سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۳۲

اخبار

"واحد بهبود کیفیت بیمارستان نفت گچساران"؛ کم‌سن و سال اما پُرکار

‎واحد بهبود کیفیت همانطور که از اسمش پیداست در راستای ارتقا کیفیت خدمات بر اساس استانداردهای اعتباربخشی وزارت بهداشت فعالیت می‌کند.
مسئول واحد بهبود کیفیت و اعتبار بخشی بیمارستان صنعت نفت گچساران گفت: واحد بهبود کیفیت، یک واحد نوپاست که از سال ۹۱ شروع به کار کرده است. رسالت اصلی این واحد، ارتقای مستمر کیفیت خدمات بالینی، غیربالینی و ایمنی بیمار با استقرار استانداردهای اعتباربخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
‎لیلا نارک‌نژاد، در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: واحد بهبود کیفیت ناظر بر برگزاری و اجرای مصوبات کمیته‌های الزامی وزارت بهداشت و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است که هر سه ماه یک بار پایش و به مدیریت گزارش می‌شوند. 

1

‎وی عنوان کرد: کمیته پایش و سنجش، اخلاق پزشکی، کنترل عفونت، بحران، سلامت، مرگ و میر، انتقال خون، دارو و درمان، ایمنی نوزاد و کاهش سزارین، کمیته راهبردی اورژانس و …  از جمله این کمیته‌ها است.
مسؤول واحد بهبود کیفیت و اعتباربخشی بیمارستان صنعت نفت گچساران یادآور شد: این واحد متولی فعالیت‌های استقرار و اجرای استانداردهای اعتباربخشی و حاکمیت بالینی، تدوین برنامه عملیاتی سالانه پیشبرد هماهنگ و یکپارچه برنامه‌های بهبود کیفیت و ارتقای ایمنی بیمار در راستای نظام اعتباربخشی و حاکمیت بالینی در بیمارستان، برنامه‌ریزی و اجرای پایش مستمر و منظم و اجرای برنامه بهبود کیفیت و ارتقای ایمنی بیمار با مشارکت مدیران ارشد بیمارستان، ایجاد نظام جامع مدیریت خطر (فرهنگ‌سازی، شناسایی خطرات، ارزیابی، تحلیل، اقدام اصلاحی، بررسی و نظارت مداوم، ارتباطات موثر و مشاوره)، ایجاد نظام گزارش‌دهی خطاهای پزشکی (ثبت، تحلیل، اقدامات اصلاحی، اعلام اقدامات اصلاحی در بیمارستان، به اشتراک‌گذاری درس‌های گرفته شده)، ایجاد نظام یادگیری و به اشتراک‌گذاری درس های آموخته شده (Learn and Share)، ایجاد نظام رسیدگی به شکایات و رضایت‌سنجی و انجام ممیزی بالینی با مشارکت صاحبان فرآیند می‌باشد.
نارک‌نژاد، تدوین و پیگیری پایش شاخص‌های عملکردی اختصاصی بیمارستان، شناسایی چالش‌ها و مشکلات موجود در مسیر اجرا و پیشرفت برنامه‌های بهبود کیفیت و ارتقای ایمنی بیمار در بیمارستان، تحلیل علل مربوط و ارائه راه‌حل به کمیته پایش و سنجش کیفیت، تشکیل کمیته پایش و سنجش کیفیت، تعیین اعضاء کمیته با نظر ریاست بیمارستان و شرایط ویژه بیمارستان، برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های آموزشی در خصوص اصول و اهداف و مباحث پیشرفته حاکمیت بالینی برای گروه‌های هدف با هماهنگی و همکاری سوپروایزر آموزشی، ثبت و نگهداری مستندات اجرای برنامه و ارائه گزارشات مدون به رئیس بیمارستان را از دیگر فعالیت‌های واحد بهبود کیفیت و اعتباربخشی بیمارستان نفت گچساران برشمرد.
وی ادامه داد: واحد بهبود کیفیت و اعتباربخشی بیمارستان نفت گچساران انجام امور دیگری از جمله فرهنگ‌سازی، آموزش و توانمندسازی کارکنان بخش‌های تحت مسئولیت به منظور پیاده‌سازی استانداردهای اعتباربخشی ملی و ملاک‌های حاکمیت بالینی، راهنمایی و همکاری با کارکنان بخش‌های تحت مسئولیت خود برای تدوین خط مشی‌ها، فرآیندها، شاخص‌ها و برنامه بهبود کیفیت، تشکیل و اداره کارگروه‌های تخصصی به منظور تدوین مستندات و برنامه‌های اجرایی پیاده‌سازی و استانداردهای ملی و حاکمیت بالینی، بررسی مستندات سایر مراکز درمانی کشور و سایر کشورها در جهت دستیابی به تجربیات موفق آنان در تدوین مستندات بهبود کیفیت و بومی‌سازی آن، حضور مستمر در بخش‌های مرتبط، شرکت در جلسات، کارگاه‌ها و سمینارهای تخصصی مرتبط با برنامه بهبود کیفیت در داخل و خارج بیمارستان، انجام سایر امور محوله از سوی رییس بیمارستان و انجام ممیزی‌های دوره‌ای در راستای پیاده‌سازی استانداردهای اعتباربخشی ملی، حاکمیت بالینی را نیز عهده‌دار است.
نارک‌نژاد تصریح کرد: این واحد برای تحقق رسالت اصلی خود همچون سال‌های گذشته تمام تلاش‌هایش را برای بهبود کیفیت خدمات و ایمنی بیمار به کار خواهد بست و از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.
گفتنی است دانشگاه علوم پزشکی یاسوج سال جاری در راستای جمع‌آوری، ثبت و گزارش‌دهی آمار مربوط به بیماری کووید ۱۹ از واحد بهبود کیفیت و اعتباربخشی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران تقدیر کرد.
۱۸ تیر ۱۴۰۱ ۰۳:۱۹
تعداد بازدید : ۳۵۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید