سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۰۵

اخبار

۱۰۰ درصد نوزادان تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران غربالگری تیروئید شدند

مسئول کلینیک کودکان بیمارستان نفت گچساران گفت: برای ۱۰۰ درصد نوزادان تحت پوشش غربالگری تیروئید و PKU (فنیل کتونوری) انجام شده است.
پریسا هراسمندی در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران تعداد موالید سال گذشته را ۶۱ مورد اعلام کرد و گفت: برای ۱۰۰ درصد موالید غربالگری تیروئید و PKU (فنیل کتونوری) انجام شده است.
وی بر لزوم غربالگری نوزادان در روزهای سوم تا پنجم بعد از تولد از نظر بیماری کم‌کاری تیروئید تاکید کرد.
هراسمندی اظهار کرد: کم‌کاری تیروئید نوزادان، وضعیتی از کمبود هورمون تیروئید قابل درمان است که در صورت عدم تشخیص به هنگام و یا درمان نامناسب می‌تواند موجب بروز عقب‌ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شود.
وی جمعیت کودکان یک‌ساله تحت پوشش را ۷۴، کودکان دو ساله را ۸۷، کودکان سه ساله را ۱۴۱، کودکان چهار ساله را ۱۴۱و کودکان پنج ساله را ۱۳۸ کودک اعلام کرد.
هراسمندی تعداد کل کودکان مراقبت شده در سال گذشته را یکهزار و ۱۱۰ نفر اعلام کرد و گفت: بیشترین فراوانی مراقبت با ۴۶ درصد مربوط به رده سنی یک تا ۹ ماهه می‌باشد.
وی میانگین مراجعات به کلینیک کودکان برا مراقبت کودکان را ۸۸ درصد اعلام کرد و گفت: ۱۰۰ درصد موالید جهت مشاوره‌های شیرمادر مراجعه نموده‌اند.
مسئول کلینیک کودکان بیمارستان نفت گچساران گفت: پایش تکامل رشد کودک در کاهش بیماری و مرگ و میر آنان موثر است و والدین باید با اقدام به موقع آن، سلامت فرزندان خود را تضمین کنند.
هراسمندی افزود: برنامه پایش تکامل کودک از بدو تولد تا پایان سال ششم زندگی کودک را در بر می‌گیرد و شاخص‌های رشد کودکان زیر شش سال تحت پوشش بیمارستان نفت گچساران در سطح مطلوب قرار دارد.
وی اظهار کرد: برنامه پایش تکامل کودکان از سال ۹۲ به برنامه‌های سلامت خانواده افزوده شده است و تکامل جسمی کودک را با پرسشنامه‌های مختلف موجود در پرونده خانوار، مورد بررسی قرار می‌دهد.
وی بیان کرد: در مراحل پایش براساس پرسشنامه اگر نمره حدنصاب کسب نشود، کودک به پزشک متخصص و در نهایت به مراکزی که کار درمانی، گفتاردرمانی و روانشناسی انجام می‌دهند، ارجاع داده می‌شود.
هراسمندی توزیع مکمل‌های دارویی، غربالگری، مراقبت از بهداشت دهان و دندان و واکسیناسیون کودکان را در طول سال از خدمات کلینیک کودکان بیمارستان نفت گچساران اعلام کرد.
گفتنی است در حال حاضر جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ۱۳ هزار نفر میباشد که جمعیت کودکان زیر ۵ سال آن حدود ۴ونیم درصد است.
 
۱۲ تیر ۱۴۰۱ ۱۵:۳۵
تعداد بازدید : ۲۶۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید