سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۴۳

اخبار

به بهانه روز ماما؛ ماماها اولین شاهدان زندگی

مامایی حس باشکوه‌ترین لحظه‌ها از نخستین نفس، نگاه، فریاد، اشک و عشق است فرشته‌ای که شادی آفرین‌ترین لحظه زندگی را هدیه می‌دهد و ناجی سخت‌ترین لحظه‌ها است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران، پنجم ماه می میلادی مصادف با ۱۵ اردیبهشت با عنوان روز جهانی ماما نامگذاری شده تا بار دیگر عشق، فداکاری و زحمات بی‌دریغ آنها را در زمینی شدن انسان‌ها به یاد آوریم.
ماما با عشق کار می‌کند و با یاد خدا به دنیا می‌آورد و این برای او نهایت خوشحالی است...
ماماها امانت‌داران صبور نبض زندگی و کلید دار سلامت خانواده‌اند، فرشته‌ای که در نخستین لحظات حیات شاهد رحمت‌الهی و ناجی طفل نو رسیده‌، آرامش دهنده قلب‌های پر اضطراب مادر با نگاهی محبت آمیز و دوست داشتنی‌ است.

1

مامایی رشته کهنی است که از آغاز تولد بشر مفهوم پیدا کرد اما امروز به حرفه، تلاش و حرکتی عالمانه همراه با دانش روز تبدیل شده و در اهمیت آن همین بس که در تقویم رسمی کشور، ۱۵ اردیبهشت مصادف با پنجم ماه می  از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی، «روز جهانی ماما» نامگذاری شده است.
مامایی رشته‌ای از گروه «علوم پزشکی و بهداشت» است و به بارداری و زایمان و مشاوره می‌پردازد. مامایی یکی از پر طرفدارترین رشته‌های دنیا بخصوص برای بانوان است و اولین رشته دارای مجوز مطب در مقطع لیسانس و حق تجویز دارو، آزمایش و سونوگرافی (فقط در حوزه کاری مامایی) است و این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای ۵ گرایش مختلف مامایی در پزشکی قانونی، بهداشت مادر و کودک، بهداشت باروری، آموزش مامایی و مامایی در بلایا و سوانح بوده و رشته مشاوره در مامایی نیز از رشته‌های ایجاد شده در سال‌های اخیر برای رفع نیازهای مشاوره‌ای زنان می‌باشد. در حال حاضر دو رشته دکترای تخصصی مامایی و بهداشت باروری در مقطع PhD وجود دارد و خدمات زنان باردار کم خطر توسط بخش مامایی صورت می‌گیرد.
این روز برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ با هدف افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات بین مادر و نوزاد و ماما، به عنوان روز جهانی ماما پیشنهاد گردید و سپس از سال ۱۹۹۲ به صورت رسمی‌ اعلام شد.
این نامگذاری با هدف بزرگداشت ماما و افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات در راستای سلامتی مادر و نوزاد و اهمیت کار مامایی صورت گرفت چرا که این فرشتگان نجات دهنده بشریت، هر ساله جان میلیون ها نفر را نجات می دهند و بر اساس آمارهای منتشر شده، ۸۵ درصد مراقبت های مادران باردار در جهان توسط ماما انجام می‌گیرد و با حضور ماماها ۶۰ درصد زایمان طبیعی انجام می‌شود.
خدمات مشاوره‌ای، تست غربالگری سرطان سینه و دهانه رحم از دیگر خدمات ماما است ضمن اینکه می‌توانند با خدمات خود، مراقبت‌های حساس فرهنگی را نیز ارائه دهند و به نوعی مدافعان حقوق زنان باشند و افرادی را که مورد خشونت‌های جنسیتی قرار گرفته‌اند کمک و حمایت نموده و خدمات بهداشت باروری را در اختیار نوجوانان و جوانانی قرار دهند که اغلب عدم دسترسی به این خدمات، صدمات فراوانی بر سلامت و حقوق انسانی آن‌ها دارد.
هر سال با فرا رسیدن پنجـم مـاه‌می‌ مصـادف بـا ۱۵ اردیبهشـت ماه، «روز جهانی ماما» با هدف دعوت از همه ماما‌ها برای کاهش مرگ و میر‌های ناشی از زایمان در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود و شعار امسال کنفدراسیون بین‌المللی مامایی "ماما ۱۰۰ سال پیشرفت" انتخاب شده است.
به مناسبت روز جهانی ماما فرصت را مغتنم شمارده و از خدمات همه این عزیزان در اقصی نقاط کشور در عرصه‌های خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی تشکر می‌کنیم و بر دست‌های مهربان و پرتلاش آنان بوسه می‌زنیم که همواره در راستای  حفظ و ارتقاء سلامت مادران و نوزادان این گوهرهای گران‌بهای آفرینش از خودگذشتگی و شهامت و دلسوزی نشان می‌دهند.
 
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۰۲
تعداد بازدید : ۳۴۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید