سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۶:۰۸

اخبار

۹۸ درصد داروی مصرفی مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران تولید داخل است

معاونت درمان و دارویی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران عنوان کرد: ۹۸ درصد از داروهای مصرفی در مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران تولید داخل است.
دکتر عبدالرسول صالح‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با تبریک پنجم شهریور میلاد «محمد زکریای رازی» پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان ایرانی و روز داروساز گفت: ایران توانمندی‌های قابل توجهی در تولید دارو، فرمولاسیون آن، دانش داروسازی و حتی تامین مواد اولیه داخلی دارد.

1

پذیرش بیش از ۷۰ هزار نسخه دارویی 
دکتر صالح‌زاده با اشاره به اهمیت پاسخگویی به مراجعان در داروخانه‌ها، از پذیرش بیش از ۷۰ هزار نسخه در سال جاری در داروخانه‌های بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران خبر داد.
وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۷۰ هزار بیمار با در دست داشتن نسخه دارویی خود به داروخانه‌های تخصصی، عمومی و بخش‌های بستری و درمانگاه‌های مناطق عملیاتی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران مراجعه کرده و داروی خود را دریافت کرده‌اند.
وی یادآور شد: داروخانه عمومی و بخش‌های بستری به صورت شبانه‌روزی فعالیت دارد.
تحویل بیش از ۲۰۰ هزار قلم دارو به بیماران
معاونت درمان و دارویی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه ۲۱۰ هزار قلم دارو در این داروخانه‌ها نسخه‌پیچی و به بیماران تحویل داده شده است.
دکتر صالح‌زاده تصریح کرد: داروها در مدت زمان حداکثر ۱۵ دقیقه نسخه‌پیچی و در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه بیشترین مراجعات مربوط به داروخانه عمومی و بخش‌های بستری است عنوان کرد: ۱۰۰ درصد مراجعه‌کنندگان به داروخانه‌ها با نسخه دارو دریافت می‌کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه داروها بر اساس فارماکوپه دارویی (کتاب دستورات دارویی) و تجویز پزشکان خریداری می‌شود عنوان کرد: حدود ۸۰ درصد داروهایی که پزشکان تجویز و نسخه می‌کنند در داروخانه‌های بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران موجود است.
دپوی داروهای مورد نیاز
معاونت درمان و دارویی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: دپوی داروهای پرمصرف با توجه به شرایط کنونی به مدت شش تا یکسال انجام شده اما به دلیل داشتن تاریخ انقضای دارو، نمی‌توان برای طولانی مدت داروها را ذخیره کرد.
۷۵۰ قلم دارو در سبد داروخانه‌ها
دکتر صالح‌زاده گفت: هم اکنون ۷۵۰ قلم دارو و ۳۵۰ قلم تجهیزات پزشکی مصرفی در داروخانه‌های بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران وجود دارد. 
گفتنی است هم اکنون ۳ داروساز در داروخانه‌های بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران فعالیت دارند.
در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران پنجم شهریور را به مناسبت میلاد «محمد زکریای رازی» پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان ایرانی به عنوان روز داروساز نامیده‏‌اند، تا نشانی از نقش بی‌بدیل و ارزشمند دارو و داروساز در زنجیره سلامت فرد و جامعه باشد.
پزشک، فیلسوف و شیمیدان ایرانی‌ آنقدر در کسب علم و دانش کوشید و صاحب فضل شد که او را «همه چیزدان» می‌دانند؛ محمّد بن زکریا رازی با صدها اثر علمی و اختراعات متعدد دارویی و غیردارویی پایه‌گذار علم شیمی نوین شد و با وجود گذشت ۱۲ قرن از دوران او، هنوز بسیاری از آثار علمی او و بخشی نظراتش تازه و کاربردی است.
 
۵ شهریور ۱۴۰۱ ۱۱:۲۹
تعداد بازدید : ۲۸۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید