سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۴۷

اخبار

غول خفته کرونا بیدار شد

همه‌گیری جهانی کرونا همچنان با خیزهای مکرر به راه خود ادامه می‌دهد. این ویروس تاجدار برای بقای خود، جان سختی می‌کند تا آنان که با خوش خیالی از پایان کرونا خبر می‌دادند، ترمز احتیاط را بکشند. خیز جدید افزایش آمار مبتلایان به کرونا بیانگر بیدار شدن دوباره غول کروناست.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ همه‌گیری جهانی کرونا که از دسامبر (آذرماه) ۲۰۱۹ با شناسایی نوع جدیدی از این ویروس در چین شکل گرفت و در مارس (اسفندماه) ۲۰۲۰ شیوع آن از سوی سازمان بهداشت جهانی تائید و اعلام شد، هنوز ادامه دارد.

1

تاکنون حدود ۵۶۲ میلیون نفر در دنیا به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌ و بیش از ۶ میلیون و ۳۷۴ هزار نفر بر اثر آن جان باخته‌اند. در ایران نیز از اوایل اسفند ۱۳۹۹ وجود این ویروس در کشور تائید شد و بنابر اعلام رسمی وزارت بهداشت تاکنون ۷ میلیون و ۲۵۲ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده و ۱۴۱ هزار و ۴۴۴ نفر در ایران بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
یکی از ویژگی‌های شیوع کرونا، حرکت سینوسی آن است؛ یعنی روند هر خیز آن ابتدا با افزایش تعداد مبتلایان سرپایی شروع می‌شود، بعد از حدود دو تا سه هفته، روند افزایشی تعداد بیماران بد حال و بستری مشاهده می‌شود و دو تا سه هفته بعد از آن روند افزایشی موارد فوتی‌ها به اوج می‌رسد؛ به این ترتیب با قله‌های متعدد نمودار حرکت این ویروس مواجه هستیم که هر کدام یک نمودار زنگوله‌ای شکل را نشان می‌دهد.
 نمودار حرکت کرونا در ایران نشان می‌دهد که تاکنون ۶ پیک مهم و اصلی رخ داده است. هر یک از این پیک ها یک زنگوله از نمودار است که در یک بازه زمانی مشخص دو تا چهار ماهه طول کشیده است. 
 پیک اول کرونا از ابتدای اسفند ۹۸ با اعلام اولین موارد ابتلا و مرگ در قم شروع شد و تا اردیبهشت ۹۹ ادامه داشت. پیک دوم کرونا بلافاصله بعد از آن و از خرداد ۹۹ با بازگشایی زودهنگام اماکن عمومی شروع و تا شهریور همان سال ادامه داشت.
پیک سوم کرونا نیز بلافاصله از اواخر شهریور ۹۹ شروع شد و تا دی ۹۹ تداوم یافت. سه پیک سخت و جانفرسا در اولین سال پاندمی، زمانی که خبری از واکسن نبود و تمرکز توصیه‌ها بر رعایت اصول بهداشتی مثل ماسک زدن، شست و شوی دست‌ها و رعایت فاصله فیزیکی بود.
فروکش کردن آمار مبتلایان و مرگ کرونا در یک بازه زمانی کوتاه به هیچ‌وجه نشانه پایان و خاموشی کرونا نیست و این احساس می‌تواند به سهل‌انگاری و بی‌خیالی مردم و مسئولان، کاهش رعایت اصول بهداشتی و تردد در واکسیناسیون منجر شده و تشدید موج‌های بعدی را باعث شود پیک چهارم کرونا از فروردین ۱۴۰۰ شروع شد و تا نیمه‌ خرداد ادامه داشت. بلافاصله پس از کاهش موارد ابتلا در پیک چهارم در اواسط خرداد، دوباره روند افزایشی کرونا در کشور این بار با سویه خطرناک دلتا مشاهده شد که پیک پنجم را رقم زد، دوره‌ای که سخت‌ترین پیک کرونایی را به وجود آورد.
آمار رسمی مرگ روزانه مبتلایان از مرز ۷۰۰ نفر هم گذشت و مدام رکورد می‌زد. پیک ششم نیز با سویه امیکرون از بهمن ۱۴۰۰ در ایران شکل گرفت و با وجود خفیف‌تر بودن علایم آن و کمتر بودن میزان مرگ و میر، به علت سرایت بالاتر آن نسبت به سویه‌های قبلی اکثر مردم ایران را مبتلا کرد.
با فروکش کردن سویه امیکرون در اوایل سال ۱۴۰۱ اما تا حدی فضا عوض شد و نوعی احساس خلاصی از کرونا و پایان آن در بین مردم و برخی مسئولان احساس می‌شد. حتی گاهی برخی مسئولان از مهار کرونا سخن می‌گفتند اما واقعیت این است که فروکش کردن آمار مبتلایان و مرگ کرونا در یک بازه زمانی کوتاه به هیچوجه نشانه پایان و خاموشی کرونا نیست و این احساس می‌تواند به سهل انگاری و بی‌خیالی مردم و مسئولان، کاهش رعایت اصول بهداشتی و تردد در واکسیناسیون منجر و تشدید موج‌های بعدی را باعث شود. اتفاقی که در ایران افتاده است و با افزایش تعداد مبتلایان به وضوح پیک هفتم کرونا آغاز شده است.
دلیل روند صعودی ابتلا یا مشکوک به اومیکرون در روزهای گذشته نیاز به تفسیر ندارد چرا که در ماه‌های گذشته مردم در یک اقدام جمعی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را به حداقل ممکن رساندند و به گفته صاحبنظران همین رویه باعث شده یک بار دیگر موضوع افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در صدر اخبار قرار بگیرد.
گفتنی است تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۲۷۳ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۴۳ هزار و ۳۵۸ نفر دُز دوم و ۲۸ میلیون و ۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۵۷۲ دُز رسید.
برخلاف هفته‌های اخیر که تعداد شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی در کشور، صفر بود در حال حاضر چهار شهر در وضعیت قرمز و ۱۴ شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند. همچنین ۱۴۲ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۸ شهر آبی هستند.
 
۲۳ تیر ۱۴۰۱ ۰۷:۱۰
تعداد بازدید : ۲۹۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید