سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۴۵

اخبار

«ب»؛ مثل بهورز

در تقویم نظام سلامت کشور دوازدهم شهریورماه مصادف با سالروز احداث نخستین خانه بهداشت کشور روز "بهورز" نامگذاری شده، قشری بی‌نام و نشان که سلامتی مردم را در دورترین نقاط ایران رصد می‌کنند.

به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ بهورزان سربازان خط مقدم سیستم بهداشتی هستند. کسانی که در دورترین مناطق و در سخت‌ترین شرایط به ارائه خدمات بهداشتی مشغول هستند. کسانی که اگر خدمات و زحمات آنان نبود بی‌شک وضعیت بهداشتی کشور در این شرایط نبود.

انتخاب یک روز برای بزرگداشت این بزرگواران کم است ولی یادآوری خوبی است که هیچ‌گاه زحمات آنان را فراموش نکنیم.

1 بهورزان را به نام مدافعان سلامت در روستاها هم می‌شناسند و نامشان با نام سلامتی گره خورده است، آنها تنها وظیفه پیشگیری از بیماری‌ها را ندارند و در بسیاری از مواقع، سنگ صبور روستانشینان هم هستند.

به عنوان بخشی از کادر بهداشت و سلامت، بهترین همراه روستاییان هستند و از آنجا که با فرهنگ و زبان مردم روستا آشنایی دارند، برای همین هر آنچه که می‌گویند به دل مردم می‌نشیند و شاید این یکی از رازهای مهم موفقیت آنها در دوران همه‌گیری کرونا باشد که شهری‌ها بیشتر درگیر این بیماری شدند ولی روستاییان زیاد نه.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف خدمت‌رسانی هر چه بیشتر به جمعیت روستایی، خانه‌های بهداشت  را از سال ۱۳۶۳ دایر کرد و اداره آن را به افراد آموزش دیده‌ای به نام بهورز سپرد.
بهورزان وظیفه دارند سطح سلامت افراد تحت پوشش روستا را پیگیری و با ایجاد سیستم مراقبت‌های اولیه بهداشتی به‌ویژه در روستاها، سلامت مردم بهبود را ببخشند که در روند تغییر شاخص‌های سلامت در این مناطق می توان به خوبی این نقش ارزنده را مشاهده کرد.
کاهش مرگ و میر، واکسیناسیون کودکان و آموزش مادران باردار از مهمترین دستاوردها و فعالیت‌های بهورزان است و پس از شیوع بیماری کرونا در کشور از اسفند ۱۳۹۸، کارکنان نظام بهداشت و درمان  وظیفه بیشتری در قبال مقابله با بیماری داشتند که بهورزان در ارائه خدمات غربالگری خوش درخشیدند.
هم اکنون در کل کشور حدود ۱۸ هزار خانه بهداشت در روستاها فعال هستند و قریب به ۳۲ هزار بهورز در این خانه‌های بهداشت به مردم خدمت می کنند. 
در هر خانهٔ بهداشت یک یا چند بهورز فعالیت دارند که وظیفهٔ آنها ارائه تمامی خدمات بهداشتی قابل ارائه در مرکز بهداشت به جمعیت تحت پوشش است و هر چند خانهٔ بهداشت، تحت پوشش یک مرکز بهداشتی درمانی فعالیت می‌کنند.
بهورز در چارچوب فعالیتهای خانه بهداشت عهده‌دار مسئولیت سرشماری سالانه و ثبت اطلاعات روستا، آموزش بهداشت عمومی، تشکیل گروههای داوطلب و شوراهای محلی بهداشت، مراقبت از زنان باردار، مراقبت از کودکان تا هشت ساله، بهداشت دهان و دندان، واکسیناسیون، نظارت بر موازین بهداشت حرفه‌ای، محیط عمومی روستا، بهسازی محیط، بهداشت محیط اماکن عمومی، بیماریابی و پانسمانهای ساده است.
روز دوازدهم شهریور بهانه‌ای برای سپاسگزاری از تلاشگرانی است که با از خودگذشتگی و فداکاری هر آنچه را که در توان دارند برای حفظ و گسترش سلامت در دورافتاده‌ترین مناطق کشور بکار می‌بندند تا آرامش و سلامت را برای هموطنان خود به ارمغان آورند.
 
۱۲ شهریور ۱۴۰۱ ۱۴:۳۳
تعداد بازدید : ۲۸۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید