سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۵۸

اخبار

روز جهانی ایمنی مواد غذایی؛ "غذای ایمن‌تر، سلامتی بهتر"

هفتم ژوئن روز جهانی ایمنی مواد غذایی (WFSD) نام دارد که امسال با شعار "غذای ایمن‌تر، سلامتی بهتر" برگزار می‌شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ یک روز با عنوان روز جهانی ایمنی موادغذایی نام‌گذاری شده است تا ‌خطرات مرتبط با غذا از جمله ریسک‌های مربوط به ایمنی غذا، سلامت بشر، شکوفایی اقتصادی، کشاورزی، دسترسی به بازار، صنعت توریسم و توسعه پایدار و همچنین تشخیص، مدیریت و اجتناب از این ریسک‌ها مورد توجه عموم قرار گیرد. اقدامات لازم به منظور حفاظت مواد غذایی در مقابل عوامل ویروسی، انگلی، باکتریایی و شیمیایی از مهمترین اهداف این رویداد است.
این رویداد اولین بار در سال ۲۰۱۹ میلادی در پی فراخوان تعهد به افزایش ایمنی غذا که در کنفرانس آدیس آبابا و مجمع ژنو مطرح شد و در قالب برنامه «آینده ایمنی غذا» سازمان جهانی بهداشت و با همکاری سازمان فائو، نام‌گذاری شد.
این کمپین عمل‌گرا با شعار «ایمنی غذا، مسئولیت همه» سعی در افزایش آگاهی و تشویق کشورها و تصمیم‌گیرندگان، بخش خصوصی، جوامع مدنی، زیرمجموعه‌های سازمان ملل متحد و به طور کلی جامعه بشری به منظور اقدام در راستای افزایش ایمنی غذا دارد.
سلامتی افراد با موادغذایی مصرفی آنها گره خورده است، سلامت و ایمن بودن موادغذایی از جمله موارد مهمی است که همه افراد به آن اذعان دارند، اما لازم است که نگرانی برای ایمن بودن مواد غذایی مورد نیاز بدن در جوامع به حساسیت تبدیل شود.
ایمنی غذایی به سلامت و بهداشت مادۀ غذایی مربوط می‌شود که اساس آن فراهم‌سازی شرایط و روش‌هایی است که از طریق آن کیفیت ماده غذایی حفظ شود تا بتوان از بیماری‌های منتقل ‌شده به وسیله موادغذایی پیشگیری کرد.

1

در دنیای کنونی تهدیدهای جدید ایمنی مواد غذایی بطور مداوم در حال ظهور و افزایش هستند و تغییرات در تولید، توزیع و مصرف موادغذایی، تغییرات در محیط زیست و عوامل بیماری‌زای جدید و در حال ظهور، مقاومت ضد میکروبی مواد غذایی را به چالش کشیده ‌اند.
همچنین افزایش سفر و تجارت، احتمال آلودگی در سطح بین ‌المللی را گسترش داده است.
ایمنی موادغذایی بطور فزاینده‌ای در حال جهانی شدن است و نیاز به تقویت سامانه‌های ایمنی موادغذایی در کشورها بیش از پیش احساس می‌شود.
مواد غذایی ایمن هنگام حمل و آماده‌ سازی و نگهداری، آلودگیهای میکروبی، شیمیایی و فیزیکی پیدا نمی‌ کنند و سبب بیماری مصرف ‌کنندگان نمی‌شوند.
اطمینان از اینکه غذایی که می‌خوریم، کاملا سالم است و به دور از آلودگی میکروبی، انگلی و شیمیایی است، ایمنی موادغذایی محسوب می‌شود.
بیماری‌های منتقله از غذا هر سال یک نفر از هر ۱۰ نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیش از ۲۰۰ مورد از این بیماری‌ها وجود دارد - برخی خفیف، اما برخی دیگر کشنده.
موضوع امسال، "غذای ایمن تر، سلامتی بهتر"، نقشی را که غذای ایمن و مغذی در تضمین سلامت و رفاه انسان ایفا می‌کند برجسته می‌کند و خواستار مجموعه‌ای از اقدامات خاص برای ایمن‌تر کردن غذا است.
گفتنی است همه ما نقشی داریم که باید ایفا کنیم. چه ما رشد کنیم، پردازش کنیم، حمل کنیم، ذخیره کنیم، بفروشیم، بخریم، تهیه کنیم یا غذا ارائه کنیم،
ایمنی غذا در دست همه ماست و اگر با هم کار کنیم، همه می‌توانیم به دستیابی به غذای ایمن‌تر برای سلامتی بهتر کمک کنیم.
 
۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ۱۶:۱۵
تعداد بازدید : ۳۵۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید