سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۴۸

اخبار

اقدام‌های مناسب بیمارستان نفت گچساران برای ترویج تغذیه با شیر مادر

یکی از شاخصه‌های اصلی بیمارستان دوستدار کودک آغاز شیردهی مادر بلافاصله بعد از تولد نوزاد است یعنی نوزاد به محض تولد با شیر مادر تغذیه می شود. بیمارستان‌ نفت گچساران به علت ترویج، حفظ و حمایت از تغذیه با شیر مادر به ‌عنوان بیمارستان دوستدار کودک شناخته شده است.
ارایه آموزش‌های لازم از جمله برگزاری دوره‌ها و مشاوره‌های شیردهی، پاسخگویی تلفنی و پیگیری مشکلات مادران شیرده از سوی بخش زنان و زایمان و واحد بهداشت این مرکز درمانی مُهر تاییدی بر دریافت این عنوان است.
مسئول شیرمادر بیمارستان نفت گچساران گفت: اکثریت نوزادان متولد شده در بخش زنان و زایمان این مرکز درمانی در ساعت اول با شیرمادر تغذیه می‌شوند.
فروزان نارکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ضمن گرامیداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر تصریح کرد: این هفته با هدف تشویق مادران به تغذیه نوزاد با شیرمادر و ارتقای سطح سلامت کودکان هر ساله یکم تا هفتم آگوست مصادف با ۱۰ تا ۱۶ مرداد ماه در بیش از ۱۷۰ کشور دنیا برگزار می‌شود.
وی همچنین هفته جهانی تغذیه با شیر مادر را فرصتی برای بسیج اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح آگاهی عمومی جامعه و آحاد مردم در زمینه تغذیه شیرخواران با شیر مادر عنوان کرد.
به گفته وی نامگذاری هفته جهانی تغذیه با شیر مادر از سال ۱۹۹۰ توسط سازمان جهانی بهداشت، یونیسف و سایر سیاست گذاران سلامت آغاز  شده است و شعار امسال این هفته "قدمی به جلو برای تغذیه شیرخوار با شیر مادر: آموزش و حمایت" است.
نارکی افزود: شعار سال جاری هفته جهانی تغذیه با شیر مادر باعث ارتقا آگاهی خانواده‌ها در تغذیه با شیر مادر می‌شود.
وی تصریح کرد: برای تمامی مادران بارداری که جهت زایمان به بیمارستان نفت گچساران مراجعه می‌کنند، دوره‌های مشاوره شیردهی برگزار می‌شود.
وی افزود: در این دوره‌ها نحوه صحیح شیردهی، بغل کردن نوزاد و راهکار مناسب برای مشکلات احتمالی که هنگام شیر دادن به نوزاد ممکن است برای مادر به وجود آید، ارائه می‌شود.
نارکی اضافه کرد: همچنین پس از ترخیص مادر و نوزاد شماره بخش در اختیار والدین قرار داده می‌شود تا در صورت مشکلات شیردهی با ماماها تماس و مشاوره‌های لازم را دریافت نمایند.
مسئول شیرمادر بیمارستان نفت گچساران برقراری تماس از سوی ماماهای بخش زنان و زایمان با مادران ترخیصی جهت پیگیری مشکلات در شیردهی را از دیگر خدمات این مرکز درمانی عنوان کرد. 
نارکی بیان کرد: بیمارستان‌ نفت گچساران به علت ترویج و حمایت از تغذیه با شیر مادر به‌عنوان بیمارستان دوستدار کودک شناخته شد است.

 1

این مسئول افزود: شیر روزهای اول (کلستروم آغوز یا ماک) بسیار مغذی و حاوی بیشترین مواد ایمنی‌زایی و حفاظتی برای مقابله در برابر بیماری‌ها است و نخستین ایمن‌سازی کودک محسوب می‌شود.
نارکی ادامه داد: شروع تغذیه با شیر مادر در ساعت اول تولد، امکان برقراری تماس پوستی مادر و نوزاد را فراهم می‌کند و این موضوع در گرم نگهداشتن و بهبود رشد و تکامل به ویژه برای نوزادان نارس و بیمار نقش حیاتی دارد.
مسئول شیرمادر بیمارستان نفت گچساران گفت: شیر مادر تمام نیازهای تغذیه‌ای شیرخواران را در ۶ ماه اول تامین می‌کند و شیرخوار حتی به آب هم نیاز ندارد؛ همچنین رابطه عاطفی و صمیمی بین مادر و فرزند فراهم می‌کند که منجر به ارتقای تکامل عاطفی روانی کودک شده و در دوران بلوغ نیز موجب امنیت روانی بیشتری خواهد شد.
نارکی در ادامه با بیان این‌که شیر مادر علاوه بر تغذیه نوزاد از او محافظت می‌کند، گفت: شیر مادر مملو از ترکیبات زنده از جمله سلول‌های بنیادی، گلبول‌های سفید و باکتری‌های مفید و همچنین سایر مولفه‌های فعال زیستی مانند آنتی‌بادی‌ها، آنزیم‌ها و هورمون‌هاست که همگی به مبارزه با عفونت، جلوگیری از بیماری و همچنین در رشد طبیعی نوزاد تاثیر بسزایی دارد.
وی عنوان کرد: نوزادانی که به‌طور انحصاری در ۶ ماه اول زندگی خود از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر از سایر نوزادان از بیماری‌های گوارشی (مشکلات معده و روده)، سرماخوردگی و آنفلوانزا، عفونت گوش و قفسه سینه رنج می‌برند.
اول تا هفتم آگوست مصادف با ۱۰ تا ۱۶ مردادماه هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده است.
 
۱۲ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۲۳
تعداد بازدید : ۲۵۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید