سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۱۷

اخبار

هپاتیت؛ قاتل خاموش جامعه

ششم مرداد ماه مصادف با ۲۸ جولای به نام روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده و سازمان بهداشت جهانی شعار امسال این روز جهانی را "تسهیل دسترسی شما به خدمات مراقبتی هپاتیت" با هدف تسهیل و افزایش دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی هپاتیت در جوامع تعیین کرده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ به التهاب کبد هپاتیت گفته می‌شود. التهاب کبد می‌تواند به فیبروز، سیروز یا سرطان کبد منجر شود. ویروس هپاتیت مهمترین عامل بروز این بیماری است ولی عفونت‌های دیگری مانند مواد سمی (مصرف الکل و مواد مخدر) و بیماری‌های خود ایمنی نیز جزء دلایل هپاتیت محسوب می‌شوند.
تاکنون پنج ویروس اصلی هپاتیت شناخته شده است که به عنوان هپاتیت نوع A، B، C، D و E شناخته می‌شوند. احتمال سیروز کبدی و سرطان در دو نوع B و C بیشتر است. هپاتیت نوع A و E معمولا بر اثر مصرف آب و غذای آلوده ایجاد می‌شوند. هپاتیت نوع B ،C و D معمولا نتیجه تماس با مایعات آلوده بدن هستند.

1

به گزارش سازمان جهانی بهداشت هپاتیت‌های نوع B و C با ۳۲۵ میلیون مورد ابتلا،‌ عامل مرگ ۱.۴ میلیون نفر در سراسر جهان در سال است.
دریافت خون آلوده، تماس با تجهیزات آلوده، انتقال از مادر به نوزاد و رفتار جنسی پرخطر، مهمترین روش‌های انتقال این ویروس کشنده هستند. این بیماری می‌تواند با علایمی چون یرقان (زردی پوست و چشم)، تیرگی ادرار، خستگی مزمن، تهوع، درد و استفراغ همراه باشد یا بدون هیچ علامت اولیه‌ای بروز کند.
هپاتیت A
هپاتیت A یک بیماری ویروسی کبدی است که علائم آن می‌تواند متوسط یا شدید باشد. برخلاف نوع B وC، این عفونت معمولا منجر به عارضه مزمن کبدی نمی‌شود و به ندرت کشنده است.
ویروس هپاتیت A  یا HAV از طریق غذا و آب آلوده یا تماس مستقیم با بیماری آلوده منتقل می‌شود.
هپاتیت B 
عفونت ویروسی هپاتیت B به کبد حمله می‌کند و می‌تواند به بیماری مزمن و حاد کبدی منجر شود.
این ویروس از مادر به فرزند هنگام تولد و تماس با مخاط بدن و خون آلوده منتقل می‌شود. واکسینه شدن در مقابل این ویروس مهمترین راهکار مقابله با آن است.
هپاتیت C
این بیماری بر اثر ویروس HCV به وجود می‌آید و می‌تواند ملایم یا حاد باشد.
هپاتیت C عامل اصلی بروز سرطان کبد است. ویروس هپاتیت C از تماس با خون آلوده شروع می‌شود که می‌تواند شامل تزریق با سرنگ آلوده، تجهیزات پزشکی آلوده، مراقبت‌های بهداشتی ناامن، ‌محصولات خونی آلوده و رفتارهای جنسی پرخطر باشد.
بیشتر مبتلایان به هپاتیت C، به سرطان کبد یا سیروز کبدی مبتلا می‌شوند.
هپاتیت D
ویروس این بیماری (HDV) برای تکثیر به ویروس  هپاتیت B یعنی (HBV) نیاز دارد. این ویروس از طریق مادر به فرزند هنگام تولد و تماس با مخاط و خون آلوده منتقل می‌شود.
هپاتیت E
این بیماری ناشی از ویروس HEV است.
دریافت خون آلوده، تماس با تجهیزات آلوده، انتقال از مادر به نوزاد و رفتار جنسی پرخطر، مهمترین روش‌های انتقال این ویروس کشنده هستند. این بیماری می‌تواند با علایمی چون یرقان (زردی پوست و چشم)، تیرگی ادرار، خستگی مزمن، تهوع، درد و استفراغ همراه باشد یا بدون هیچ علامت اولیه‌ای بروز کند.
در روز جهانی هپاتیت، سازمان بهداشت جهانی از تمام پیشرفت‌های جدید برای مقابل با این ویروس کشنده استقبال می‌کند.
در این روز، سازمان بهداشت جهانی فرصتی را برای تمرکز روی اقدامات خاص فراهم می‌کند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تقویت راهکارهای پیشگیری، غربالگری و کنترل هپاتیت و بیماری‌های مرتبط با آن، افزایش واکسیناسیون هپاتیت B و برنامه‌های ملی ایمن‌سازی و هماهنگی واکنش جهانی در مقابل هپاتیت.
ششم مرداد ماه (۲۸ جولای) روز جهانی هپاتیت است که به افتخار سالروز تولد پروفسور ساموئل باروخ بلومبرگ، کاشف ویروس هپاتیت B و برنده جایزه نوبل و به دلیل اهمیت روزافزون این بیماری، نامگذاری شده است.
 
۶ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۴:۱۷
تعداد بازدید : ۲۴۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید