سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۰۹

اخبار

به بهانه روز ملی آزمایش اچ‌آی‌وی؛ ایدز هیولا نیست، بیماری است

برخی راه‌های انتقال و ابتلا به ایدز در فرهنگ ما مورد پسند نیست و چندان علنی نمی‌شود، از سویی ترس طرد از جامعه باعث شده تا بسیاری از بیماران حاضر به آشکار کردن مشکل خود و اقدام برای درمان نباشند، تابویی که برای قطع زنجیره انتقال این بیماری باید شکسته شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ ۲۷ ژوئن (ششم تیرماه)، روز ملی آزمایش اچ‌آی‌وی نام‌گذاری شده است، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های کشورها به همراه سایر نهادهای ملی و محلی، این روز را سازماندهی می‌کنند تا مردم را در تمام سنین تشویق نمایند آزمایش HIV  دهند و بدانند وضعیت آنها چیست.

1

روز ملی مشاوره و آزمایش اچ‌آی‌وی National HIV Counseling and Testing Day در سال ۱۹۹۵ توسط انجمن ملی افراد مبتلا به ایدز، در پاسخ به تعداد روزافزون عفونتهای اچ‌آی‌وی در جوامع رنگین پوست آمریکا و دیگر جوامع شدیدا تحت تاثیر قرار گرفت.
ایدز سندروم نقص ایمنی اکتسابی است که توسط ویروسی به نام HIV منتقل می‌شود و می‌تواند فرد مبتلا را به مرور و با توجه به شدت بیماری به کام مرگ بفرستد، ویروسی که به مراتب منحوس تر و موذی تر از کرونا است و درمان قطعی ندارد.
ایدز و اهمیت پیشگیری از آن یکی از معضلات اجتماعی مطرح در سطح جهان از جمله کشور ماست، بر اساس آمارهای منتشر شده، نزدیک به ۳۸ میلیون نفر در جهان و ۳۷ هزار نفر از جمعیت کشور به این ویروس مبتلا هستند. ویروسی که به نظر می‌رسد درد و رنج وجودش برای مبتلایان کم‌تر از درد و رنج آسیب‌های اجتماعی آن از جمله انگ زدن‌ها و قضاوت‌ها و طرد شدن از اجتماع باشد.
شکستن تابوی ایدز در کنار ارائه آموزش‌ها گامی اساسی در کاهش این بیماری است، بسیاری از افرد جامعه به دلیل قضاوت‌های اشتباه افراد، حاضر به پذیرش بیماری و قرار گرفتن در مسیر درمان نیستند و به تبع مشکلاتی را برای جامعه به وجود می‌آورند.
با توجه به کاهش سن اعتیاد و همچنین افزایش رفتارهای پُر خطر جنسی تنها آگاهی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است که می‌تواند در قطع زنجیره ابتلا به HIV کمک حال جامعه باشد. آموزش‌هایی که باید توسط رسانه‌ها نه فقط در هفته منتهی به روز جهانی مبارزه با ایدز بلکه در تمام فصول و مناسبت ها به شهروندان دیکته شود، ضروری است.
علائم و نشانه‌های بیماری
علائم ویروس اچ‌ای‌وی بسته به مرحله عفونت متفاوت است. معمولا برخی از بیماران در ماه‌های اولیه آلودگی از شرایط خود آگاهی ندارند. ممکن است در چند هفته اول ابتلا به عفونت، علائمی شبیه به آنفلوآنزا از جمله تب، ‌سردرد، ‌بثورات پوستی یا گلودرد دیده شود.
عفونت به تدریج سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و علائم دیگری مانند تورم غدد لنفاوی، کاهش وزن، تب، اسهال و سرفه دیده می‌شود. بیماری ایدز در صورت عدم درمان می‌تواند به شرایط پیچیده‌ای مانند سل، مننژیت، عفونت‌های باکتریایی شدید و سرطان هایی مانند لنفوم و سارکوم را ایجاد کند.
مهمترین علل ابتلا به ایدز
رابطه جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده، به اشتراک‌گذاشتن سرنگ آلوده، انتقال از مادر به جنین و زایمان و شیردهی، مهمترین علل انتقال بیماری هستند.
ایدز در ایران و جهان
هر چند گفته می‌شود برای اولین بار این بیماری در سال ۱۹۸۱ میلادی در آمریکا دیده شد، اما شواهد حاکی از آن است که قبل از این تاریخ هم بیماری ایدز در چند منطقه جهان وجود داشت و اولین انسان مبتلا به ایدز در سال ۱۹۵۹ در کنگو مشاهده شد. در واقع این نخستین و قدیمی‌ترین مورد مرگ شناخته شده در اثر ابتلا به این بیماری در جهان محسوب می ‌شود.
در حال حاضر ویروس ایدز در همه کشورها وجود دارد، مهم نیست از کجا آمده، مهم این است که با آموزش‌های لازم، پیروی از رفتارهای سالم با توجه به جمعیت جوان کشور و جلوگیری از رواج استفاده از مواد روانگردان که زمینه رفتار پرخطر جنسی و ابتلا به ایدز را بیشتر می‌کند، از ابتلا به این ویروس پیشگیری شود.
هیچ ارگان و سازمانی به تنهایی قادر به کنترل اچ‌آی‌وی نیست، همه ارگان‌هایی که به نوعی وظیفه ارائه خدمات برای جوانان را بر عهده دارند، موظفند برای آگاه سازی جامعه، خانواده‌ها و به خصوص جوانان پیشگام باشند.
گفتنی در حال حاضر بیش از ۲۰۰ مرکز در سراسر کشور وجود دارد که هم تست و هم مشاوره ایدز  رایگان زیر نظر پزشک متخصص انجام می‌شود.
 
۷ تیر ۱۴۰۱ ۱۳:۳۲
تعداد بازدید : ۲۰۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید