سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۱۸

اخبار

به بهانه هفته جهانی پیشگیری از سوانح و حوادث؛ حوادث و سوانح در یک قدمی ما

همه ساله ۱۳ الی ۱۹ مرداد ماه مصادف با ۴ الی ۱۰ آگوست هفته اطلاع‌رسانی و پیشگیری از سوانح و حوادث به منظور اطلاع‌رسانی و پیشگیری از سوانح و حوادث و با هدف اطلاع‌رسانی و تمرکز بر عوامل خطر و راه‌های پیشگیری از سوانح و حوادث برگزار می‌شود.
1
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت، ایران کشوری سانحه خیز است و هرساله حوادث گوناگونی را تجربه می‌کند. به گفته کارشناسان وقوع پیاپی این گونه حوادث و سوانح، اهمیت اتخاذ تدابیر لازم قبل، هنگام و بعد از وقوع حادثه در مدیریت بلایای طبیعی را آشکار می‌سازد.
در بین حوادث طبیعی، تنها در طول یک قرن گذشته بیش از یکهزار و ۲۵۰ مورد زمین لرزه مرگبار در ۷۵ کشور جهان رخ داده است. بیش از ۸۰ درصد مرگ و میرهای حاصل از این رویداد طبیعی در ۶ کشور جهان بوقوع پیوست و متاسفانه ایران با تلفاتی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر و خساراتی افزون بر میلیاردها ریال در زمره این کشورها بوده است.
پهناور بودن سرزمین ایران و ویژگی‌های خاص جغرافیایی، اقلیمی و زیست محیطی آن سبب شده که از ۴۱ نوع حادثه طبیعی شناخته شده در جهان، ۳۱  نوع آن در ایران امکان وقوع داشته باشد که سیل و زمین لرزه در این میان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده، به نحوی که هرازگاهی یکی از این دو سانحه طبیعی بخشی از کشور را تخریب کرده و خسارات زیادی وارد می‌سازد.
سوانح و آسیب‌ها پدیده‌هایی هستند که در پیدایش آنها عوامل متعددی دخالت دارند. آسیب‌ها و سوانح مهم‌ترین عوامل تهدید کننده سلامتی و علل مرگ و میر افراد محسوب می‌شوند.
حادثه یـک اتفـاق پـیش بینـی نـشده است که در شرایط متفاوتی رخ می دهد. شناسایی، تجزیه و تحلیل حوادث گذشته سبب ارتقای دانش و کمـک بـه پیـشگیری از حوادث دیگر می شود.
اگرچه در طول تاریخ عمر بشر سوانح و حوادث یا باصطلاح بیماری‌های غیرواگیر بخش عمده‌ای از علل مرگ و میر انسانها بوده است، لیکن بر اثر تغییراتی که در سبک زندگی مردم پس از انقلاب صنعتی پیش آمده امروزه حوادث و سوانح خانگی، ناشی از کار، ناشی از وسائط نقلیه، در مکان‌های عمومی و ناشی از آسیب‌های اجتماعی که هر ساله جان میلیون‌ها انسان را گرفته ناتوانی و معلولیت کثیری از مردم را موجب شده و خسارات مادی و معنوی زیادی ببار می‌آورند، از مهمترین عوامل مرگ و میر و معلولیت در جامعهِ انسانی شمرده می‌شوند. 
 آمارها حاکی از آن است که هر سالـه ۵ میلیون نفر در جهان جان خود را به علت حوادث و سوانح از دست می‌دهند که این میزان ۹ درصد کل عـلـل مرگ و میرها می‌باشد.
حوادث یکی از مهم ترین عوامل تهدید کننده سلامت است، سوانح و حوادث یکی از سه عامل اول بروز مرگ و میر در ایران و جهان است. بر اساس آخرین مطالعات، بیشترین سال‌های از دست رفته عمر به دلیل حوادث اتفاق می‌افتد و از آن جایی که بیشتر مرگ‌های ناشی از سوانح و حوادث در سنین پایین رخ می‌دهند، بار اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی به جامعه وارد می‌کنند.
برای پیشگیری از هر آسیب، فرصت‌های زیادی وجود دارد، در این فرصت‌ها با کاهش شدت عوامل خطر می‌توان از وقوع آسیب‌ها جلوگیری کرد، همچنین در این فرصت‌ها می‌توان با اتخاذ تدابیر مناسب برای زمان وقوع، شدت آسیب‌های به وجود آمده را نیز کاهش داد، در صورتی که حادثه به وقوع پیوسته باشد، با نجات به هنگام، مراقبت‌های اولیه صحیح و انتقال و درمان درست، می‌توان از شکل‌گیری و تشدید آسیب‌های هم زمان و متعاقب نیز پیشگیری کرد.
در اولین گام باید بدانیم چه عواملی باعث ایجاد حوادث می‌شوند، پس از شناخت عوامل باید آنها را دسته‌بندی و برحسب اولویت به حذف آنها پرداخت، در واقع یکی از راه‌های کاهش حوادث، تغییر رفتار افراد جامعه است.
 به‌طور کلی ایجاد فرهنگ ایمنی در جامعه، الزام به رعایت قوانین و مقررات بهداشتی و ایمنی، رعایت استانداردهای فنی و بهداشتی و نکات‌ ایمنی باید در پیشگیری و مراقبت از حوادث مورد توجه قرار گیرند.
 
۱۵ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۵:۰۵
تعداد بازدید : ۲۷۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید