سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۲۳

اخبار

۱۸ و نیم درصد تولدهای بیمارستان نفت گچساران در سال گذشته فرزند اول هستند

مسئول بخش زنان و زایمان بیمارستان نفت گچساران گفت: از کل ولادت‌های رخ‌داده در سال گذشته ۱۸ و نیم درصد مرتبه اول (فرزند اول) بوده است.
فروزان نارکی به مناسبت روز جهانی ماما در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: در سال گذشته ۵۴ نوزاد در این مرکز درمانی متولد شدند که ۱۸ و نیم درصد از این ولادت‌ها، فرزند اول خانواده هستند.

1

وی با اعلام اینکه از ۵۴ نوزاد متولد شده در سال گذشته ۳۱ نوزاد پسر و ۲۳ نوزاد دختر بودند، ادامه داد: ۳۰ درصد زایمان‌های سال گذشته به صورت طبیعی و ۷۰ درصد سزارین بوده است.
مسئول بخش زنان و زایمان بیمارستان نفت گچساران گفت: باید با ارایه آموزش‌های لازم و فرهنگ‌سازی در خصوص ترویج زایمان طبیعی، آمار سزارین را کاهش دهیم.
به گفته او، ۶۰ درصد از زایمان‌های سزارین در سال ۱۴۰۰ نخست‌زا بوده است که با توجه به تاثیر خطرات این عمل جراحی در زایمان‌های بعدی، باید کاهش یابد.

نارکی بیان کرد: وضعیت جسمانی بیشتر مادرانی که از طریق زایمان طبیعی فرزند خود را به دنیا می آورند، به سرعت بهبود یافته و نوزادان سالمی خواهند داشت؛ ضمن این که زایمان های بعدی هم در فرایندی کوتاه تر و با ریسک بسیار کم برای مادر و فرزند طی خواهند شد.

 مسئول بخش زنان و زایمان بیمارستان نفت گچساران با بیان اینکه مادران باید از ابتدا به فکر زایمان طبیعی باشند، ادامه داد: برای انجام یک زایمان طبیعی سالم و آسان لازم است بانوان علاوه بر موارد بهداشت فردی، آموزش‌های لازم را در دوره بارداری فرا گیرند.

وی خواستار مشارکت مادران باردار در دوره‌های آموزشی دوران بارداری و آمادگی برای زایمان شد و گفت: از طریق کلاس‌های مذکور مادران می‌توانند خود را برای داشتن دوران بعد از زایمان بهتر، آماده کنند.

به گفته وی اصلاح ذهنیت و باور نادرست از زایمان یکی دیگر از اهداف دوره‌های آمادگی بارداری است.

نارکی اضافه کرد: خانم‌های جوان باید از همان دوره بلوغ تحت برنامه‌ریزی‌های سلامت جسمی، روحی و روانی قرار گیرند و برای تامین سلامت خود مشاوره‌های بهداشتی دریافت کنند و پس از ازدواج نیز آموزش‌های لازم قبل از بارداری و دوره بارداری را فرا گیرند.

نارکی یادآور شد: ۶۲ مادر باردار سال ۹۹ در زایشگاه بیمارستان بعثت صنعت نفت نوزادان خود را به دنیا آوردند که ۴۵ درصد از مادران باردار در قالب ۲۸ نفر نوزادان خود را به روش طبیعی به دنیا آورده‌اند.

وی ابراز کرد: ۳۴ نفر نیز در قالب ۵۵ درصد از مادران باردار طی سال ۹۹ به روش سزارین در بیمارستان بعثت صنعت نفت زایمان کردند.

نارکی ادامه داد: تعداد نوزادان پسر متولد شده در سال ۹۹ در مقایسه با نوزادان دختر، ۶ مورد بیشتر بوده است.

 مسئول بخش زنان و زایمان بیمارستان نفت گچساران یادآور شد: کارنامه درخشان ماماها در ایام شیوع بیماری کرونا و جانفشانی و ازخودگذشتگی آنها که از هیچ کوششی دریغ نورزیدند مایه مباهات نظام سلامت است.

 وی عنوان کرد: اواسط اردیبهشت ماه هر سال برابر با پنجم ماه می میلادی روز جهانی ماما فرصتی است، برای قدرشناسی از زحمات کسانی که واسطه‌ی فیض‌الهی در حیات اشرف مخلوقات هستند و با دستان خویش لبخند را به مادرانی که در آرزوی فرزنددار شدن ماه‌ها و گاهی سال‌ها منتظر بوده‌اند هدیه می‌کنند.

نارکی ضمن تبریک روز مامایی به فعالان این عرصه، بیان کرد: ماماها در صف نخست آگاهی دادن به خانواده‌ها و بانوان در زمینه بهداشت، درمان و سلامت هستند و تاکید بر جوانی جمعیت نقش این قشر را پرنگ‌تر و مهمتر از گذشته کرده است.

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۰:۲۱
تعداد بازدید : ۶۲۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید