سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۰۸

اخبار

به بهانه هفته جهانی شیر مادر؛ معجزه شیرمادر

یکی از زیباترین و شیرین‌ترین دوران زندگی هر مادری، دوران حمل و شیردهی است که باعث خلق شادترین خاطرات مادر و کودک می‌شود و از این طریق، عشق و محبت مادر به نوزاد که پاک‌ترین و خالص‌ترین محبت‌ها است به هردوی آنها منتقل می‌شود.
تغذیه با شیری که سالم‌ترین غذای جهانی شناخته شده موجب رشد کودکانی باهوش‌تر با داشتن سیستم ایمنی بالاتر می‌شود که تقویت ارتباط عاطفی مادر و کودک و رشد ذهنی و روانی مناسب او را به دنبال دارد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ شیردهی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت از کودک است که می‌تواند در تمامی طول عمر او تاثیرگذار باشد. تغذیه با شیر مادر حق مسلم هر کودک است و فواید آن محدود به تامین سلامت جسمی و روانی کودکان نمی‌شود و ابعاد وسیع سلامت خانواده و جامعه را هم دربرمی‌گیرد. ‏
شیرمادر تغذیه‌ای ایده‌آل برای نوزادان است؛ ماده مغذی که سلامتی، تندرستی و تکامل کودک را از تولد تا پایان زندگی تضمین می‌کند و سبب ایجاد رابطه عاطفی خاص میان کودک و مادر، شکل‌گیری انگیزه و حس امنیت، پرورش رفتار و گفتار کودک می‌شود.
شیر مادر بهترین و نخستین خوراک نوزاد پس از تولد است که تمام نیازهای غذایی شیرخوار را فراهم می کند. برپایه سفارش سازمان جهانی بهداشت این شیر بایستی به عنوان یک خوراک تکمیلی تا ۲ سالگی به کودک داده شود که برای استفاده آن، بیش از این زمان به تمایل مادر و کودک بستگی دارد. متخصصان کودک اعتقاد دارند در صورتی که مادران در نخستین ساعت تولد فرزندشان آنها را با شیر خود تغذیه کنند، می‌توان سالیانه از مرگ هزاران تن کودک در سراسر دنیا جلوگیری کرد. کاهش خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، کاهش خطر سرطان خون در دوره کودکی، افزایش هوش، کاهش عفونت گوش میانی، مقاومت در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا، کاهش خطر بیماری قند نوزادی، داشتن دندان‌هایی بهتر، کاهش خطر چاقی در آینده، مقاومت کودک در برابر آلودگی هوا، کاهش خطر درخودماندگی و ابتلا به آسم و اگزما از دیگر اثرهای مثبت این نوع تغذیه محسوب می‌شود.

1

سازمان‌ جهانی بهداشت به دلیل اهمیت تغذیه طبیعی نوزاد با شیر مادر، یکم تا هفتم آگوست برابر با ۱۰ تا ۱۶ مرداد را به عنوان هفته جهانی شیر مادر نامگذاری کرد.
هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، فرصتی برای بسیج اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح آگاهی عمومی جامعه و آحاد مردم در زمینه تغذیه شیرخواران با شیر مادر است و در این راستا شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر در سال ۱۴۰۱ با عنوان "قدمی به جلو برای تغذیه شیرخوار با شیر مادر: آموزش و حمایت" سعی در ارتقا آگاهی خانواده‌ها در تغذیه با شیر مادر می‌شود.
نامگذاری هفته جهانی تغذیه با شیر مادر از سال ۱۹۹۰ توسط سازمان جهانی بهداشت، یونیسف و سایر سیاست‌گذاران سلامت آغاز  شده است.
بررسی‌های انجام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی در مورد نقش تغذیه نوزادان با شیرمادر نشان می‌دهد که این کار در کاهش عوامل خطرساز و ابتلا به بیماری‌های قلبی، چاقی، دیابت، فشارخون و کلسترول نقش دارد و این در حالی است که عدم تغذیه با شیرمادر در جوامع فقیر به دلیل نبود دسترسی به آب سالم و بهداشت پایین، باعث کم‌وزنی و سوءتغذیه شیرخواران و در جوامع ثروتمند مصرف نادرست شیر مصنوعی باعث چاقی شیرخواران می‌شود.
مادران باید بدانند هیچ شیری حتی شیر خشک و شیرهای متفرقه نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای شیر مادر باشد. تقویت رابطه عاطفی بین مادر و نوزاد و تضمین سلامت مادر از دیگر فواید شیردهی نوزاد با شیر مادر است.

1

شیر مادر نعمتی خدادادی و بهترین هدیه مادر به نوزاد است، هیچ شیری نمی‌تواند جانشین شیر مادر شود و پیامبر اسلام (ص ) فرمودند: برای شیرخوار هیچ غذایی بهتر از شیر مادر نیست، جملاتی که بروی قوطی‌های شیرخشک حک شده است.
شیر مادر فراتر از آن است که فقط به عنوان یک غذا شناخته شود، این نعمت خدادادی به عنوان مایه حیات در نظر گرفته می‌شود زیرا علاوه بر مواد غذایی حاوی عوامل ضدباکتریایی، ضد ویروسی، ضد عفونی، ضد انگل، هورمون‌ها، آنزیم‌ها، عوامل اختصاصی رشد و فرآورده‌های ایمونولوژیک می‌باشد.
شیر مادر نعمتی الهی و هدیه خدادادی، ضامن سلامت مادر و کودک است و ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران شیرده ارتقاء سلامت مادر و کودک را به همراه دارد. تغذیه با شیرمادر، اکسیری بی‌نظیر و بدون جانشین است که موجب رشد کودکانی باهوش‌تر و قوی‌تر می‌شود.
 
۱۲ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۴۰
تعداد بازدید : ۳۸۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید