سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۳۰

اخبار

"اعتیاد" هیولایی که به قهقرا می‌برد

اعتیاد بلای خانمان سوزی است که لازمه پیشگیری از گرفتاری جوانان و نوجوانان این مرز و بوم در این مرداب باتلاقی، آموزش، آگاهی‌بخشی و استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی و اجتماعی کردن مسوولیت مبارزه و اصلاح قوانین است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ در سال ۱۹۸۷ میلادی بیست و ششم ژوئن برابر با پنجم تیر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده تا اهمیت موضوع بر جامعه جهانی بیش از پیش نمایان شود و بشر امروز بداند مبارزه با مواد مخدر در عصر کنونی به یک موضوع فنی و معادله چند مجهولی و پیچیده تبدیل شده است و ارتقای آگاهی و آموزش لازمه حل این معادله چند مجهولی است و با روش‌های سنتی نمی‌توان با این پدیده مقابله کرد و باید راهبردهای مبارزه با مواد مخدر به‌ روز شود.
در تاریخ ۱۷ تا ۲۶ ژوئن سال ۱۹۸۷ اجلاس بین‌المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق موادمخدر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در شهر وین تشکیل شد و کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس سندی به نام C.M.O را تصویب کردند که خط‌مشی همه‌جانبه اقدامات لازم جهت کنترل موادمخدر را از سوی کشورهای شرکت‌کننده مشخص می‌کرد و این کشورها را متعهد کرد تا فعالیت‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با قاچاق موادمخدر را به‌طورجدی، انجام دهند.

1

هر سال به مناسبت روز جهانی مبارزه با موادمخدر، شعار ویژه‌ای از سوی سازمان ملل انتخاب می‌شود و پیرو آن شعار، اقدامات و فعالیت‌های لازم برای مقابله با مواد مخدر و اعتیاد در سال پیش رو برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی می‌شود. شعار «پرداختن به چالش‌های موادمخدر در حوزه سلامت و بحران‌های بشری» برای سال ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱ شمسی) انتخاب ‌شده است.
در سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر در تمامی جوامع بین‌المللی مراسم‌ مختلفی با هدف مبارزه با موادمخدر و پیشگیری از اعتیاد، درمان افراد گرفتارشده به بیماری اعتیاد و توانمندسازی و نگهداری افراد بهبودیافته برگزار می‌شود و در ایران نیز این مراسم امسال با عنوان «کرامت انسان-همکاری‌های بین‌المللی-نه به اعتیاد» با حضور مسئولان سازمان‌های فعال در عرصه کنترل موادمخدر، نمایندگان آژانس‌های سازمان ملل متحد و جوامع بین‌الملل و سمن‌های فعال در این حوزه برگزار می‌شود.
روزشمار هفته مبارزه با موادمخدر
روز پنجشنبه ۲ تیرماه به عنوان «میثاق باشهدا -یاریگران زندگی-نه به اعتیاد»
روز جمعه ۳ تیرماه به عنوان «معنویت–پیشگیری از اعتیاد-مسئولیت خانواده»
روز شنبه ۴ تیرماه به عنوان «مسئولیت اجتماعی مشارکت عمومی نه به اعتیاد»
روز یکشنبه ۵ تیرماه به عنوان «کرامت انسان نه به اعتیاد» 
روز دوشنبه ۶ تیرماه به عنوان «مقابله هوشمند و پیشگیری از اعتیاد»
روز سه‌شنبه ۷ تیرماه به عنوان «خیرین–یاریگران زندگی–نه به اعتیاد»
روز چهارشنبه ۸ تیرماه به عنوان «ورزش-خانواده نشاط، نه به اعتیاد» 
اعتیاد هیولای بی‌اخلاقی است که مختص قشر خاصی از جامعه نیست و فقیر و غنی، زن و مرد، کهنسال، بزرگسال، جوان و نوجوان و با سواد و بی‌سواد را درگیر خود می‌کند.
براساس آمار بعد از تصادف، اعتیاد دومین عامل مرگ و میر در ایران است و لازمه مقابله این بلای خانمان سوز عزم، وحدت، همدلی و انسجام ملی برای پذیرفتن مسئولیت اجتماعی است.
۶ تیر ۱۴۰۱ ۱۰:۵۳
تعداد بازدید : ۲۵۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید