سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۰۵

اخبار

از سرگیری معاینات دوره‌ای کارکنان صنعت نفت گچساران بعد از وقفه‌ دو ساله

رئیس مرکز طب‌کار و سلامت بهداشت و درمان صنعت‌نفت گچساران گفت: معاینات دوره‌ای کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران بعد از وقفه دو ساله ناشی از شیوع کرونا از ماه گذشته سر گرفته شد.
دکتر سعید سینائی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت‌نفت با اشاره به اینکه معاینات دوره‌ای در دوره مرحله انجام می‌شود گفت: مرحله اول شامل انجام آزمایشات براساس فرم معرفی شاغل صادره از واحد HSE و مرحله دوم شامل انجام نوار قلب، تست ریه، معاینات دندانپزشکی، روانشناسی، شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی، اندازه‌گیری BMI، فشارخون، ثبت آزمایشات و ... می‌باشد.
وی، شناسایی و تشخیص زودهنگام بیماری‌های شغلی در مراحل قابل کنترل و قابل درمان و پیشگیری از پیشرفت‌های بیماری به مراحل پیشرفته، بررسی تناسب جسمانی، روحی و روانی شاغل با ماهیت شغل و مواجهات شغلی وی و غربالگری بیماری‌های مزمن غیرواگیر همانند دیابت، چربی خون بالا، فشار خون بالا و ... را اهداف معاینات دوره‌ای عنوان کرد.
دکتر سینائی‌نژاد با اعلام اینکه پایش سلامت افراد شاغل به لحاظ فیزیکی، روانی و بیولوژیکی در محیط کار، در قالب طرح طب‌کار بر عهده مرکز طب‌کار و سلامت بهداشت و درمان صنعت‌نفت گچساران است، افزود: انجام آزمایش‌های رادیوگرافی، بینایی‌سنجی، نوار قلب، بهره‌گیری از پزشکان متخصص داخلی و ... در این مرکز اجرا می‌شود.
وی معاینات سالانه افراد و بررسی تاثیرات سوء و زیان‌آور محیط کار بر روح و جسم افراد را از دیگر وظایف مرکز طب‌کار عنوان کرد و اضافه کرد: این امر موجب می‌شود تا شاغلان نسبت به تاثیرات مخرب احتمالی کار بر روح و جسم خود مطلع شوند و قبل از آن که دیر شود چاره‌ای بیندیشند.
دکتر سینائی‌نژاد تصریح کرد: با در نظر گرفتن اهمیت شناسایی و کنترل بیماری های مزمن غیرواگیر در کلیه کارکنان صنعت نفت و نیز نوع خطرات ایمنی و عوامل زیان‌آور موجود در واحدهای مختلف عملیاتی صنعت نفت معاینات دوره‌ای در کارکنان صنعت نفت به صورت سالانه انجام می‌شود. 
وی یادآوری کرد: حوزه طب صنعتی به عنوان بخش کلیدی از نظام سلامت کار و در کنار HSE ، بهداشت حرفه‌ای و روانشناسی محیط کار وظیفه مهمی در قبال حفظ و ارتقاء سلامت کارکنان صنعت نفت به عهده دارد.
دکتر سینائی‌نژاد تاکید کرد: معاینات دوره‌ای از رایج‌ترین معاینات ضروری در طب صنعتی می‌باشد، که انجام صحیح این معاینات منجر به تشخیص زود هنگام بیماری شغلی شده و در نتیجه باعث پیشگیری از پیشرفت بیماری‌های شغلی به مراحل ناتوان کننده خواهد شد.
این مسئول با اشاره به اینکه در معاینات دوره‌ای همانند سایر معاینات شغلی اصل (Job-Specific) باید رعایت شود، افزود: رعایت این اصل به معنای انجام معاینه هر فرد براساس مواجهات شغلی و نیازمندی‌های آن شغل بوده و باعث توجه بیشتر پزشک معاینه‌گر به علائم و نشانه‌های بیماری‌های شغلی محتمل در هر شغلی گردیده، در نتیجه قدرت شناسایی زودهنگام بیماری شغلی افزایش یافته و هدف از انجام معاینات دوره‌ای تامین خواهد شد.
وی در ادامه با بیان اینکه برای نخستین‌بار و از ابتدای دی‌ماه سال گذشته متخصص طب‌کار و بیماری‌های شغلی در مرکز طب‌کار و سلامت بهداشت و درمان صنعت‌نفت گچساران مستقر و به مراجعین خدمات ارائه می‌دهد، گفت: این مرکز به منظور انجام معاینات، روزانه میزبان جمعیت تحت پوشش خود می‌باشد.
دکتر سینائی‌نژاد یادآور شد: سال گذشته یکهزار و ۹۱۲ نفر از کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران با صدور گواهی از سوی مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت‌نفت گچساران به مرخصی استعلاجی رفتند.
وی تصریح کرد: بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر از کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران تحت پوشش مرکز طب‌کار و سلامت بهداشت و درمان صنعت‌نفت گچساران می‌باشد.
 
 
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ۱۵:۵۴
تعداد بازدید : ۲۸۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید