سال گذشته کارکنان شاغل و خانواده‌های آنها و ۴۰ درصد نیز بازنشستگان و افراد تحت تکفل بوده است.
افزایش تخت‌ و بروزرسانی تجهیزات مرکز فیزیوتراپی مطالبه خدمات‌گیرندگان

۱ مسئول واحد توانبخشی بیمارستان نفت گچساران تعداد تخت‌های این مرکز درمانی را ۸ تخت اعلام کرد و گفت: یکی از مطالبات خدمات‌گیرندگان، افزایش تعداد تخت‌های این مرکز درمانی است.
نظریان اظهار داشت: با وجود خدمات مناسبی که در این مرکز به خدمات گیرندگان ارائه می‌شود، ولی تعداد تخت‌های این مرکز جوابگوی نیاز مراجعین نیست و افزایش آن به ۲۰ تخت، از مهمترین خواسته‌های جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران است و انتظار دارند این مهم محقق شود.
وی همچنین گفت: تجهیزات و امکانات مرکز فیزیوتراپی بیمارستان نفت گچساران نیاز به ارتقا و بروزرسانی دارد.
در ۸ سپتامبر سال ۱۹۵۱ کنفدراسيون جهانی فیزیوتراپی تاسیس شد، به همین دلیل هر سال این روز (۸ سپتامبر) به عنوان روز جهانی فیزیوتراپی گرامی داشته می‌شود.  روز جهانی فیزیوتراپی فرصت مغتنمی برای معرفی و شناسایی نقش و جایگاه حرفه‌ای بی بدیل جامعه بزرگ فیزیوتراپی در پیشگیری، درمان و توانبخشی طیف وسیعی از بیماری‌ها است.
فیزیوتراپیست متخصص حفظ و افزایش توانایی افراد در حرکت و فعالیت است. یک فیزیوتراپیست با دانش خود در مورد آنچه باعث حرکت در بدن می‌شود، تحرک و استقلال را برای بیماران به ارمغان می‎آورد و بسیای از مشکلات ناشی از درد، ناتوانی‌های حرکتی، آسی‌ های ورزشی و شغلی، سالمندی و بی‌تحرکی را درمان می‌کند.
امروزه فیزیوتراپی یکی از رشته‌های شناخته شده در کل جهان است. این رشته یکی از رشته‌های توان‌بخشی مانند: شنوایی‌سنجی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ...  محسوب می‌شود بیمارانی که از مشکلات اسکلتی، اختلالات ماهیچه‌ای و یا مشکلات عصبی رنج می‌برند با تشخیص پزشک معالج به متخصص با تجربه  فیزیوتراپ مراجعه می‌کنند. یک فیزیوتراپ با تجهیزات مختلف مکانیکی و الکترونیکی، تمرینات ورزشی و فعالیت‌های فیزیکی به درمان، پیش‌گیری از مشکلات یاد شده و توان‌بخشی به بیماران برای بهبود سلامت آن‌ها می‌پردازد.
گفتنی است تمرکز روز جهانی فیزیوتراپی سال ۲۰۲۲، بر روی «آرتروز و نقش فیزیوتراپیست‌ها در پیشگیری از آن و مدیریت افراد مبتلا به استئوآرتریت» است.
فیزیوتراپی در ایران قدمتی ۵۰ ساله دارد و هم‌ اکنون حدود هفت هزار و ۵۰۰ فیزیوتراپیست در کشور فعالیت دارند.

۱۸ شهریور ۱۴۰۱ ۰۸:۱۰
تعداد بازدید : ۲۵۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید