سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۰۶

اخبار

به مناسبت روز ملی اهدای خون؛ هدیه سرخ برای نجات زندگی

انسان‌ها خیلی وقت‌ها به یکدیگر هدیه می‌دهند، هدیه‌هایی که بابت آن گاه پول‌های گزاف پرداخت می‌کنند تا عمق احساس و ارادت خود را بیان کنند، اما هدیه‌هایی هم هست که با معیارهایی مانند اسکناس قابل سنجش نیست، هدایایی که برایشان از جان مایه گذاشته شده و ژرفنای ایثارگری‌ یک انسان گمنام را به تصویر می‌کشد.
هدیه‌ای به رنگ سرخ با بویی از انسانیت که وقتی از پیکره جانت به کسی می‌بخشی عشق و ایثار در وجود همنوعت ریشه می‌دواند و سرتاسر جسمش را مملو از عطر امیدبخش زندگی می‌کند.
مایعی حیاتبخش برای انسان به نام خون که خداوند آن را در جانش به ودیعه گذاشته است؛ مایعی که با گردش خود در بدن انسان زندگی در این کره خاکی را به او هدیه می‌دهد و چه بسیار انسان‌هایی که همنوعان خود را در این هدیه الهی سهیم کرده و با اهدای آن به دیگر انسان‌ها، بی‌هیچ چشم‌داشتی ناجی زندگیشان می‌شوند.

به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ امروز نهم مردادماه مقارن با سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۵۳، روز ملی اهدای خون است و ثبت آن در تقویم کشورمان پاسداشت اقدام خداپسندانه و همنوع دوستانه اهداکنندگان خون است.

1

اهدای خون مختص زمان و مکان خاص نیست و برخی از هموطنان مانند بیماران تالاسمی، هموفیلی و سرطانی از مصرف‌کنندگان همیشگی خون و فرآورده‌های آن هستند؛ به نوعی حیاتشان به آن وابسته است و از سویی زنان باردار برای انجام زایمان و نیز مصدومان حوادث رانندگی و طبیعی هم از نیازمندان به خون هستند.
خون، اکسیری برای نجات جان بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های آن است، اکسیری که با همه پیشرفت‌های پزشکی هنوز جایگزینی برای آن نیامده است.
جان و کیفیت زندگی برخی از افراد نیازمند به خون و فرآورده‌های آن به این اکسیر حیات وابسته است و اهدای یک واحد از آن جان سه نفر را نجات می‌دهد، انسان‌های نوعدوست زیادی هستند که با اهدای قطرات خون خود دوباره زندگی را جاری می‌کنند و به تداوم تپش قلب‌ها و رویش شکوفه‌های امید کمک می‌کنند.
اهدای خون، اهدای زندگی و حیات بخشیدن به همنوع است که بدون هیچ چشم داشتی با رضایت کامل و در حرکتی انسان دوستانه و خیرخواهانه انجام می‌شود و اهدا کننده را سرشار از حس زیبای نوع دوستی می‌کند و خدا را سپاس می‌گوید به شکرانه سلامت و اینکه با قطره‌های خون خود حیات را در رگ‌های بیمار نیازمند به خون جاری می‌کند، حرکتی که هیچ ارجی جز رضایت خالق و سلامتی یک انسان را به همراه ندارد.

1

سازمان انتقال خون در سال ۱۳۵۳ با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون‌رسانی و به‌منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم، مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند به‌ویژه مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی (سرطان خون) تأسیس شد. اهداف این سازمان باسابقه ۴۸ سال خدمت، شامل مشارکت در مراقبت از بیماران، تأمین خون سالم و کافی، بسیج اهداکنندگان داوطلب، همکاری با بیمارستان‌ها در حل مشکلات انتقال خون و گسترش شبکه پایگاه‌های انتقال خون است، این سازمان، جمع‌آوری و توزیع خون و فرآورده‌های آن را از طریق مراکز اهدا خون در سراسر کشور بر عهده دارد.
اهدای خون در ایران سال‌ها است که به‌صورت کاملاً داوطلبانه انجام می‌شود و خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز بیماران در ایران از این طریق تأمین می‌شود و در حال حاضر سالانه در ایران بیش از ۲ میلیون نفر به‌صورت کاملاً داوطلبانه خون اهدا می‌کنند.
 بارزترین مثال برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می‌شود، عبارت از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی است.
 همچنین زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به‌خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند، نیازمند خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی‌درمانی یا اشعه‌درمانی قرار دارند هم از مصرف‌کنندگان خون و فرآورده‌های خون هستند.
 بسیاری از بیماران دیگر مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره‌مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خون دریافت کنند.

1

ایران با همت سازمان انتقال خون و تقویت زیرساخت‌ها، فرهنگ‌سازی، آگاهی‌رسانی و ارتقا دانش از سال ۱۳۸۳ به اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه و بر اساس استانداردهای سازمان‌های متولی سلامت جهانی و سازمان بهداشت جهانی دست‌یافت.
در حال حاضر در ایران بر اساس آمار به‌دست‌آمده در سال ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیون ۳۰۰ هزار نفر برای اهدای خون اقدام کردند که از این تعداد نزدیک به ۲ میلیون نفر موفق به اهدای خون شدند.
حداقل سن قابل‌قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است. حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی سن اهداکننده مستمر (باسابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است. خانم‌ها هر چهار ماه یک‌بار و در سال در مجموع ۳ بار و آقایان هر سه ماه یک‌بار و در مجموع ۴ بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند.
در این روزهای گرم چه حسی زیباتر از اینکه جان انسانی را نجات دهی، بهتر از آن اینکه با اهدای یک واحد خون ناجی جان سه نفر باشی، امروز نهم مردادماه روز ملی اهدای خون موعد تکرار این حس زیباست، فرصت را غنیمت بشماریم تا هم حال دلمان و هم حال همنوعی را خوب کرده باشیم.
 
۹ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۲۱
تعداد بازدید : ۲۳۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید