سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۰۳

اخبار

به بهانه روز ملی فیزیوتراپی؛ نقش کلیدی فیزیوتراپی در سلامت

در یک کلام فیزیوتراپی یعنی کمک به فرد برای بازیابی و ارتقای عملکرد جسمانی و توانایی حرکتی او.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران، فیزیوتراپی بازوی توانمند تیم پزشکی در درمان فیزیکی بیماران است که می‌تواند جهت توان‌بخشی و نجات بیماران وارد عمل شده و بیماران را از مشکلات جسمانی رهایی بخشد. اهمیت و جایگاه فیزیوتراپی در ایران وزارت بهداشت را بر آن داشت روز دوم مرداد در تقویم رسمی کشور به عنوان روز فیزیوتراپی نامگذاری شود تا این بهانه‌ای باشد برای معرفی این رشته و قدردانی از فعالین این عرصه.
نامگذاری این روز علاوه بر آنکه نشان دهنده اهمیت و جایگاه این حرفه در نظام سلامت بوده و اعتماد و اطمینان سیاستگذاران و متولیان بهداشت و درمان کشور به توان علمی و عملی دانش‌آموختگان این رشته در تسکین و درمان آلام بیماران را گواهی می‌دهد، حکایت از این حقیقت دارد که رشته فیزیوتراپی به همت بلند فیزیوتراپیست‌‌ها شانه به شانه شاخه‌‌های دیگر علوم پزشکی راه تعالی و پیشرفت را طی می‌کند.
فیزیوتراپی چیست؟
فیزیوتراپی (physiotherapy) شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی-ماهیچه‌ای-اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است. 
در این روش‌ها از ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق استفاده می‌شود. فیزیوتراپی حیطه‌ای از پزشکی است که هدف آن پیشگیری از بیماری‌ها، درمان، توانبخشی و بالا بردن سطح سلامت می‌باشد. فیزیوتراپی درمانی علمی بر اساس تحصیلات عالی و بالینی با قدمت طولانی می‌باشد که همزمان با توسعه دانش پزشکی به یکی از ارکان درمان‌های نوین پزشکی تبدیل شده است.
فیزیوتراپیست کیست؟
فیزیوتراپیست متخصص حفظ و افزایش توانایی افراد در حرکت و فعالیت است. یک فیزیوتراپیست با دانش خود در مورد آنچه باعث حرکت در بدن می‌شود، تحرک و استقلال را برای بیماران به ارمغان می‌آورد و بسیای از مشکلات ناشی از درد، ناتوانی‌های حرکتی، آسیب‌های ورزشی و شغلی، سالمندی و بی‌تحرکی را درمان می کند.
اهداف فیزیوتراپی
با توجه به اینکه فیزیوتراپی در بسیاری از اختلالات و بیماری‌های دستگاه عصبی-عضلانی-اسکلتی کاربرد دارد، اهداف فیزیوتراپی با توجه به نوع بیماری یا اختلال زمینه ای متفاوت است. 
کاهش دردهای عضلانی و مفصلی، تسریع در پروسه ترمیم بافتی، بهبود دامنه حرکتی (ROM) مفاصل، جلوگیری از ضعف و آتروفی عضلانی، تقویت عضلات، افزایش انعطاف پذیری، استقلال هرچه سریع تر بیمار جهت برگشت به فعالیت های روزمره، بهبود فعالیت دستگاه تنفسی و افزایش کارایی دستگاه قلبی-عروقی از اهداف کلی فیزیوتراپی است.
 فیزیوتراپی در ایران
در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی حق تاسیس کلینیک‌های فیزیوتراپی از فیزیوتراپیست‌ها سلب شد و در سال ۱۳۷۸ در دوم مردادماه این حق دوباره به فیزیوتراپیست‌ها برگردانده شد و به این مناسبت روز دوم مرداد روز فیزیوتراپی در ایران نام گرفت. البته روز جهانی فیزیوتراپی ۱۷ شهریورماه مصادف با ۸ سپتامبر است که در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می‌شود.
گفتنی است ایجاد رابطه عاطفی با بیماران و درک درست شرایط روحی آنان یکی از مهمترین ارکان دستیابی به نتیجه موثر درمانی در فیزیوتراپی است.
مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران دوم مردادماه روز ملی فیزیوتراپی را به همکاران و فعالین این عرصه در سطح مناطق سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به ویژه همکاران فیزیوتراپیست بیمارستان نفت گچساران که در پیشبرد اهداف علمی از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزند تبریک و تهنیت عرض نموده و از زحمات و تلاش‌های ارزشمندشان در راه درمان و توان بخشی بیماران صمیمانه قدردانی می‌نماید.
 
۲ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۵۹
تعداد بازدید : ۲۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید