سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۶:۲۰

اخبار

خام‌خواری، مفید یا مضر

برای برخورداری از بدنی سالم باید تغذیه‌ای سالم داشت و مقادیر لازم و کافی از همه مواد غذایی به بدن رساند تا تمام نیازهای جسمی و روحی‌اش تأمین شود، اما برخی افراد با برگزیدن نوع خاصی از رژیم غذایی، بخش مهمی از مواد غذایی را از رژیم خود حذف می‌کنند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ در گاه‌شمار ایرانی ۱۵ تیر برابر با «جشن خام‌خواری» است یا به روایت ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه، «عمس» یا «غفس» یا «خواره»، جشنی از جشن‌های سُغد باستان بوده و از مراسم این جشن، دوری گزیدن از خوراک حیوانی و پختنی‌ها بوده است.
کارشناسان تغذیه معتقدند هرچند خام‌خواری در برخی از مواد غذایی فوایدی به همراه دارد، اما نمی‌توان این موضوع را به همه مواد غذایی تعمیم داد، همچنین نباید رژیم غذایی خام‌خواری را به طور مطلق انتخاب کرد.
البته خام‌خواری در برخی از مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، مغزها و دانه‌ها بسیار مفید است و این کار می‌تواند سلامتی افراد را به همراه داشته باشد اما مصرف برخی از اقلام مواد غذایی به صورت خام توصیه نمی‌شود.
گیاه‌خواری مجموعه‌ای از عادات غذایی است که پیروی ناآگاهانه از آن‌ها نه تنها به حفظ سلامت افراد کمکی نمی‌کند بلکه مشکلات مختلفی را برای بدن ایجاد می‌کند.
گیاه‌خواری و انواع مختلف آن
گیاه‌خواری یک اصطلاح کلی دربردارنده طیفی متنوع از رژیم‌های غذایی است که افراد در آن‌ها از مصرف گوشت، تخم‌مرغ و غذاهای دریایی پرهیز می‌کنند. یک رژیم پایه گیاهی نیز غالبا با عنوان «رژیمی شامل سبزیجات، میوه‌ها، غلات، مغزها و گاها تخم‌مرغ و محصولات لبنی» تعریف می‌شود. این نوع رژیم غذایی که از قرن‌ها پیش شناخته شده بود در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای جهان طرفداران فراوانی پیدا کرده است.

1

گیاه‌خواران به طور کلی به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند:
-وگان‌ها که گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات نمی‌خورند.
-لاکتووگان‌ها که در رژیم گیاه‌خواری خود از لبنیات استفاده می‌کنند.
ـ اووگان‌ها که تخم‌مرغ را نیز در رژیم گیاه‌خواری خود گنجانده‌اند.
ـ لاکتواووگان‌ها که تخم‌مرغ و لبنیات هم مصرف می‌کنند و نیمه گیاه‌خوران که تنها گوشت قرمز را از رژیم خود کنار گذاشته‌اند.
فواید گیاه‌خواری 
به لطف مواد محافظی که در میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، گیاهان دریایی، دانه‌ها، غلات کامل، روغن‌های گیاهی و دیگر غذاهای پایه گیاهی یافت می‌شود، ریسک ابتلا به چاقی، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی-عروقی، انواع دیابت‌ها، آرتروز، سرطان (بویژه سرطان‌های روده بزرگ و پروستات) و بیماری‌ کشنده ایسکمیک قلبی در افرادی که از رژیم‌های غذایی پایه گیاهی پیروی می‌کنند، کمتر است.
مضرات حذف گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات از رژیم غذایی
اگرچه رژیم گیاه‌خواری فوایدی را برای سلامتی افراد به همراه دارد اما نمی‌تواند معایب و خطرات ناشی از آن را نادیده گرفت. تحقیقات اخیر دانشمندان از آن حکایت دارد که رواج گیاه‌خواری می‌تواند بهره هوشی نسل آینده را تحت‌الشعاع قرار داده و خطر بروز سکته مغزی را افزایش دهد. علاوه بر موارد ذکر شده، نگرانی‌هایی نیز در مورد ارتباط گیاه‌خواری با بروز اختلالات تغذیه‌ای در نوجوانان وجود دارد. پیروی ناآگاهانه و بدون برنامه‌ریزی از این نوع عادات غذایی همچنین احتمال بروز کمبود مواد مغذی را در بدن افزایش می‌دهد.
سلامت جسمی و روحی ارتباط مستقیم با تغذیه دارد، هر آنچه اعتدال در خورد و خوراک رعایت شود مسلماً سلامت بدن تضمین می‌شود و به تبع آن بیماری و هزینه‌های درمان کاهش می‌یابد.
در دنیای صنعتی امروز که افراد مشغله‌های فراوانی دارند، گاهی تغذیه در اولویت قرار نمی‌گیرد و همین امر باعث می‌شود که در بین فعالیت‌های روزانه تنها دقایقی کوتاه را آن‌هم بدون آرامش جسمی و فکری به خوردن اختصاص دهیم در حالی که تغذیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید برای آن زمان گذاشت و طبق برنامه‌ای درست و رژیمی همه جانبه و جامع همراه با تمامی مواد غذایی مورد نیاز بدن پیش رفت تا حداقل سلامت جسم حفظ شود.
خام خواری شاید عنوان جذابی برای رژیم غذایی افراد باشد، اما قطعاً براساس آنچه کارشناسان می‌گویند، رژیم جذابی برای بدن نیست.
 
۱۵ تیر ۱۴۰۱ ۲۱:۵۰
تعداد بازدید : ۲۹۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید