سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۴۷

اخبار

۱۶ و نیم درصد جمعیت بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران فشار خون دارند

معاون بیمارستان نفت گچساران اعلام کرد: ۱۶ و نیم درصد افراد تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران مبتلا به فشارخون بالا هستند.

دکتر عباس بزرگی به مناسبت روز فشار خون بالا (۲۷ اردیبهشت ماه) به خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: ۱۳ هزار نفر تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران قرار دارند که دو هزار و ۱۴۵ نفر از این جمعیت معادل ۱۶ و نیم درصد دارای فشارخون هستند.

 وی با اعلام اینکه یکهزار و ۱۱۷ نفر از مبتلایان زن و یکهزار و ۲۸ نفر نیز مرد هستند، تصریح کرد: بیشترین مبتلایان به فشارخون جمعیت تحت پوشش در گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ سال قرار دارند.

معاون بیمارستان نفت گچساران ادامه داد: یکهزار و ۱۱۴ نفر معادل ۵۲ و نیم درصد از مبتلایان در گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ سال و ۹۸۳ نفر معادل ۴۶ و نیم و ۱ درصد نیز در گروه سنی بالای ۶۰ سال قرار دارند.
دکتر بزرگی افزود: ۹۰ درصد معادل یکهزار و ۹۳۰ نفر از این افراد در مرحله ابتلای کامل (دوم) به فشار خون بالا و ۲۱۵ نفر معادل ۱۰ درصد در مراحل ابتدایی (اول) ابتلا به فشارخون بالا قرار دارند.
وی تاکید کرد: خانواده‌های صنعت نفت می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران از امکانات اندازه‌گیری فشارخون و مشاوره بهره‌مند شوند.
دکتر بزرگی با اشاره به اینکه بیماری فشارخون بالا مهمترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های مزمن کلیه است، افزود: یکی از موانع مهم در کنترل موثر فشارخون بالا، عدم اطلاع مردم از بالا بودن میزان فشارخون خودشان است.
وی با تاکید بر اینکه این بیماری می‌تواند به راحتی در منزل یا مراکز بهداشتی درمانی شناسایی شود، اظهار داشت: مصرف زیاد نمک، اضافه وزن و چاقی، عدم تحرک کافی، مصرف دخانیات و استرس از جمله عوامل رفتاری غلط افراد در رابطه با این بیماری است.
وی خاطرنشان کرد: به منظور شناسایی بیماری فشارخون بالا، افراد حداقل سالی یک بار فشارخون خود را اندازه‌گیری کنند که می‌توانند با مراجعه به نزدیکترین مرکز بهداشتی محل سکونت خود از امکانات اندازه‌گیری فشارخون در قالب برنامه‌های خطرسنجی و گروه‌های سنی بهره‌مند شوند.
گفتنی است  با توجه به اهمیت این بیماری اتحادیه جهانی فشارخون بالا (WHL)، از سال ۲۰۰۵ میلادی بسیجی را راه‌اندازی کرده و روز ۱۷ ماه می سال میلادی (۲۷ اردیبهشت ماه ) را روز جهانی فشارخون تعیین کرده ‌است. هدف از این بسیج سالانه، ارتقای آگاهی و درک مفهوم فشارخون بالا می‌باشد. 
 ﺷﻌﺎﺭ ﺴﺎﻝ ۲۰۲۲ این روز، "ﺑﺎ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ‌ﮔﯿﺮﯼ ﺩﻗﯿﻖ ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻥ ﻭ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺁﻥ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻭ ﻋﻤﺮ ﻃﻮﻻﻧﯽ‌ﺗﺮﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ" است.
 
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۳:۰۶
تعداد بازدید : ۲۵۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید