سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۵۴

اخبار

کرونا جا ماند؛ شمارش معکوس برای پایان کرونا در ایران

اواخر سال ۹۸ بود که التهاب شیوع ویروسی نامرئی نظم جهان را بر هم زد، واهمه‌ها از سرزمین چشم بادامی‌های چین شروع و به تمام دنیا ختم شد. یک اپیدمی که به طرز باورنکردنی همچون فیلم‌های هالیوودی همه چیز را به سمت غیرمنتظره‌ها و سبک انزوای مدرن کشاند و هیچ حوزه و حیطه‌ای را هم مستثنی نگذاشت.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ ایران نیز از این قافله شومِ شیوع جا نماند و ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ بود که وزارت بهداشت از ورود کرونا به کشور با ابتلای ۲ مورد قطعی به این بیماری خبر داد و راه این ویروس منحوس به کشور ما باز شد و آهسته‌آهسته به سایر استان‌ها، شهرها و روستاها رسید.
آن دوران هنوز هیچ‌کس نمی‌دانست که چگونه می‌توان در برابر این بیماری ایستاد و مقابله کرد و تنها تصویری که از این بیماری در ذهنمان بود تصاویر منتشر شده از  «ووهان» بود که به جهان مخابره می‌شد. پزشکانی با لباس‌های عجیب‌وغریب یا همان لباس‌های فضایی معروف بالای سر بیماران بودند و اخبار ضدونقیض از جان‌باختن بیماران کرونایی منتشر می‌شد.
مردم ایران فراز و نشیب‌های زیادی را با کرونا تجریه کردند و در شرایط بحرانی و در میدان خیز پنجم کرونا روزانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست می‌دادند.
هم اکنون پس از ۲ سال و ۱۰۰ روز از شیوع همه‌گیری ویروس کرونا، با همکاری مردم و تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای بهداشتی و درمانی، بیماری کرونا در ایران کنترل و مهار شده و بیش از یک ماه است که شمار  مرگ و میر روزانه بیماران کرونایی در کشور ما، تک رقمی است.

1

۱۲ خرداد مرکز روابط‌عمومی وزارت بهداشت از نخستین روز بدون فوتی ناشی از بیماری کرونا خبر داد و باعث خوشحالی و شادی همگان شد؛ اما نباید این شادی با غفلت از عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به تلخی تبدیل شود.
این روزها وضعیت کرونایی کشور در شرایط مطلوب و آرامی قرار دارد به طوری که مراکز درمانی تعداد کمی از بیماران مبتلا به کرونا را پذیرش کرده و تحت درمان قرار داده‌اند و میزان مرگ و میر نیز به پایین ترین سطح طی دو سال گذشته رسیده است.
حالا پاندمی کرونا در حال کم رنگ‌تر شدن مستمر و روزانه و بازگشت آرامش به جامعه کرونایی شده است؛ به طوری که به نظر متخصصان اپیدمیولوژی اکنون در شرایط آندمی یا بومی شدن ویروس کرونا قرار داریم و قدرت انتقال ویروس ضعیف شده است.
بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۲۸۶ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۱۸۷ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۶۹۰ هزار و ۶۷۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۱۵۱ دُز رسید و به عبارتی بیش از  ۸۵ درصد جمعیت کشور در برابر کرونا واکسینه شدند.
 گفتنی است در حال حاضر، از مجموع ۴۴۸ شهرستان، ۳۴۲ شهرستان آبی و مابقی در وضع زرد کرونایی هستند. هم اکنون هیچ شهری در وضعیت قرمز یا نارنجی کرونایی قرار ندارد و این وضعیت با ثبات‌ترین شرایط از ابتدای شیوع بیماری در کشور بوده است.
 
۲ تیر ۱۴۰۱ ۱۶:۲۱
تعداد بازدید : ۲۸۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید