سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۱۷

اخبار

۳۰ درصد معلولان کشور از مشکل جسمی حرکتی رنج می‌برند

طبق اعلام سازمان بهزیستی، تعداد معلولان جسمی حرکتی در کشور به حدود ۴۵۰ هزار نفر می‌رسد، یعنی معلولان جسمی حرکتی تقریباً ۳۰ درصد از کل جمعیت معلولان کشور را تشکیل می‌دهند و از مشکلات جسمی و حرکتی رنج می‌برند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ شاید برای بسیاری از افراد، معنای واژه معلولیت با ناتوانی یکسان باشد، اما نامگذاری ۳۱ تیرماه در تقویم ملی به عنوان روز معلولان جسمی حرکتی، گامی است برای ارتقای سطح آگاهی عمومی درباره معلولیت‌های جسمی و حرکتی تا کیفیت زندگی این افراد در تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی افزایش یابد.
بر اساس آخرین داده‌های سازمان بهداشت جهانی بیش از یک میلیارد نفر معادل ۱۵ درصد از جمعیت جهان با انواع ناتوانی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. از بین این یک میلیارد معلول، بین ۱۱۰ تا ۱۹۰ میلیون نفر معلول جسمی حرکتی وجود دارد که در ایفای نفش‌های فردی خود با محدودیت رو به رو هستند.

 1

معلولیت‌‌ها بر اساس اختلالاتی که باعث به وجود آمدن آن‌ها می‌شود به ۶ دسته مجزا تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارت‌اند از: جسمی، حرکتی، عقب‌ماندگی ذهنی، اختلالات اعصاب و روان، شنوایی، حسی بینایی و گفتاری. افرادی که دچار نقض عضو، فلج حرکتی و یا قطع عضو باشند را افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی می‌نامند.
معلولیت‌های جسمی حرکتی با علل و شدت‌های مختلف در افراد ایجاد می‌شوند که عوارض این معلویت‌ها می‌تواند فرد را در انجام کارهای روزمره دچار کم‌توانی و یا ناتوانی کند.
انواع معلولیت‌های جسمی و حرکتی
معلولیت های جسمی و حرکتی به دسته‌های بدو تولد، اکتسابی و  عارضه‌ای تقسیم می‌شوند، آنچه در روند رشد جنین رخ می‌دهد مانند فلج مغزی، ناهنجاری‌های کروموزومی، نقص عضوها و مواردی از این دست به عنوان معلولیت‌های بدو تولد قلمداد می‌شود، معلولیت‌های اکتسابی مانند ضایعات نخاعی، سکته مغزی، قطع عضو و MS پس از تولد و در طول زندگی ایجاد می‌شوند و معلولیت عارضه‌ای بر اثر ضربه، آسیب و بیماری‌هایی که سیر مزمن و طولانی دارند (مانند بیماری‌های قلبی عروقی، کلیوی، تنفسی و دیابت) به وجود می‌آید.
تأثیری که معلولیت بر روی فرد می‌گذارد از نظر اجتماعی و روانی غیرقابل ‌انکار است چرا که معلولیت جدای از مشکلاتی که فرد در زندگی روزمره خود دارد می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند و باعث سخت شدن زندگی برای افراد خانواده شود. 
گفتنی است ۳۱ تیرماه به عنوان روز ملی معلولان جسمی حرکتی نامگذاری شده اگرچه باید در تمام روزهای سال ما به معلولان توجه ویژه‌ای داشته باشیم و برای آنان زمینه‌های یک زندگی با آرامش و رفاه را فراهم نماییم.
 
۳۱ تیر ۱۴۰۱ ۱۱:۵۰
تعداد بازدید : ۳۵۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید