سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۰۷

اخبار

کاهش رشد جمعیت؛ بحرانی که باید جدی گرفت/۶۶ درصد خدمات گیرندگان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران بالای ۳۰ سال سن دارند

روند رشد جمعیت در کشورمان نشان می‌دهد که در سال‌هایی نه‌چندان دور، جامعه‌ای پیر خواهیم داشت و سالمندان سهم قابل توجهی از افراد را به‌ خود اختصاص خواهند داد که لازم است آینده‌نگری‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ نمودار هرم سنی نشان می‌دهد در دهه ۱۳۶۰ موج بزرگی از جمعیت در ایران متولد شد که این جمعیت اکنون در رده سنی بین ۲۷ تا ۳۷ سال قرار دارند و تا ۳۰ سال آینده همگی آنها سالمندی و سالخوردگی را تجربه می‌کنند، براساس سرشماری رسمی در فاصله سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ بیش از ۱۷ میلیون نفر در ایران متولد شدند که این حجم از زاد و ولد در طول تاریخ ایران بی‌سابقه است.
بر اساس نتایج سرشماری‌های دهه اخیر، جمعیت سالمندی در کشورمان در حال افزایش است به طوری که اکنون حدود ۹.۶ درصد از جمعیت را افراد سالمند تشکیل می‌دهند و طبق پیش‌بینی‌ها تا حدود ۱۰ سال آینده سهم آنها از جمعیت کشور به نزدیک ۳۰ درصد خواهد رسید.
کارشناسان یکی از تبعات افزایش سهم سالمندان و پیر شدن جوامع را کاهش جمعیت فعال و نرخ مشارکت اقتصادی می‌دانند که نگرانی‌هایی را بابت افزایش هزینه‌ها و روند توسعه در آینده ایجاد می‌کند.
طبق گفته کارشناسان جامعه‌شناسی و جمعیت انسانی، در حال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی عدم تمایل به فرزندآوری به گزینه اصلی برای صرفه‌جویی در مصرف و هزینه‌ها تبدیل شده است.
سازمان ملل پیش‌بینی کرده است که تعداد افراد سالمند بالای ۶۰ سال در سال ۲۰۲۵ دو برابر خواهد شد و جمعیت سالمندان از ۶۰۰ میلیون نفر به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر و تا سال ۲۰۵۰ این جمعیت به ۲ میلیارد نفر خواهد رسید.
۶۶ درصد از خدمات گیرندگان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران بالای ۳۰ سال سن دارند
دکتر رضا بقائی به مناسبت ۱۱ جولای برابر با بیستم تیرماه روز جهانی جمعیت عنوان کرد: هم اکنون ۱۱ هزار و ۹۹۶ نفر معادل ۱۲ درصد جمعیت شهر ۱۰۰ هزار نفری دوگنبدان در قالب بیمه شده اصلی و تبعی تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران هستند و از خدمات حوزه درمان استفاده می‌کنند.
وی این تعداد خدمات گیرنده را شامل کارکنان شاغل و بازنشستگان شرکت بهره برداری نفت و گاز اعلام کرد و افزود: با احتساب افراد تحت تکفل در مجموع ۱۱ هزار و ۹۹۶ نفر زیرپوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران هستند.
دکتر بقائی با بیان اینکه هشت هزار و ۲۷۸ نفر معادل ۶۹ درصد از خدمات گیرندگان مجموعه شاغلین و سه هزار و ۷۱۷ نفر معادل ۳۱ درصد نیز بازنشستگان هستند، تصریح کرد: شش هزار و ۴۷۴ نفر معادل ۵۴ درصد از خدمات گیرندگان زن و پنج هزار و ۵۲۲ نفر معادل ۴۶ درصد مرد می‌باشد.
وی با بیان اینکه جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران کاهش یافته است، گفت: مرگ و میر، خارج شدن فرزندان از تکفل والدین و جابجایی منطقه درمانی از جمله عوامل این کاهش است.
خردسالان کمترین جمعیت تحت پوشش
رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ادامه داد: ۳۹۸ نفر از جمعیت تحت پوشش در رده سنی ۰ تا ۵ سال، یکهزار و ۶۱۲ نفر در رده سنی ۶ تا ۱۷ سال و یکهزار و ۹۱۶ نفر در رده سنی ۱۸ تا ۲۹ سال قرار دارند.
دکتر بقائی با اعلام اینکه بیشترین فراوانی جمعیت خدمات گیرنده با پنج هزار و ۴۸۸ نفر معادل ۴۶ درصد در رده سنی ۳۰ تا ۵۹ سال قرار دارند، ادامه داد: دو هزار و ۴۳۶ نفر از خدمات گیرندگان نیز مربوط به جمعیت بالای ۶۰ سال است.
وی اظهار داشت: جمعیت خدمات گیرنده برای انجام مراحل درمانی خود به بیمارستان ۶۴ تختخوابی بعثت، درمانگاههای عملیاتی و شهری، کلینیک‌های تخصصی، دندانپزشکی، مشاوره و سلامت روان و مرکز طب کار و سلامت بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران مراجعه می‌کنند.
رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران تصریح کرد: هم اکنون ۶۱ پزشک شامل ۲۶ پزشک عمومی، ۲۳ متخصص، ۷ دندانپزشک، ۲ دندانپزشک متخصص کودکان، یک متخصص ترمیم و یک متخصص و جراح فک و صورت در نوبت‌های صبح و عصر کار ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت تحت پوشش را بر عهده دارند.
مسن‌ترین فرد خدمات گیرنده ۱۱۱ ساله است
مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: مسن‌ترین فرد خدمات گیرنده ۱۱۱ سال سن دارد.
دکتر عباس بزرگی عنوان کرد: فاطمه نوروزی، متولد سال ۱۲۹۰ با داشتن ۱۱۱ سال سن، شوکت نجفی و سمنبر تاجی نیز به ترتیب با ۱۰۶ و ۱۰۱ سال سن مسن‌ترین افراد خدمات گیرنده از بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران شناخته می‌شوند.
وی در ادامه به وضعیت بیماری‌های مزمن غیرواگیر در جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران اشاره کرد و گفت: ۴۸ و نیم درصد جمعیت بالای ۱۸ سال تحت پوشش دارای اضافه وزن یا چاقی و همچنین ۱۸ درصد مبتلا به فشارخون هستند.
دکتر بزرگی افزود: ۱۹ و نیم درصد جمعیت خدمات گیرنده معادل دو هزار و ۳۳۴ نفر دارای اختلال چربی خون و ۹۸۵ نفر معادل ۸ درصد نیز دیابتی هستند.
کاهش چشمگیر تولد و فرزندآوری
مسئول بخش زنان و زایمان بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران گفت: تعداد نوزادان متولد شده سال ۱۴۰۰ در این مرکز درمانی نسبت به سال ۹۹ حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.
فروزان نارکی گفت: از سال ۹۸ تا ۹۹ بارداری به علت شیوع بیماری کرونا بسیار کاهش یافته و در سال گذشته این کاهش بسیار چشمگیر بوده است.
وی افزود: بسیاری از زنان در دوران کرونایی به علت ترس از ابتلا به این بیماری و مسایل دیگر کمتر اقدام به بارداری کردند در حالیکه حفظ باروری یک چالش مهم است.
گفتنی است هر سال، روز جهانی جمعیت در ۱۱ جولای برگزار می‌شود تا توجه را به مسائل ضروری و مهم مرتبط با افزایش جمعیت جلب کند. شعار روز جهانی جمعیت در سال ۲۰۲۲  "دنیای ۸ میلیارد نفری: به سوی آینده‌ای انعطاف‌پذیر برای همه - استفاده از فرصت‌ها و تضمین حقوق و انتخاب برای همه" “A world of 8 billion: Towards a resilient future for all – Harnessing opportunities and ensuring rights and choices for all” نامگذاری شده است‌.
 
۲۰ تیر ۱۴۰۱ ۰۹:۰۰
تعداد بازدید : ۲۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید