سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۲۷

اخبار

روز جهانی سرطان ریه؛ ریه‌های خود را سالم نگه داریم

سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای افزایش آگاهی افراد مبتلا به سرطان ریه و همچنین راه‌های موثر پیشگیری از آن یکم آگوست را به عنوان روز جهانی سرطان ریه نامگذاری کرده است.
1
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ سرطان ریه اولین بار توسط پزشکان در اوایل قرن نوزدهم توصیف شد، این بیماری برای مدت بسیار طولانی یک بیماری بسیار نادر بود. حدود ۱۵۰ سال پیش، مردم فقط در مورد این بیماری شنیده بودند.
سرطان ریه چیست؟
همانطور که از نامش مشخص است، از ریه‌های بیمار شروع می‌شود. ریه دو اندام اسفنجی در قفسه سینه است که هنگام تنفس، اکسیژن دریافت کرده و در بازدم دی اکسید کربن آزاد می‌کند.
علائم سرطان ریه 
سرطان ریه شایعترین و کشنده‌ترین تومور در بدن انسان است و بروز علائمی همچون سرفه های مداوم و خشک و در برخی موارد همراه با خلط خونی، کاهش وزن، درد در هنگام بلع، تنگی نفس و ایجاد خس خس و درد در قفسه سینه از مهمترین علائم ابتلا به سرطان ریه به شمار می‌رود.
براساس مطالعات انجام شده به ازای هر ۱۲ نفر در جهان یک نفر به سرطان ریه مبتلا بوده و شیوع این بیماری در همه مردان و زنان به صورت مساوی و یکسان است. لایه‌های داخلی بافت ریه عمدتا باعث ساخت سرطان می‌شوند و مصرف سیگار بروز این بیماری را تشدید می‌کند.
همچنین از هر ۱۰ مرگ در مبتلایان به سرطان ریه، ۸ نفر سابقه استعمال دخانیات به ویژه سیگار کشیدن را داشته اند، شایعترین علت ابتلا و حتی مرگ در سرطان  ریه از مصرف سیگار است که به تنهایی ۸۵ درصد از ابتلا به این بیماری را در برمی گیرد و ۱۵ درصد باقی مانده از موارد دیگر سرچشمه می گیرد، که مهمترین آن آلاینده های هوا است.
علت ایجاد سرطان ریه
سیگار کشیدن یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند فرد را در معرض خطر این بیماری قرار دهد. همچنین افرادی که در معرض دود سیگار هستند نیز به همین اندازه امکان ابتلا به سرطان ریه دارند. گاهی ممکن است افرادی که سیگار مصرف نمی‌کنند و در معرض دود سیگار نیستند نیز دچار این بیماری شوند که علت دقیق آن مشخص نیست.
عوارض ناشی از سرطان ریه
سرطان ریه می‌تواند عوارضی همچون تنگی نفس، سرفه کردن همراه با خون، درد (به دلیل گسترش در سایر قسمت‌های بدن مانند استخوان)، مایع در قفسه سینه (پلورال افیوژن) و گسترش سرطان به سایر قسمت‌های بدن ایجاد کند.
راهکارهایی برای جلوگیری از سرطان ریه 
هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از سرطان ریه وجود ندارد؛ اما راهکارهایی موثر وجود دارد که ریسک ابتلا را کاهش می‌دهد. خودداری از مصرف سیگار، خودداری از قرار گرفتن در معرض دود سیگار، فراموش نکردن تمرینات ورزشی، داشتن رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات، خودداری از قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی سرطان‌زا از جمله این راهکارهاست.
 
۱۱ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۲۶
تعداد بازدید : ۲۵۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید